Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-17, 01:53
  #1
Medlem
LoLLoNs avatar
Bara måste fråga er på FB. Satt här ute på bakgården tidigare idag och såg den tamaste igelkott jag någonsin sett, så jag funderar allvarligt på att testa klappa den då min kompis avbryter mig och säger att taggarna inte gör ont, utan mer att dom är giftiga. Jag har väldigt svårt att det är sant, men skulle det vara GIFTIGT att klappa en igelkott eller något annat som gör att det hela till en livsrisk, mer än att det gör eventuellt ont?
Citera
2007-06-17, 01:58
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
nä aldrig hört att taggarna skulle va giftiga, de närmsta skulle väl va om dom rispar hål på huden så det blir en infektion.
Citera
2007-06-17, 01:59
  #3
Medlem
tältpinnes avatar
Självklart är den inte giftig, det enda skulle väl bara om den har smuts som kan komma in i dina sår och infektera dig. Klappa skiten medhårs så klarar du dig, det finns ju t om stollar som har dessa som tamdjur hemma.
Citera
2007-06-17, 02:05
  #4
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
det finns ju t om stollar som har dessa som tamdjur hemma.
bara idioter då den svenska igelkotten är fridlyst, dom mer seriösa kan ha långörad igelkott eller egyptisk pygmeigelkott.
Citera
2007-06-17, 02:08
  #5
Medlem
Moonerss avatar
De bär på otroligt mkt bakterier men gift? Näe, klappa du på, se bara till att tvätta dig noggrant efter.
Citera
2007-06-17, 02:09
  #6
Medlem
cephs avatar
Däggdjur är inte giftiga annat än att det som sagt kan finnas en viss infektionsrisk med bett och rivsår osv. Undantaget är väl näbbdjuret då som har giftiga taggar, fast jag vet inte vart man placerar ett anknäbbsförsett, äggläggande kloakdjur.
Citera
2007-06-17, 02:12
  #7
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
...äggläggande...
räknas väl ändå inte till däggdjur, generellt sett föder ju däggdjur "levande" ungar
Citera
2007-06-17, 02:23
  #8
Medlem
Krafses avatar
Igelkottar är bokstavligen fulla av löss, gå inte nära för fan! Men söta är de, har själv några st runt tomten, men de har större käft än en katt och större tänder så akta fingrarna..
Citera
2007-06-17, 02:26
  #9
Medlem
Isnatts avatar
Pass upp, dom kan bitas
Citera
2007-06-17, 02:30
  #10
Medlem
rayah.raiyahs avatar
Igelkottar

De går inte att äta,
de är giftiga på det sättet,vet inte om det typ är som med gäddor att när man skär upp dem för o göra ex kotletter så ska gallan hållas hel annars smakar det skit, tror de e samma med igelkottssmak, fast den oxå är totalt giftig att äta.

Gick ett rykte här i ett område av rasister att albaner åt igelkottar.
Alla tycker dom är såå söta, så synd om dom små kottarna.
Citera
2007-06-17, 02:37
  #11
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
räknas väl ändå inte till däggdjur, generellt sett föder ju däggdjur "levande" ungar

De lägger ägg, men ungarna diar efter födseln, vilket gör dem till däggdjur i vilket fall. Festliga djur dock, som en mix mellan alla stora djurgrupper.
Citera
2007-06-17, 02:38
  #12
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
räknas väl ändå inte till däggdjur, generellt sett föder ju däggdjur "levande" ungar
Jo det gör dem allt! Ville bara påpeka det, as you were!

Edit
orka svara 1 min innan jag svarar, jävla kloakdjur.
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
De lägger ägg, men ungarna diar efter födseln, vilket gör dem till däggdjur i vilket fall. Festliga djur dock, som en mix mellan alla stora djurgrupper.
Edit 2 ! Ha! De diar i den rätta bemärkelsen inte alls, utan modern släpper ut mjölk genom porer i huden, som ungarna sen kan lapa upp.

Fick jag vara besserwisser ändå. So long suckers.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback