Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-16, 11:13
  #1
Medlem
jhsns avatar
tjiaa

Till mitt problem jag försöker få linux på en av mina datorer.
(Fujitsu Siemens Scaleo P 2,93GhZ/512Mb)
Har testa att bara boota upp med ett antal linux skivor utan lycka.
Är det för att datorn har "hyper trading"? hört att det ska vara problem med det.

Har testa med annan CD-ROM och Hårddisk.
Linux Live Skivor jag testat: Backtrack 2.0 beta, Auditor, Whoppix, WHAX, Knoppix.

Vill ha en full installation av linux, Något ni rekommenderar ?
Citera
2007-06-16, 13:21
  #2
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Ubuntu. Rekommenderas.

https://shipit.ubuntu.com/
Citera
2007-06-16, 14:24
  #3
Medlem
xrizzs avatar
Jag tror att termen du söker är "hyper threading", och en snabb google på "knoppix+hyperthreading" tyder på att i alla fall Knoppix har stöd för det. Det är möjligt att du måste boota upp med någon speciell "cheat code" eller något. Skulle kunna tänka mig att stödet är bättre på "riktiga" distar än på special-distar som Back|track, men här gissar jag egentligen... Jag vet knappt vad "hyper threading" är för något så jag kan tyvärr inte bistå mer...
Citera
2007-06-16, 14:32
  #4
Medlem
jhsns avatar
tackar ;D
Citera
2007-06-16, 14:32
  #5
Medlem
Rizados avatar
Ordet du är ute efter är Hyper Threading. Om kerneln har stöd för SMP och SMT så fungerar det. Tror de allra flesta distros har det men i vissa fall kanske du får ladda hem "SMP" kerneln. Ubuntu har iaf stöd för det från början. Skriv "cat /proc/cpuinfo" i en terminal. Där ser du om HT är aktivierat.

Kod:
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 15
model           : 4
model name      : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
stepping        : 1
cpu MHz         : 3060.802
cache size      : 1024 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 0
cpu cores       : 1
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 5
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc pni monitor ds_cpl cid xtpr
bogomips        : 6125.58
clflush size    : 64

processor       : 1
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 15
model           : 4
model name      : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
stepping        : 1
cpu MHz         : 3060.802
cache size      : 1024 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 0
cpu cores       : 1
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 5
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc pni monitor ds_cpl cid xtpr
bogomips        : 6121.49
clflush size    : 64
Så här ser en HT aktiverad dator ut. Du ser Processor : 0 och Processor : 1.
Citera
2007-06-16, 15:50
  #6
Medlem
xrizzs avatar
Ok, nu när jag fattat att det har med SMP att göra kan jag bidra med upplysningen att Knoppix bör kunna klura ut det hela utan "cheats". Jag har nyligen fått en gammal server med dubbla processorer (P2 på 335 Mhz, inte något att skryta med direkt) och Knoppix känner av dessa och rapporterar "2x P2 Klamath 333 Mhz 512 nånting" under bootning. Och det är inte ens senaste Knoppix utan en gammal 3.9 cd jag fick med en tidning...
Vet inte hur stor skillnad det blir på två fysiska processorer eller dubbla "cores"?
Min rekommendation är att prova med allra senaste Knoppix, gärna DVD-versionen som har mycket som inte får plats på en cd.

Jag har lite annat att stå i precis nu, men jag ska testa att boota Backtrack på den gamla servern senare, det här börjar bli kul...
Citera
2007-06-16, 16:31
  #7
Medlem
blueCommands avatar
Det är med största sannolikhet inte din CPU som är problemet då de flesta skivor är Generic x86.
Citera
2007-06-16, 19:29
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Det brukar dessutom gå att stänga av Hyper Threadingen i BIOS-setup så att man kan boota upp datorn med hyperthread avstängt.

Men problemet ligger nog inte där för i stort sett alla kärnor bootar upp utan problem även på SMP-versioner, man får helt enkelt inga SMP-funktioner bara.
Citera
2007-06-16, 19:38
  #9
Avstängd
typedefs avatar
Även en Linux-distribution utan stöd för SMT/HT i kärnan kan starta på en dator med dito utan några som helst problem. Enda skillnaden är att man, givetvis, inte kan ta del av dom godsaker SMT/HT innebär. Så jag tror knappast att ditt problem beror på HT, men lite mer information vore ju kanske trevligt.
Citera
2007-06-16, 20:14
  #10
Medlem
jhsns avatar
testade ubuntu med alla jävla sätt utan lycka :/ Det bara hänger sig
stänga av Hyper threading, det är en fujitsu siemens går inte att ställa in mycket i BIOS.
Information ?

Väldigt tacksam för era svar
Citera
2007-06-17, 01:12
  #11
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhsn
testade ubuntu med alla jävla sätt utan lycka :/ Det bara hänger sig
stänga av Hyper threading, det är en fujitsu siemens går inte att ställa in mycket i BIOS.
Information ?

Väldigt tacksam för era svar

Har du ingen manual så är det väl bara att gå in i BIOS-setupen och kolla om det går att stänga av. Det kan inte ta särskilt lång tid. Men varför vill du stänga av Hyper-Threading?
Citera
2007-06-17, 07:37
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhsn
testade ubuntu med alla jävla sätt utan lycka :/ Det bara hänger sig
stänga av Hyper threading, det är en fujitsu siemens går inte att ställa in mycket i BIOS.
Information ?

Väldigt tacksam för era svar

När hänger det sig? Testa annars med Opensuse 10.2 och kör hårdvarutestet som finns i startupmenyn på skivan. Kan du inte ens starta upp det testet så har du allvarligt fel i datorn.

Själv misstänker jag att du kan ha problem med minnet för det kan leda till tvärstopp utan felmeddelanden..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback