2007-06-16, 01:12
Bannlyst
Man får ALDRIG ge mer åt ett barn....

Citat:
Ursprungligen postat av Commac
Hej alla kunniga inom juridik.

Jag skulle vilja veta mer om detta fall och vad som går att göra.

Vi säger att gubben heter Tore, Tore har två stycken döttrar, de båda döttrarna har två barn var. Tores döttrar heter Malin och Lisa.

Tore har helt tappat kontakten med sin dotter Lisa och hennes familj och det enda dom är intresserade av är Tores förmögenhet när han dör. Tores andra dotter Malin och hennes familj har jätte bra kontakt med Tore och hjälper honom väldigt mycket, de jobbar även mycket ihop då de har företag inom samma bransch.

Nu till frågan: Tore vill inte ge bort något av hans förmögenhet, företag, inventerier osv till Lisa och hennes familj. Observera att Tore fortfarande är vid liv och kommer förmodligen att leva ett bra tag till. Vad måste Tore göra för att låta Malin och hennes familj få ta del av allting som Tore lämnar efter sig?

Jag har spånat lite själv och Tore har även varit hos en advokat som sa en väldig massa konstiga grejer så jag litar inte helt på advokaten. Advokaten hävdar att om Tore skriver ett testamente så kan Malin och henns familj få 75% av allt och Lisa 25% av allt, bättre gick det inte att få?!?!?!
Skrivs inget testamente så är det 50% rakt av till båda döttrarna.
Advokaten hävdade också att det inte skulle gå att skänka något i förhand för det skulle tydligen Lisa kunna ta del av när Tore går bort.

Hur kan vi gå förbi detta så Malin och hennes familj får allt? Går det att börja skänka bort firman, invetarier, hus osv redan nu så att Malins familj äger i princip allt innan Tore går bort?

Om inte, finns det något annat sätt att komma förbi denna lag?

Lisas familj kommer att ta pengar och vilja bli utköpta när Tore går bort, det enda dom tänker på är pengar medans Malins familj vill behålla hus, mark, företag osv för att leva vidare med detta.

Då Malin och hennes far Tore har två identiska företag så delar de även lager, skulle då Lisa ta 25% av Tores firma så skulle det bli fullständigt kaos.

Snälla hjälp mig, alla kommentarer är välkommna även om Ni kanske inte är fullständigt säkra så vill jag veta hur ni tänker!

....Det är förbjudet i lag. Spelar ingen roll huruvida kontakten är med barn. Det måste fördelas lika. OM,mot förmodan denne "Tore" börjar ge bort saker till det barn han gillar mer så blir det förskott på arv, det andra syskonet kan anmäla detta till Tingsrätt och även polisanmäla. Denne "Tore" får inte heller ge bort saker till utvalda barn utöver sedvanlig skänk. SE Ärvdalsbalken.
Man måste således dela lika mellan barnen.
Citera
2008-01-27, 14:47
Medlem
johan_tottafetss avatar
En sjujävla till bump

Citat:
Ursprungligen postat av nifled
....Det är förbjudet i lag. Spelar ingen roll huruvida kontakten är med barn. Det måste fördelas lika. OM,mot förmodan denne "Tore" börjar ge bort saker till det barn han gillar mer så blir det förskott på arv, det andra syskonet kan anmäla detta till Tingsrätt och även polisanmäla. Denne "Tore" får inte heller ge bort saker till utvalda barn utöver sedvanlig skänk. SE Ärvdalsbalken.
Man måste således dela lika mellan barnen.
Vet inte om det här har med saken att göra men.....
Hittade det här i ett annat sammanhang .
http://www.hemmetsjournal.se/hj/Expe...n.aspx?id=3494
Citat:
Gåva till barn ska enligt lag avräknas som förskott på arv om givaren inte bestämt annat.

Från ärvdabalken
Citat:
6 kap. Om förskott å arv
1 § Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Är mottagaren en annan arvinge, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs.
Citat:
om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.
Någon som kan förklara hur det fungerar i praktiken,innebär det att arvlåtaren kan skriva i testamentet att gåvan ej ska gälla som arvsförskott eller vad menas egentligen.
Citera
2008-01-27, 14:54
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan_tottafets
Vet inte om det här har med saken att göra men.....
Hittade det här i ett annat sammanhang .
http://www.hemmetsjournal.se/hj/Expe...n.aspx?id=3494

Från ärvdabalken

Någon som kan förklara hur det fungerar i praktiken,innebär det att arvlåtaren kan skriva i testamentet att gåvan ej ska gälla som arvsförskott eller vad menas egentligen.
Till exempel ja. Det (ÄB 6:1) är en s.k. presumtionregel (man förutsätter ett normalfall) där lagstiftaren utgått ifrån att arvlåtaren önskar behandla sina barn lika om inte annat uttryckligen framgår.
Citera
2008-01-27, 15:10
Medlem
Mondobabys avatar
Är troligtvis helt ute i det blå nu.

Men, hörde av en bekant att det går att testamentera bort all sin förmögenhet alt egendom till vem man vill. Så länge det framgår vem som bli bortrationaliserad.

Alltså, jag kan som privatperson göra mina barn HELT arvlösa, även laglotten.

Detta då en bekant blivit "blåst" på "sitt" arv.
Dennes släkting hade testamenterat bort allt till div organisationer. Helt lagligt.
Citera
2008-01-27, 15:26
Medlem
johan_tottafetss avatar
Så en arvinge kan ej bli återbetalningsskyldig i efterskott till andra arvingar även om en tidigare gåva upptäcks,om det står i testamentet att det ej ska räknas som arvsförskott?Ursäkta mina novisfrågor men det här är helt nya saker för mig
Citera
2008-01-27, 15:31
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Så en arvinge kan ej bli återbetalningsskyldig i efterskott till andra arvingar även om en tidigare gåva upptäcks,om det står i testamentet att det ej ska räknas som arvsförskott?Ursäkta mina novisfrågor men det här är helt nya saker för mig
Det där är inte helt enkelt att besvara kategoriskt. Det finns en bestämmelse i ärvdabalken 7:4 som vållat mången jurist huvudbry. Denna kan bli aktuell i ett testamentariskt fall om omständigheterna i övrigt medger det. Dock skulle jag säga att om det bara finns ett testamente och ev. laglotter inte kränks så är en skrivning där en bröstarvinge (barn) gynnas OK om det framgår av testamentet att det inte skall avräknas såsom förskott på arv.
Citera
2008-01-27, 15:51
Medlem
johan_tottafetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Det där är inte helt enkelt att besvara kategoriskt. Det finns en bestämmelse i ärvdabalken 7:4 som vållat mången jurist huvudbry. Denna kan bli aktuell i ett testamentariskt fall om omständigheterna i övrigt medger det. Dock skulle jag säga att om det bara finns ett testamente och ev. laglotter inte kränks så är en skrivning där en bröstarvinge (barn) gynnas OK om det framgår av testamentet att det inte skall avräknas såsom förskott på arv.
En till dum fråga!Vad innebär att laglotter inte kränks?
Måste också bara säga all credd åt er som pallar med att arbeta med lagtexter och liknande,intressant att läsa men fantastiskt svårläst om man som jag är ovan vid språket.
Citera
2008-01-27, 15:55
Medlem
Swertinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Eftersom Tore lever kan han, som jag skrev tidigare, sälja sitt företag!

Och HD har slagit fast att man kan göra hur dumma affärer som helst... Så i teorin, tror inte det prövats, kan han sälja rubb och stubb för 1 kr... Tänk då på vinstskatten vid en ev. försäljning senare.

Skulle han inte kunna överföra det till en stiftelse?

När det gäller gåvor så kan han upprätta ett testamente som säger att eventuella gåvor ej ska räknas som förskott på arv. För att det ska hålla måste dock minst tio år förflutit mellan gåvan och givarens frånfälle. Detta har inte heller prövats i domstol vad jag vet, så det handlar om teori...

När det gäller gåvor så kan en domstol besluta att Malin(?) fått en gåva som ska räknas som förskott på arv utan att det finns ett spår av den.
Citera
2008-01-27, 16:05
Medlem
johan_tottafetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swertinge
När det gäller gåvor så kan han upprätta ett testamente som säger att eventuella gåvor ej ska räknas som förskott på arv. För att det ska hålla måste dock minst tio år förflutit mellan gåvan och givarens frånfälle. Detta har inte heller prövats i domstol vad jag vet, så det handlar om teori...

Det spelar ingen roll isåfall när testamentet är skrivet antar jag?Huvudsaken är att det gått tio år sen gåvotillfället?Finns det på pränt någonstans,eller är det någon form av oskriven praxis?
Citera
2008-01-27, 16:08
Medlem
slabadans avatar
Citat:
En till dum fråga!Vad innebär att laglotter inte kränks?
Måste också bara säga all credd åt er som pallar med att arbeta med lagtexter och liknande,intressant att läsa men fantastiskt svårläst om man som jag är ovan vid språket.
Det är ingen dum fråga eftersom det knappast är ett språkbruk som man lär sig på annat sätt än genom att studera juridik.

Hur som helst. En bröstarvinge (barn) har rätt att få sitt arv efter sin förälder, barnen har s a s bästa rätt till vad deras föräldrar lämnar efter sig. Detta följer av ärvdabalken (dvs lagstiftningen). Föräldrarna kan ju dock skriva testamenten som inskränker den lagenliga arvsordningen. Dvs skriver Du (Dina föräldrar) inget testamente så får man avgöra arvsfrågor utefter vad som står i ärvdabalken, ex vis barn ärver före syskon etc.

När det gäller just barn (kallas ofta bröstarvingar iarvsrättsliga sammanhang) så kan en förälder dock inte testamentera "bort" barnet helt och hållet. Ett enkelt exempel förklarar nog bäst.

A och B har barnet C. C har då rätt att ärva allt efter sina föräldrar när de båda har avlidit. A och B upprättar ett testamente som säger att en förening skall ärva all deras kvarlåtenskap (egendom). Detta är då inte OK efterom C har rätt till sin s.k. laglott vilken är halva hans arvslott, dvs hälften av föräldranas kvarlåtenskap. Föreningen kan då få hälften och C får hälften trots att testamentet säger att föreningen skall få allt. Laglotten är således ett legalt minimiskydd för barns arvsrätt.
Citera
2008-01-27, 16:16
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Det spelar ingen roll isåfall när testamentet är skrivet antar jag?Huvudsaken är att det gått tio år sen gåvotillfället?Finns det på pränt någonstans,eller är det någon form av oskriven praxis?
Mjaaa, alltså det spelar ingen roll när ett testamente är uppträttat, det är riktigt. Man måste dock skilja mellan gåvor och testamente. En gåva sker under livstiden och när det gäller barn finns alltså en regel som säger att betydande gåvor skall avräknas/anses som förskott på arv. Om ett gåvobrev eller ett testamente säger motsatsen så gäller detta. Men, ett syskon till den som fått gåvan kan göra gällande att dennes laglott kränkts om gåvan är så betydande att arvlåtarens förmögenhet minskat så mycket att syskonet inte kan få ut halva sin arvslott, dvs laglotten.
Citera
2008-01-27, 16:23
Medlem
johan_tottafetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Mjaaa, alltså det spelar ingen roll när ett testamente är uppträttat, det är riktigt. Man måste dock skilja mellan gåvor och testamente. En gåva sker under livstiden och när det gäller barn finns alltså en regel som säger att betydande gåvor skall avräknas/anses som förskott på arv. Om ett gåvobrev eller ett testamente säger motsatsen så gäller detta. Men, ett syskon till den som fått gåvan kan göra gällande att dennes laglott kränkts om gåvan är så betydande att arvlåtarens förmögenhet minskat så mycket att syskonet inte kan få ut halva sin arvslott, dvs laglotten.
Intressant!Men som i det här fallet en fastighet given som gåva för tio-talet år sedan och det finns inga andra större värden i ett framtida dödsbo,det är om jag förstått saken rätt en kränkning av laglotten,även fast det gått en längre tid sedan gåvotillfället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in