• 1
  • 2
2007-06-14, 22:17
Medlem
Hej alla kunniga inom juridik.

Jag skulle vilja veta mer om detta fall och vad som går att göra.

Vi säger att gubben heter Tore, Tore har två stycken döttrar, de båda döttrarna har två barn var. Tores döttrar heter Malin och Lisa.

Tore har helt tappat kontakten med sin dotter Lisa och hennes familj och det enda dom är intresserade av är Tores förmögenhet när han dör. Tores andra dotter Malin och hennes familj har jätte bra kontakt med Tore och hjälper honom väldigt mycket, de jobbar även mycket ihop då de har företag inom samma bransch.

Nu till frågan: Tore vill inte ge bort något av hans förmögenhet, företag, inventerier osv till Lisa och hennes familj. Observera att Tore fortfarande är vid liv och kommer förmodligen att leva ett bra tag till. Vad måste Tore göra för att låta Malin och hennes familj få ta del av allting som Tore lämnar efter sig?

Jag har spånat lite själv och Tore har även varit hos en advokat som sa en väldig massa konstiga grejer så jag litar inte helt på advokaten. Advokaten hävdar att om Tore skriver ett testamente så kan Malin och henns familj få 75% av allt och Lisa 25% av allt, bättre gick det inte att få?!?!?!
Skrivs inget testamente så är det 50% rakt av till båda döttrarna.
Advokaten hävdade också att det inte skulle gå att skänka något i förhand för det skulle tydligen Lisa kunna ta del av när Tore går bort.

Hur kan vi gå förbi detta så Malin och hennes familj får allt? Går det att börja skänka bort firman, invetarier, hus osv redan nu så att Malins familj äger i princip allt innan Tore går bort?

Om inte, finns det något annat sätt att komma förbi denna lag?

Lisas familj kommer att ta pengar och vilja bli utköpta när Tore går bort, det enda dom tänker på är pengar medans Malins familj vill behålla hus, mark, företag osv för att leva vidare med detta.

Då Malin och hennes far Tore har två identiska företag så delar de även lager, skulle då Lisa ta 25% av Tores firma så skulle det bli fullständigt kaos.

Snälla hjälp mig, alla kommentarer är välkommna även om Ni kanske inte är fullständigt säkra så vill jag veta hur ni tänker!
Citera
2007-06-14, 23:19
Medlem
_killahs avatar
Du kan aldrig testamentera bort barn.
Så det enda, jag tror du kan göra, som du redan sagt är att börja skänka bort saker.

Detta är nog smartast att göra till antingen någon väldigt bra kompis till Malin eller hennes man etc. Så de inte är i samma familj då jag inte vet hur de blir då.

Men de tillgångar tore har när han dör blir 50% på. Om han inte har någon fru i livet, då får hon 50% och barnen får dela på resten.
Citera
2007-06-14, 23:23
Medlem
Man har rätt att skänka gåvor skattefritt varje år till ett visst värde. Gåvan kan även bestå av kontanter. Jag är osäker på vilket värde som gäller.
Så länge Tore lever kan han även sälja sin egendom till vem han vill.

Mitt råd är att Tore tar kontakt med en advokat så att han kan bestämma vad och hur han vill göra med sin förmögenhet.
Citera
2007-06-14, 23:28
Medlem
Jag är ingen jätteexpert på arvsrätt men vad jag kommer ihåg från det jag läst under min utbildning så är det laglotten som gör att ingen bröstarvinge kan bli borttestamenterad. Laglotten är hälften av den s.k arvslotten vilket i det här fallet var 2 syskon, alltså arvslotten 50% var. Så det som du skriver med 25% till den "oönskade" dottern stämmer.

Vad gällande att skänka bort saker innan Tore dör regleras i det här fallet av det förstärkta laglottskyddet vilket är framtaget just för att man inte ska kunna favorisera någon bröstarvinge. Hur man kontrollerar detta har jag däremot ingen aning om. Vad som i.a.f händer är att om en tidigare gåva upptäcks läggs detta på innan laglotten räknas ut och den tidigare gåvomottagaren blir återbetalningskyldig.

Någon annan får gärna fylla på med eventuella rättelser, kryphål m.m jag är som sagt rätt osäker i ämnet

Edit: Kom på att laglotten inte är föremålsbestämd utan värdebestämd, vilket i det här fallet kan betyda att den ena arvingen får hela huset om denna betalar 25% av husets värde till den andra arvingen
Citera
2007-06-15, 09:47
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svaren!!! Det uppskattas något enormt.

Men det känns som att det måste finnas några kryphål vad gäller gåvor osv.
Jag tänkte först och främst på Tores firma. Tore börjar bli gammal och det är ju inte så konstigt om någon i släkten tar vid och fortsätter med firman. I detta fall så är det Malins barn som skall ta över firman och fortsätta att driva den. Under de omständigheterna tycker man ju att de inte borde bli återbetalnings skyldiga till Lisa????

Jag citerar vad jag läste i ärvdabalken kapitel 7 paragraf 4.

"Har arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ är stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning, om ej särskilda skäl äro däremot; och skall vid nedsättning av gåvan motsvarande del av den bortgivna egendomen återbäras eller, om det ej kan ske, ersättning utgivas för dess värde. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen.

Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande rätt som avses i första stycket, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad.

Var vid dödsfallet gåvan ej fullbordad, må den ej, med mindre särskilda skäl äro därtill, göras gällande, i den mån det skulle lända till intrång i bröstarvinges laglott.

Det är här jag tror det kan finnas kryphål med rätt advokat.

Nu till nästa fråga, någon som vet en bra advokat på just arv?
Eller någon som kan tipsa mig om vart jag kan vända mig? Jag vill inte vända mig till någon vanlig advokat byrå där man inte vet vad man får.

Alla kommenter uppskattas så fortsätt gärna att spekulera, brainstorma eller helst av allt, kom med ren fakta

Tack sålänge!
Citera
2007-06-15, 11:30
Medlem
fordonsförarens avatar
Det finns en lösning som dock är svår att genomföra. Om Tore skulle bli amerikansk medborgare och samtidigt flytta över sin förmögenhet till USA kommer arvsfrågan behandlas enligt amerikans rätt. Enligt amerikansk rätt (möjligtvis enbart vissa stater) är inte barnen arvsberättigade. Om barnen hävdar sin laglott kommer de svenska kollisionsreglerna hänvisa till den amerikanska rätten. En liknande ordning finns säkert i ytterligare länder dock är den nog främmande för de europeiska rättssystemen.

Detta exempel har praktiserats men är av naturliga skäl mest gångbart vid väldigt stora förmögenheter.
Citera
2007-06-15, 12:33
Medlem
Motvilligs avatar
Nu är jag inte familjerättare men vilket hinder finns praktiskt emot att Tore helt enkelt säljer firman och huset och vad det nu är till sin dotter? De skriver avtalen och kvittona men struntar i lämna över några pengar. Eventuellt får de ha ett litet skuldebrev på sidan om Tore inte helt litar på sin dotter. När Tore väl kolar långt senare finns det ju ingen som kan bevisa om han söp upp pengarna eller spelade bort dem på toto eller vad som hände.

Tore bor i huset mot hyra (som han inte betalar utöver vad som motsvarar drift osv). Han jobbar som anställd i ett aktiebolag mot hela vinsten i lön etc. Rent praktiskt förblir Tores liv som förr men egendomen är i dotterns ägo.

Det kräver förstås en del pulande med upplägget men har man några år på sig och litar på varandra måste det ju vara ganska enkelt för en erfaren familjerättsadvokat (som ju inte ens behöver veta att några pengar aldrig kommer att byta händer)?
Citera
2007-06-15, 12:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Man har rätt att skänka gåvor skattefritt varje år till ett visst värde. Gåvan kan även bestå av kontanter. Jag är osäker på vilket värde som gäller.
Det kan bero på att det inte finns något värde som gäller. Gåvoskatten avskaffades för över två år sedan.
Citera
2007-06-15, 12:48
Medlem
BaronBs avatar
Som flera varit inne på:
- Tore kan aldrig lagligen minska Lisas andel till mindre än 25 %, d.v.s. laglotten.
- Han kan inte heller går runt detta genom att ge bort grejorna till Malin medan han är i livet, då detta räknas som förskott på arv och skall dras av när han dör och bouppteckning skall ske.

Den öppning som finns är den Motvillig var inne på senast; det gäller dock att se upp så att det inte blir för förmånliga villkor, då detta kan innebära att det hela ses som gåva och då är vi tillbaka där vi började.
Citera
2007-06-15, 17:01
Medlem
Tackar igen för bra svar!! Men fortsätt gärna och spinn

Jag har kollat runt lite mer och har ytterligare ett par frågor som jag hoppas någon kan lite om.

Om Tore ger bort gåvor till någon i familjen kan det vara svårt att redogöra sedan, men om Tore ger bort gåvor till någon utanför familjen kan då Lisa komma att kräva den stackars personen på pengar alternativt gåvan när det är dags för laglotten? Vad tror Ni?

Sen så borde man ju kunna skriva kvitton på en del grejer som exempelvis arbetsfordon etc och som någon sa så struntar man i kontanterna. Detta tror jag dock man bör göra med viss försiktighet....

Jag har kollat upp det där med hans firma och där verkar det finnas vissa delar som gör att man kan köpa hans firma på ett snyggt sätt och slippa några
konflikter i efterhand men det får jag ta om jag hittar någon bra advokat till honom.

Meningen är att jag ska ha så mycket kött på bena som möjligt så jag kan följa med Tore till advokaten och hjälpa honom med frågeställningar vad som går att göra och inte göra och som givetvis är lagligt .

Detta har jag dock blivit varnad för då advokat/bank kan tro att det är någon typ av komplott om en utomstående till familjen är med och påverkar. Vad tror Ni?

Fortsätt skriv, tack alla sålänge. Verkligen uppskattat!
Citera
2007-06-15, 17:29
Medlem
Knapptryckarns avatar
inte mycket mer att säga, bröstarvingar har rätt till laglotten, och den kan inte testamenteras. laglotten är hälften av arvslotten. arvslotten är i detta fall 50% till vardera bröstarvinge. därmed har hon rätt till 25% av arvet.

gåvor till personer utanför familjen räknas mest troligt som ett slags vederlag, eventuellt återgång.
Citera
2007-06-15, 23:34
Medlem
Eftersom Tore lever kan han, som jag skrev tidigare, sälja sitt företag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in