Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det är vad jag fått höra om ATO.
Den ska se till att tågen kan hålla kortare avstånd mellan varandra och samtidigt se till att körningen blir så mjuk som möjligt, det kan dock visa sig att det är tomt prat som vanligt - den som lever får se.

Mycket prat och SL hör ihop. När nytt signalsystem installerades på TUB1 skulle x antal fler tåg kunna köras men verkligheten har visat en annan bild. Med tanke på att tågen i stortsätt ligger på kö genom innerstan har jag svårt att se att fler tåg skulle få plats.
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Jag tror faktiskt att det kan vara intressant för en privat aktör att succesivt bygga ut linjerna om de själva kan få en linje att driva som ekonomiskt inkomst.
Låt oss säga att en privat entrepenör ges linje 13/14 med pålagan att bygga ut sagda linje ut mot Arninge eller ut på Lidingö inom en tioårsperiod
Jag har svårt att se hur detta skulle gå ihop för ett privat företag. För det första måste man ha ett gemensamt prissystem med övriga banor och detta pris måste vara attraktivt för att locka resenärer. Att gå från dagens gemensamma prissystem till ett system där du behöver ett kort för varje bana är en klar försämring och inget som skulle falla resenärerna i god jord.
Nackdelen, rent ekonomiskt, med att bedriva en pendeltrafik är att man måste ha en hög turtäthet och ett relativt lågt pris för att locka resenärer.
En utbyggnad av befintliga banor är inte heller vad Stockholm behöver utan Stockholm behöver nya banor som kan avlasta befintliga. Att bygga ut TUB2 mot Lidingö skulle bara öka trycket samtidigt som ingen extra kapacitet på redan ansträngda delar av banan skulle tillföras.