Citat:
Ursprungligen postat av
VelvetRed
Ok, såg nämnligen en person i morgonrusningen som följde med på ett sådant tåg. Hen hade tjocka hörlurar på sig och stirrade ner i sin telefon och märkte förmodligen inte vad som hände. Hen såg proper ut, knappast ett fyllo. Hen märkte tydligen inte att tåget släcktes ned och hörde uppenbarligen inte förarens röst i högtalarna så...
Fyllon kan man ju förstå att de däckar och följer med och så.
Höll själv på att gå på ett sådant tåg en gång vid Alvik när jag gick och dagdrömde, men som tur var stoppade en annan vänlig resenär mig och påpekade att detta tåg nått slutstation. :P
Lokstallen ligger väl rätt nära stationerna ändå, så man lär väl inte behöva en taxi för att lösa det, om man skulle hamna i den situationen?
"Lokstallen" kallas för depåer. Tunnelbanetågen är motorvagnar och har inga lok, om man ska vara noga.
Det är väldigt vanligt att folk åker med efter ändstation på vissa ställen, främst Alvik, Odenplan och Telefonplan. Det är som du misstänker främst missbrukare och folk som lyssnar på musik och inte hör utropen, eller inte kan språket. Men det gör inte så mycket, eftersom tåget bara åker ut på en brygga (uppställningsspår) bakom stationen och vänder för att sedan åka åt andra hållet i trafik, och då kan ju vederbörande kliva av och gå på rätt tåg istället. Eller bäras ut av ordningsvakt, om det behövs.
Om tåget ska in i depå ska föraren noggrannt kontrollera att det är tomt innan det åker. Men det händer några gånger om året att någon stackare ändå följer med in i depån. Det är inte så dramatiskt det heller, men dåligt för statistiken

.
Edit: Nu såg jag att pajas redan sagt det mesta av det här. Nåja, det får stå kvar ändå.