Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Jag har inte kommit med något tidigare inlägg i tråden, men har väl läst igenom den. Så jag slänger mig på jag ock.
Rasforskning eller fysisk antropologi har funnits sedan 1800-talet, då många nya rön kom upp på ytan. Bland annat Charles Darwin samt Sir William Jones bidrog indirekt till detta. Flera avhandlingar angående människoraser existerar. Jag kan bl.a. nämna Carleton S. Coon samt Bertil Lundman, som var två stora namn inom fältet. SNPA (
http://www.snpa.nordish.net/) har mängder med information med flera olika källhänvisningar som berör ämnet fysisk antropologi. Det går alltså inte att neka existensen av vetenskapliga avhandlingar inom ämnet; och det finns alltså flera olika ras-teorier. Sen är det givetvis upp till var och en vad man vill tro på.
Det är just faktum att vi inte kan få fram kompletta genkartor av övriga Homo som klurar till det hela. Enligt RSOH så har inte Neanderthalensis eller Erectus beblandats med Sapiens. Teorin säger även att Sapiens har uppstått i Afrika och sedan utvandrat till Jordens samtliga hörn; det finns alltså inte någon Sapiens som har utvecklats separat på andra platser. Dock lever den andra teorin kvar än idag, och det kan gott vare möjligt att exempelvis Erectus av typen Pekinensis har beblandats med Sapiens i Asien.
Det motsäger boken "The Races of Europe" (1899) som den obskyra sajten med det flashiga namnet "The Society for Nordish Physical Anthropology" refererar till.
Citat:
The Races of Europe:
The "White" race is of dual origin consisting of Upper Paleolithic (mixture of sapiens and neanderthals) types and Mediterranean (purely sapiens) types.
"Opolitisk" utger den också vara med islamofobisk blogg.
http://whois.domaintools.com/nordish.net
En rad intressanta resultat har kommit ur jämförelser mellan människor av olika etniskt ursprung.
Människor av olika etniskt ursprung är mycket lika ur genetisk synvinkel.
Jordens nutida befolkning är resultatet av en befolkningsexplosion som har ägt rum under de senaste 10 000—15 000 åren, en extremt kort period i jordens historia.
Jordens alla invånare är alltså ganska nära släkt med varandra.
Gamla teorier om att människan kan delas in i genetiskt åtskilda raser saknar grund.
Svante Pääbo - chef för Max Planck-institutet för evolutionär antropologi i Leipzig, Tyskland.
Pääbo är känd framför allt som en av grundarna av disciplinen paleogenetik.
Det är en disciplin som använder genetiska metoder för att studera tidiga former av Homo och andra forntida populationer.
Neandertalmänniskans härkomst är en gåta.
I sin analys av gensekvenser kom Pääbo fram till att evolutionen för människan (Homo sapiens) och neandertalaren (Homo neandertalensis) tog olika vägar för en halv miljon år sedan.
De äldsta europeiska neandertalfynden är 130 000 år gamla, men enligt Jean-Jacques Hublin (kollega till Pääbo) vid Max-Planck-institutet för evolutionär antropologi i Leipzig kan det här ha funnits tidiga former av neandertalmänniskan redan för 400 000 år sedan.
Det som fascinerar forskarna mest när det gäller neandertalaren är hennes snabba försvinnande från jordytan.
Det skedde för cirka 30 000 år sedan och ansvaret för det vilar på anfäderna till dagens européer, de från Afrika framryckande horderna av Homo sapiens.
Det tog bara några tusen år innan neandertalmänniskan var utrotad – historiens första folkmord var med det ett faktum.
Den teknik som gjort det möjligt att kartlägga DNA från 38 000 år gamla benknotor har utvecklats på KTH i Stockholm.
DNA-analyserna av neandertalaren har bara börjat, men resultaten så här långt visar i alla fall att tekniken fungerar.