Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-09, 13:42
  #1
Medlem
narohs avatar
Hallo , har gått och undrat över en sak. Om vi säger att jag får i mig ca 4 dl ren akohol under en ganska kort period hur stor dela av denna sprit går direkt ut i blodet och hur stor del går ut i kisset, renas eller dylikt?

Fokusera hälst på delen som går ut i blodet tack
Citera
2007-06-09, 13:46
  #2
Medlem
KUSEs avatar
2 liter, dina blodådror är fulla av sprit!
Nejmen ja vet inte, det skulle vara intressant att få reda på.
Citera
2007-06-09, 18:12
  #3
Medlem
Din kropp kommer absorbera i princip allt. Även om det "renas" i levern, åker ut i urinen (metaboliserad form eller ej), ångas ut i andningen eller svettas ut så kommer det ut i blodet innan något av ovanstående tar vid..

Ca 1/5 tas upp i redan i magen (alltså snabbt) medan 4/5 tas upp i tunntarm.
Citera
2007-06-09, 19:45
  #4
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypotenusa
Din kropp kommer absorbera i princip allt. Även om det "renas" i levern, åker ut i urinen (metaboliserad form eller ej), ångas ut i andningen eller svettas ut så kommer det ut i blodet innan något av ovanstående tar vid..

Ca 1/5 tas upp i redan i magen (alltså snabbt) medan 4/5 tas upp i tunntarm.

Det kan väll inte stämma? I så fall måste alkoholomsättningen vara riktigt snabb, tänker när man t.ex. häller i sig en halvliter vodka. Om jag då har 5 liter blod skulle jag ha 4 % alkohol i blodet (om jag inte räknar i nattmössan), det borde däcka en flodhäst om man säger så...
Citera
2007-06-09, 21:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det kan väll inte stämma? I så fall måste alkoholomsättningen vara riktigt snabb, tänker när man t.ex. häller i sig en halvliter vodka. Om jag då har 5 liter blod skulle jag ha 4 % alkohol i blodet (om jag inte räknar i nattmössan), det borde däcka en flodhäst om man säger så...

Jo för kroppen börjar ju inte bryta ner alkoholen, pissa ut den, ånga ut den, svettas ut den innan all alkohol har absorberats färdigt från magsäck och tunntarm...
Citera
2007-06-09, 22:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke112
Jo för kroppen börjar ju inte bryta ner alkoholen, pissa ut den, ånga ut den, svettas ut den innan all alkohol har absorberats färdigt från magsäck och tunntarm...
Det där kan inte stämma! Levern börjar nedbrytningen av alkohol så fort du har det i blodet, även om du har alkohol kvar skvalpandes i magsäcken.
Citera
2007-06-09, 23:46
  #7
Medlem
iatross avatar
det där ska man väl kunna räkna ut om man vet den skenbara distributionsvolymen som för alkohol är ca 0.6 l/kg (efter lite googlande), dvs att den fördelar sig i ffa i kroppens vatten. Högt värde antyder lipofilt ämne och lågt en hög proteinbindningsgrad.

Helt rätt att alkohol börjar brytas ner omedelbart då det når blodbanan. I levern av alkoholdehydrogenas och cytokrom p450 til liten del. En del andas vi ut. Det finns vad jag vet fortfarande inget sätt att påverka nedbrytningshastigheten.

4dl skulle för en man på 70 kg ge 0.65X70=45.5 liter vatten.
45.5x0.6=27.3liter
0.4 liter etanol i 27.3 liter ger ca 10 promille totalt, men detta är ett teoretiskt momentant värde utan hänsyn taget till metabolism upptagningshastighet eller utsöndring, dvs i princip intravenös injektion av 4 dl ren alkohol. Hur snabbt all alkohol skulle tas upp av kroppen vet jag inte men om vi med lite fet mat skulle anta att det tar ca 1 timme för halva mängden att absorberas helt, vilket är lågt räknat så hamnar vi på ca 5 promille, men troligtvis går det snabbare, så 6 promille kommer man nog upp till. Inte bra alls.

Jag kan ha räknat fel, det var några år sedan, så rätta mig gärna.
Citera
2007-06-10, 16:26
  #8
Medlem
iatross avatar
Ingen som har synpunkter på beräkningarna?
Citera
2007-06-10, 16:58
  #9
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iatros
Ingen som har synpunkter på beräkningarna?

Såg att du tog det gånger 0.65 vilket jag tolkar som att du räknar med all vätska i kroppen som tilgänglig utspädningsvätska till alkoholen. Är verkligen allt vätska i kroppen tillgänglig så lätt så att all cytoplasma har samma alkoholhalt som blodet?
Citera
2007-06-10, 17:06
  #10
Medlem
iatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Såg att du tog det gånger 0.65 vilket jag tolkar som att du räknar med all vätska i kroppen som tilgänglig utspädningsvätska till alkoholen. Är verkligen allt vätska i kroppen tillgänglig så lätt så att all cytoplasma har samma alkoholhalt som blodet?

Jag tror att det korrekta värdet ligger på 0.55l/kg, så nej, inte riktigt all vätsa räknas som tillgänglig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback