2022-10-28, 20:41
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Hur vet man om det inte är tvärtom istället? Dvs att Peter Englund har snott från Herman Lindqvist?

Därför att Peter Englund skrev det före Herman Lindqvist i sina böcker, skiljer ett eller flera år mellan PL:s böcker och HL:s böcker där de "lånade" citatet förekommer.
Citera
2023-01-20, 23:16
Medlem
Ördögs avatar
Herman fyller 80 i år, och talar ut i Söndagsintervjun. Förutsägelser om kungahusets framtid utlovas.

https://sverigesradio.se/avsnitt/her...ndagsintervjun
Senast redigerad av Ördög 2023-01-20 kl. 23:20.
Citera
2023-01-23, 09:47
Medlem
Fin intervju. Vilken lirare han är/var asså. Gillar han🙂
Citera
2023-02-04, 19:27
Medlem
Hussefars avatar
Tycker gubben blir mer och mer lik Bilbo Baggins desto äldre han blir.
Citera
2023-04-01, 08:59
Medlem
Arne Bajses avatar
Idag den 1/4 fyller Herman Lindqvist 80 år !

Hur ser äldrevården ut i Warszawa där Herman bor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Tycker Hermans böcker om svensk historia är helt ok men man får inte ta dem på så stort allvar, herre gud, han är ju journalist så man kan inte kräva så mycke av hans texter. Han är ju inte direkt Dick Harrisson eller Antonia Fraser.

Har läst historiska böcker av Dick Harrison och Herman Lindqvist.

Herman skriver underhållande, medans Dicks böcker är mer akademiska.
Citera
2023-05-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Idag den 1/4 fyller Herman Lindqvist 80 år !

Hur ser äldrevården ut i Warszawa där Herman bor ?

Har läst historiska böcker av Dick Harrison och Herman Lindqvist.

Herman skriver underhållande, medans Dicks böcker är mer akademiska.

Båda två är outhärdliga narcissister. Ingen av dem sysslar med grundforskning i sina böcker utan sysslar enbart med att sätta samman sina böcker med andra historikers forskning. Jag kan dock ha större förståelse att HL gör detta , han har aldrig utgjort sig för att vara något annat än en populärhistoriker. Men Harrisson, som rider på sin titel såsom professor i historia, borde veta bättre, men det enda som möjliggör hans bokproduktion är att han skamlöst snor ihop ifrån andra historikers grundforskning och sedan påskiner att allt är hans eget arbete. Jag kan förstå att hans kolleger är urförbannade på karlen. Hans uppkomlingsarrogans gör ju inte heller folk mer vänligt inställda. ” Se mig, så rik och berömd jag är”!

Jag roade mig, efter tips från en historieintresserad bekant, med att kolla hans bibliografi. Sedan i början på 2000-talet har han inte skrivit en enda artikel eller bok som bygger på egen forskning i källmaterial utan allt är baserat på andras forskning. Sedan ser han till att synas och höras överallt, man kunde tro att det bara fanns en enda historiker i Sverige!
Citera
2025-08-31, 00:37
Medlem
Herr Lindqvist är (såklart) på rätt sida av historien

En grotesk dödsdans driven av israelisk extremhöger – där den svenska regeringen sitter tysta i publiken och tittar på med ”maximal inkompetens och impotens”.

https://www.etc.se/inrikes/herman-li...ering-tidigare
Citera
2025-08-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Hans förra fru släpper en bok om uppbrottet med maken, han verkar helt klart ha en skruv lös den där herr Lindqvist. Lite ironiskt att han valde en polska, han kanske tror att hon gillade honom och inte enbart gifte sig för pengarna. Han kan gott ruttna i ett land han hatar.

Inte så snyggt att lämna frun för en annan efter 35 års äktenskap.
Citera
2025-08-31, 19:54
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Inte så snyggt att lämna frun för en annan efter 35 års äktenskap.

Nä, inte klädsamt av Herman, men han har nog aldrig prioriterat frun och familjen, det har mest handlat om karriären då han har flyttat runt mellan olika länder hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in