Citat:
Ursprungligen postat av
Arne Bajse
Idag den 1/4 fyller Herman Lindqvist 80 år !
Hur ser äldrevården ut i Warszawa där Herman bor ?
Har läst historiska böcker av Dick Harrison och Herman Lindqvist.
Herman skriver underhållande, medans Dicks böcker är mer akademiska.
Båda två är outhärdliga narcissister. Ingen av dem sysslar med grundforskning i sina böcker utan sysslar enbart med att sätta samman sina böcker med andra historikers forskning. Jag kan dock ha större förståelse att HL gör detta , han har aldrig utgjort sig för att vara något annat än en populärhistoriker. Men Harrisson, som rider på sin titel såsom professor i historia, borde veta bättre, men det enda som möjliggör hans bokproduktion är att han skamlöst snor ihop ifrån andra historikers grundforskning och sedan påskiner att allt är hans eget arbete. Jag kan förstå att hans kolleger är urförbannade på karlen. Hans uppkomlingsarrogans gör ju inte heller folk mer vänligt inställda. ” Se mig, så rik och berömd jag är”!
Jag roade mig, efter tips från en historieintresserad bekant, med att kolla hans bibliografi. Sedan i början på 2000-talet har han inte skrivit en enda artikel eller bok som bygger på egen forskning i källmaterial utan allt är baserat på andras forskning. Sedan ser han till att synas och höras överallt, man kunde tro att det bara fanns en enda historiker i Sverige!