• 1
  • 2
2007-06-08, 02:37
Medlem
Kolagubbens avatar
haj!

När ja äter mat med mkt kolhydrater så kännar ja mig så jävla uppsvullen, tex om man ätit mkt pasta osv. ja har därför skurit ner rätt mkt på kolhydraterna o ja mår faktiskt jävligt bra, frågan e om man kan fortsätta att hålla en sådan kost och är det någon annan här som också känner sig "svullen" vid intag av mkt kolhydrater? Eller är det bara jag

tack för svar!
Citera
2007-06-08, 07:26
Medlem
dePauls avatar
Vad exakt menar du med svullen? Får du gaser? Det är iof inget förvånande. Många stärkeslerika matsorter bidrar till bildandet av gaser (kokt potatis, baljprodukter, lök, bröd osv).

Snabba kolhydrater har ju också den tråkiga benägenheten att de höjer sockernivår snabbt i kroppen, detta resulterar i en snabb insulinrespons. Denna berg- och dalbana i insulinutsöndring är inte bra för kroppen och på sikt kan orsaka ett flertal sjukdomar.

Skriv därför vad du menar med "svullen".

~Paul~
Citera
2007-06-08, 09:21
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vad exakt menar du med svullen? Får du gaser? Det är iof inget förvånande. Många stärkeslerika matsorter bidrar till bildandet av gaser (kokt potatis, baljprodukter, lök, bröd osv).

Snabba kolhydrater har ju också den tråkiga benägenheten att de höjer sockernivår snabbt i kroppen, detta resulterar i en snabb insulinrespons. Denna berg- och dalbana i insulinutsöndring är inte bra för kroppen och på sikt kan orsaka ett flertal sjukdomar.

Skriv därför vad du menar med "svullen".

~Paul~

tack för svar, ja menar att magen typ kanske inte svullnar upp, inte som nån ballong utan mer plutar och känns allmänt större o slappare, ut när ja ätit pasta eller bröd osv. kan det ha nåt med att göra att kroppen binder mer vätska?
Citera
2007-06-08, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
tack för svar, ja menar att magen typ kanske inte svullnar upp, inte som nån ballong utan mer plutar och känns allmänt större o slappare, ut när ja ätit pasta eller bröd osv. kan det ha nåt med att göra att kroppen binder mer vätska?
Salt och kalium gör att kroppen binder vatten och i förlängningen också fett. Vad jag vet så har inte kolhydrater samma effekt.

~Paul~
Citera
2007-06-08, 14:35
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Salt och kalium gör att kroppen binder vatten och i förlängningen också fett. Vad jag vet så har inte kolhydrater samma effekt.

~Paul~
När glukos kommer ut i blodet fosforyleras det till glukos-6-fosfat och går sedan vidare till glykogenes eller katabolisering. Kolhydrater formar alltså glykogen, och varje gram glykogen binder ungefär 2,7 gram vatten. Kolhydrater binder således mycket vatten, och där har vi kanske anledningen till trådskaparens "problem".
Citera
2007-06-08, 14:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
När glukos kommer ut i blodet fosforyleras det till glukos-6-fosfat och går sedan vidare till glykogenes eller katabolisering. Kolhydrater formar alltså glykogen, och varje gram glykogen binder ungefär 2,7 gram vatten. Kolhydrater binder således mycket vatten, och där har vi kanske anledningen till trådskaparens "problem".
Kolhydrater formar mycket riktigt glykogen, men bara så länge de inte blir förbrända

~Paul~
Citera
2007-06-08, 15:04
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Kolhydrater formar mycket riktigt glykogen, men bara så länge de inte blir förbrända

~Paul~
Jag vet inte riktigt vad du vill säga? Är det en invändning mot att glukos binder vatten eller vad?

Så länge glykogendepåerna inte är fulla (vilket de sällan blir) blir en del av allt glukos som du förtär glykogen. Och där förblir de tills kroppen behöver bränsle. Om förrådet är fullt sker de novo lipogenesis vilket innebär omvandling av glukos till kroppsfett, något som väldigt sällan sker kontinuerligt över dagen.

B.t.w. så var det väl just det jag skrev, att ” När glukos kommer ut i blodet fosforyleras det till glukos-6-fosfat och går sedan vidare till glykogenes eller katabolisering”, angående ditt svar om förbrända kolhydrater?
Citera
2007-06-08, 15:23
Medlem
dePauls avatar
Jag ifrågasätter inte din analys. Mitt simpla inlägg innebär att oavsett vad man äter så omvandlas det på något sätt till glykogen. Det kan sedan vara kolhydrater, protein, stärkelse eller fett. Kroppens behov att tillgodogöra sig energi är inte enbart inriktat på kolhydrater, trots att dessa (och framför allt de snabba) är den enklaste vägen att gå.

Jag menar således att med din implikation så borde man känna sig uppsvälld (vilket trådskaparen antyder) oavsett vad man äter eftersom all mat ultimat omvandlas till bränsle.

Du skriver vidare: "Om förrådet är fullt sker de novo lipogenesis vilket innebär omvandling av glukos till kroppsfett, något som väldigt sällan sker kontinuerligt över dagen."

Jag tittade på ett tyskt program häromdagen och denna teori ifrågasattes å det starkaste. Jag har, liksom många andra tidigare trott att man inte bör äta för sent på kvällen eftersom man då riskerar att lägga på sig kroppsfett pga den lägre ämnesomsättningen. Detta stämmer inte om man skall tro på de senaste rönen.

Det var med bakgrund av detta som jag avslutade mitt tidigare inlägg med: "Kolhydrater formar mycket riktigt glykogen, men bara så länge de inte blir förbrända "

~Paul~
Citera
2007-06-08, 20:57
Medlem
dePauls avatar
Undrar bara om du har något att tillägga?

~Paul~
Citera
2007-06-08, 21:02
Medlem
ikhs avatar
Man blir lite mer svullen om man äter mycket kolhydrater ja. Dvs man drar på sig mer vätska än normalt, detta märks extra väl när man närmar sig kroppsfett nivåer på under 10%.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-08, 23:28
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Undrar bara om du har något att tillägga?

~Paul~
Absolut.

Det är sant att glukoneogenesen kan omvandla protein och i viss mån även fett till glukos. Om du inte äter mycket kolhydrater kommer dock inte dina glykogendepåer vara särskilt fulla. Trådskaparen åt mycket kolhydrater, fyllde upp både muskel- och leverglykogen och drog på sig en del vätska. Det låter på dig som om att du anser att allting du äter i slutändan omvandlas till glykogen? Det blev faktiskt fastslagit för länge sedan att den absolut maximala glukosutvinningen från 1 gram protein är 0,56 g och motsvarande siffra för lipider är mycket lägre.

All mat omvandlas till energi, inte bränsle – ser du skillnaden mellan de båda begreppen?

Det går inte att så lätt ifrågasätta de novo lipogenesis – tvärtom, att det händer står utom allt tvivel. Det som också står utom allt tvivel är att det inte har några praktiska konsekvenser. Med hänsyftning på termodynamikens första lag kan man säga att det finns en energibalans mellan den energin som kommer in och den energin som kommer ut. Äter du mindre mat än vad du förbrukar kommer du att gå ned i vikt, och vice versa. Det är energibalansen och inte något mumbojumbo som att separera fett och kolhydrater från varandra eller att inte äta på kvällen som avgör hur din vikt bibehålles eller tappas – eller för den delen de novo lipogenesis.
Citera
2007-06-08, 23:34
Medlem
Kolagubbens avatar
då tackar ja för alla svaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto