Jag ifrågasätter inte din analys. Mitt simpla inlägg innebär att oavsett vad man äter så omvandlas det på något sätt till glykogen. Det kan sedan vara kolhydrater, protein, stärkelse eller fett. Kroppens behov att tillgodogöra sig energi är inte enbart inriktat på kolhydrater, trots att dessa (och framför allt de snabba) är den enklaste vägen att gå.
Jag menar således att med din implikation så borde man känna sig uppsvälld (vilket trådskaparen antyder) oavsett vad man äter eftersom all mat ultimat omvandlas till bränsle.
Du skriver vidare: "Om förrådet är fullt sker de novo lipogenesis vilket innebär omvandling av glukos till kroppsfett, något som väldigt sällan sker kontinuerligt över dagen."
Jag tittade på ett tyskt program häromdagen och denna teori ifrågasattes å det starkaste. Jag har, liksom många andra tidigare trott att man inte bör äta för sent på kvällen eftersom man då riskerar att lägga på sig kroppsfett pga den lägre ämnesomsättningen. Detta stämmer inte om man skall tro på de senaste rönen.
Det var med bakgrund av detta som jag avslutade mitt tidigare inlägg med: "Kolhydrater formar mycket riktigt glykogen, men bara så länge de inte blir förbrända

"
~Paul~