• 1
  • 2
2007-06-09, 08:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
Absolut.
1. Det låter på dig som om att du anser att allting du äter i slutändan omvandlas till glykogen?

2. All mat omvandlas till energi, inte bränsle – ser du skillnaden mellan de båda begreppen?

3. det finns en energibalans mellan den energin som kommer in och den energin som kommer ut. Äter du mindre mat än vad du förbrukar kommer du att gå ned i vikt, och vice versa.

4. Det är energibalansen och inte något mumbojumbo som att separera fett och kolhydrater från varandra eller att inte äta på kvällen som avgör hur din vikt bibehålles eller tappas
1. Inte allt. Men om du endast äter kolhydrater så tar kroppen från kolhydrater, äter du fett så tar kroppen från fett osv.

2. Jo, visst. På gränsen till hårklyveri.

3. Helt överens.

4. Ågerigen helt överens.

~Paul~
Citera
2007-06-09, 11:47
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Inte allt. Men om du endast äter kolhydrater så tar kroppen från kolhydrater, äter du fett så tar kroppen från fett osv.
Är vi också överens om detta: glukoneogenesen omvandlar olika andra molekyler till glukos, i detta fall pratar vi om aminosyror och glycerol? Och är vi även överens om att glykogenesen inte kan bli fullt lika effektiv utan kolhydrater, då man bara kan utvinna ca 0,125 g glukos från ett gram fett och ca 0,56 gram glukos från ett gram protein? Kolhydrater är glukos och därför krävs det ingen omvandling, och lagring till glykogen går mycket enklare. Inte ens när kroppen är fullt anpassad till ketos kan den lagra in lika mycket glykogen som en aktiv kolhydratsätare kan göra.
Citera
2007-06-09, 11:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
Är vi också överens om detta: glukoneogenesen omvandlar olika andra molekyler till glukos, i detta fall pratar vi om aminosyror och glycerol? Och är vi även överens om att glykogenesen inte kan bli fullt lika effektiv utan kolhydrater, då man bara kan utvinna ca 0,25 g glukos från ett gram fett och ca 0,56 gram glukos från ett gram protein? Kolhydrater är glukos och därför krävs det ingen omvandling, och lagring till glykogen går mycket enklare. Inte ens när kroppen är fullt anpassad till ketos kan den lagra in lika mycket glykogen som en aktiv kolhydratsätare kan göra.
Helt överens! (Litar på din ekvation)

Tror att vi har tänkt i samma banor hela tiden i grund och botten. Men det jag ställde mig frågande inför var att en enda portion spagetti skulle göra trådskaparen uppsvälld. Jag menar att mängden kolhydrater inte motsvarar dennes grad av uppsvälldhet. Om du tittar tillbaka på din beräkning så måste även du inse att det låter konstigt?

Handen på hjärtat, hur många av oss blir uppsvällda av att äta potatis, pasta och frukt? Då får man nog äta enorma mängder. Således är mitt första tips fortfarande aktuellt. Nämligen att uppsvälldheten inte primärt beror på kolhydraterna, utan på saltet som i sin tur förståss binder vattnet i den kolhydratsrika maten. Dvs, om det nu inte handlar om gaser

~Paul~
Citera
2007-06-09, 12:03
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Helt överens! (Litar på din ekvation)

Tror att vi har tänkt i samma banor hela tiden i grund och botten. Men det jag ställde mig frågande inför var att en enda portion spagetti skulle göra trådskaparen uppsvälld. Jag menar att mängden kolhydrater inte motsvarar dennes grad av uppsvälldhet. Om du tittar tillbaka på din beräkning så måste även du inse att det låter konstigt?

Handen på hjärtat, hur många av oss blir uppsvällda av att äta potatis, pasta och frukt? Då får man nog äta enorma mängder. Således är mitt första tips fortfarande aktuellt. Nämligen att uppsvälldheten inte primärt beror på kolhydraterna, utan på saltet som i sin tur förståss binder vattnet i den kolhydratsrika maten. Dvs, om det nu inte handlar om gaser

~Paul~
Jo, min slutgiltiga gissning är nog att det är en blandning av saltet och kolhydraterna. Jag tror dock inte att det bara är saltet då hans svullenhet försvann när han drog ner på kolhydraterna.
Citera
2009-07-26, 20:32
Medlem
Svullen mage kan bero på .....

Candida tex.
Tecken på problem med Candida kan vara:
Dålig matsmältning, diarré/förstoppning, gaser i magen
http://www.halsosidorna.se/Parasitsj...ochCandida.htm
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article285280.ab

Eller Glutenintolerans, Eller bara mjölkänslig tarm
http://www.mjolkfri.com/allergier/16...tenintolerans/

Kolla in LCHF kost... den lugnar tarmen reält.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf#teori
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in