2007-06-07, 23:04
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlk
Jag fattar verkligen inte heller skillnaden mellan HIV-mannen och Pedofilkvinnan.

Nånting är lurt.

Om du läser artikarna om Pedofilkvinnan och jämför de med Hotboy kanske de kan ge dig ett tips?
Citera
2007-06-07, 23:05
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Mja, det har du faktiskt rätt i. Det är konstigt. Jag antar att det beror på den massiva medieexponeringen kring honom. I princip alla massmedier i både Sverige och Danmark gick ut med den nyheten, men innan dess var han som vi vet inte alls känd.

Det får Heinze gärna förklara.

Precis.

Citat:
Tillägg:

Kanske är det omfattningen och tidsperspektivet som bestämmer om en tråd får leva. Ju fler massmedier som rapporterar om en händelse och ju längre händelsen är aktuell, desto större chans att en FB-tråd om händelsen får vara kvar. Men det överlåtar jag till moderatorerna, i detta fall Heinze, att besvara. Fallet med pedofilkvinnan är i varje fall solklart.

När och om tidningarna visar upp honom med namn och bild är det helt ok att spekulera om honom.
Citera
2007-06-07, 23:08
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Men herrreguda mig hit och herreguda mig dit. Du tycker alltså att detta är ett glasklart fall som inte behöver diskuteras. Var var du i såna fall när man outade stureplanskillarna, fotbollshuliganen, hagamannen eller någon annan av de hundratals personer som aldrig satt sin fot i pressen innan de hamnade på flashback forum? Vill inte minnas att du satt här och herregudade dig för de stackars uthängda icke offentliga personerna...

Kom inte och säg att den här personen är mindre offentlig än någon av ovanstående.

Tråden om Stureplanskillarna låstes först men sedan låstes den upp pga folk ansåg att de med deras yrke och exponering var kändisar i den världen. Jag är fortfarande mkt tveksam.

Fotbollshuliganen skickades ut med bilder över hela världen samt deltog själv i intervjuer så där gjorde vi ett undantag.

Hagamannen kommer jag inte ihåg hur vi resonerade om.
Citera
2007-06-07, 23:10
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Det började länkas till Eniro och liknande därav raderade jag hela tråden, den var dessutom jäkligt lång. De inlägg som inte behandlade skvaller var som sagt OT.

Tack för svaret Heinze!
Citera
2007-06-07, 23:15
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Tack för svaret Heinze!

NP

Jag har även uppmärksammat admin på tråden så han får ge sin syn på saken. Vill han ha sådana här trådar är det helt ok för min del.
Citera
2007-06-07, 23:21
Bannlyst
Citat:
PUL följs av alla delforum på FB.
Detta är ett intressant dilemma. PuL-regeln praktiseras hårdast i Skvaller, medan man i andra avdelningar på Flashback ibland kan komma undan med att posta namn på personer. Ett liknande förhållande gäller också för andra regler. I vissa forum har moderatorerna en viss syn på en regel, men i ett annat forum har andra moderatorer en annan syn på samma regel.

Som exempel kan vi ta regel 0.8, "Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet". (Nu har den regeln väldigt lite med Heinze eller skvallerforumet att göra, men eftersom denna tråd flyttats till Flashback tar jag upp det ändå.)

Om man i film- eller tv-forumet postar en direktlänk eller en tråd där man efterfrågar upphovsrättsskyddat material är moderatorerna snabbt framme och tar bort inlägget eller låser tråden helt. I Fildelning däremot får man mer eller mindre efterfråga sådant material eller i varje fall fråga var man kan få tag på det. Att posta direktlänkar får man dock så klart inte göra där heller, men sådana inlägg tas inte bort, utan vad som händer är att länken redigeras bort av TuXI.

Det handlar alltså om att moderatorerna gör olika tolkningar av regelverket. Men ska det verkligen vara så? Ska inte alla moderatorer döma lika?

Citat:
När och om tidningarna visar upp honom med namn och bild är det helt ok att spekulera om honom.
Menar du opixlade bilder? För på Hotboy finns det nämligen pixlade bilder men av naturliga skäl inga opixlade.
Citera
2007-06-07, 23:26
Medlem
illums avatar
Citat:
Vi har aldrig uppmanat folk till att sätta stjärnor eller liknande! Så fort någon håller på med sådant trams ber jag dem sluta med det! Senast igår via en RP.
Just när det gäller det här, så har jag uppmanat folk att maska namn bättre när det gäller obekräftade personer. Det är således en brist i vår kommunikation på något sätt. Det ska jag kolla upp lite bättre imorgon kväll om det nu är jag som missat något eller inte.

I övrigt delar jag Heinzes åsikter hittills vad gäller låsningarna och kändisfaktorer.
Citera
2007-06-07, 23:27
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Detta är ett intressant dilemma. PuL-regeln praktiseras hårdast i Skvaller, medan man i andra avdelningar på Flashback ibland kan komma undan med att posta namn på personer. Ett liknande förhållande gäller också för andra regler. I vissa forum har moderatorerna en viss syn på en regel, men i ett annat forum har andra moderatorer en annan syn på samma regel.

Så kan det säkert vara, skulle någon bryta mot exempelvis HMF i Skvaller är det inte säkert att jag skulle uppmärksamma det lika snabbt som exempelvis modsen i Integration och Invandring som får rensa sådant väldigt ofta. Eftersom vi hela tiden får se samma regelbrott så blir man ju snabbt "bra" på att låsa dessa trådar.

Citat:
Som exempel kan vi ta regel 0.8, "Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet". (Nu har den regeln väldigt lite med Heinze eller skvallerforumet att göra, men eftersom denna tråd flyttats till Flashback tar jag upp det ändå.)

Om man i i film- eller tv-forumet postar en direktlänk eller en tråd där man efterfrågar upphovsrättsskyddat material är moderatorerna snabbt framme och tar bort inlägget eller låser tråden helt. I Fildelning däremot får man mer eller mindre efterfråga sådant material eller i varje fall fråga var man kan få tag på det. Att posta direktlänkar får man dock så klart inte göra där heller, men sådana inlägg tas inte bort, utan vad som händer är att länken redigeras bort av TuXI.

Likadant där, hade jag sett en sådan länk i Skvaller eller i Övrigt är det inte säkert att jag hade snappat upp att, "visst fan, sådant får man inte göra längre" medans andra mods hade direkt raderat/editerat bort det pga de är vana vid det.

Citat:
Det handlar alltså om att moderatorerna gör olika tolkningar av regelverket. Men ska det verkligen vara så? Ska inte alla moderatorer döma lika?

I en perfekt värld ska vi givetvis det, nu är vi dock bara människor

Citat:
Menar du opixlade bilder? För på Hotboy finns det nämligen pixlade bilder men av naturliga skäl inga opixlade.
Jag menar exponering a´la Hagamannen/Helenemannen.
Citera
2007-06-07, 23:31
Medlem
Presidentens avatar
Citat:
Alltså:

När Aftonbladet offentliggör namn och bild på hiv-smittade personer är det enligt PUL tillåtet att diskutera dem på Flashback. Juridik-professor Heinze har talat.
Citera
2007-06-07, 23:34
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Alltså:

När Aftonbladet offentliggör namn och bild på hiv-smittade personer är det enligt PUL tillåtet att diskutera dem på Flashback. Juridik-professor Heinze har talat.

Nu menade jag iofs själva gärningsmannen men det kanske du inte förstod/ville förstå? Att tidningarna skulle hänga ut offren finner jag föga troligt och nej, de hade inte fått fortleva - jag har i alla fall extremt svårt att se de göra det men fråga admin du.

Jag har aldrig uttalat mig som juridisk expert men följer och tolkar de riktlinjer som jag fått i skvallerforumet.
Citera
2007-06-07, 23:38
Medlem
Watchmens avatar
Trist att tråden stängdes då killen är på de flestas läppar för tillfället.. .

Är saken så pass stor som den målas upp idag så är det bara en tidsfråga innan ngn av daxtidningarna släpper namn + bild på honom och mod kommer låsa upp tråden igen... Håll ut!
Citera
2007-06-07, 23:39
Medlem
Relays avatar
Citat:
Nu menade jag iofs själva gärningsmannen men det kanske du inte förstod/ville förstå? Att tidningarna skulle hänga ut offren finner jag föga troligt och nej, de hade inte fått fortleva - jag har i alla fall extremt svårt att se de göra det men fråga admin du.

Jag har aldrig uttalat mig som juridisk expert men följer och tolkar de riktlinjer som jag fått i skvallerforumet.
Är inte du irriterad över brottsrubriceringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in