Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-07, 13:00
  #1
Medlem
Lyckholms avatar
Hej,

Har en GPRS-telefon men GPRS är så f**bannat långtsamt så jag funderar på om man inte skulle kunna ansluta med GSM-data (även kallat CSD eller Circuit Switched Data) när man ska kolla mail på laptopen (ansluten via infrarött till mobilen).

Så vilka operatörer och abbonemang erbjuder CSD egentligen? Det är svårt att hitta det på deras hemsidor eftersom de väljer att promota antingen 3G eller GPRS när det gäller dataöverföring.

Finns det någon annan lösning? Kan man till exempel inte ansluta ett vanligt externt 56k-modem till mobilen? Med rätt kabel osv?

Lyckholm
Citera
2007-06-07, 13:08
  #2
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Nu vet jag inte vad hastigheten på CSD är men att köra via infrarött kan vara en flaskhals. Vad har du för mobil? Det finns andra lösningar...
Citera
2007-06-07, 16:38
  #3
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Hej,

Har en GPRS-telefon men GPRS är så f**bannat långtsamt så jag funderar på om man inte skulle kunna ansluta med GSM-data (även kallat CSD eller Circuit Switched Data) när man ska kolla mail på laptopen (ansluten via infrarött till mobilen).

Så vilka operatörer och abbonemang erbjuder CSD egentligen? Det är svårt att hitta det på deras hemsidor eftersom de väljer att promota antingen 3G eller GPRS när det gäller dataöverföring.

Finns det någon annan lösning? Kan man till exempel inte ansluta ett vanligt externt 56k-modem till mobilen? Med rätt kabel osv?

Lyckholm

CSD = 9,6Kbit/s.. Vill du verkligen det?
HSCSD tar dig till svindlande 43,2Kbit/s.
Citera
2007-06-07, 16:42
  #4
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
CSD = 9,6Kbit/s.. Vill du verkligen det?
HSCSD tar dig till svindlande 43,2Kbit/s.

Är dessutom relativt vanligt på nyare telefoner, som också har blåtand då...
Citera
2007-06-07, 19:34
  #5
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Nu vet jag inte vad hastigheten på CSD är men att köra via infrarött kan vara en flaskhals. Vad har du för mobil? Det finns andra lösningar...

Telefonen är en T68i.

Kanske IR är flaskhalsen. Går det snabbare om man köper en USB-kabel?

Övriga alternativ?
Citera
2007-06-08, 10:22
  #6
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ja, då blir det ingen flaskhals i överföringen till dator i alla fall...
Citera
2007-06-08, 11:19
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
CSD = 9,6Kbit/s.. Vill du verkligen det?
HSCSD tar dig till svindlande 43,2Kbit/s.

En på jobbet kör det av den enkla anledningen att CSD kostar ca 1/10 av GPRS-kostnaden (15 kr/mbyte) med den prisplan han har (69 öre/min)

Det går något långsammare, men inte särskilt mycket. (han synkar epost).

1 Mbyte tar ca 2 minuter att överföra i CSD dvs ca 1kr 50 öre. Dessutom betalar man för data i bägge riktningarna med GPRS, medan man med CSD faktiskt kan skicka 1 Mbyte i bägge riktningarna, dvs totalt 2 Mbyte för 1 kr 50 öre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback