2007-11-19, 11:13
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det går att bo i en ritkig bostad för de pengarna. 7000 kr är vad studenter får i bidrag och det finns ju studenter som klarar sig galant på den summan.
gör dom?
Citera
2007-11-19, 12:09
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det går att bo i en ritkig bostad för de pengarna. 7000 kr är vad studenter får i bidrag och det finns ju studenter som klarar sig galant på den summan.

Njae, studenter får drygt 2500 i bidrag. Lån+bidrag blir 7000 och för det klarar åtminstone jag både mat, hyra (3000, riktig lägenhet, dvs. inte studentlägenhet) och bil.
Citera
2007-11-19, 14:44
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
7000 bor du i en container då eller?

Nej det gör jag inte och vad just jag har i hyra etc är irrelevant i sammanhanget!
(Men även jag har varit nyss myndig och flyttat hemmifrån utan att jag var högavlönad då. )
Dock så klarar sig ett flertal studenter och alla som lever på existensminimum på en summa som ligger runt 6000-7000kr!

Att hävda att man inte kan klara sig på den summan utan att få bidrag är att inkompetensförklara sig själv. De flesta studenter som varit med i tidningar och gnällt om hur svårt de har det ekonomiskt visar sig oftast bo mitt i centrum och eller ha en 3 eller 4 rummare...

Finns som sagt gott om studenter som klarar sig på det de får utan att bo i studentkorridor/studentlägenhet och alltså betala riktig hyra istället...

De som gnäller om att inte ha pengar är folk som vill ha samma möjlighet till konsumtion och samma levnadsstandard som sina föräldrar på en gång.
Det handlar mer om att vilja kunna köpa den där flotta teven, de senaste teknikprylarna, vara ute och svira rejält på helgerna etc... än att inte ha råd att flytta hemmifrån...

cosmic_dancer, lycka till med flytten efter nyår, hoppas det går vägen!
Har man inte en stabil inkomst är det lite knepigare ja, det kan jag hålla med om...
Citera
2007-11-19, 15:27
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Nej det gör jag inte och vad just jag har i hyra etc är irrelevant i sammanhanget!
(Men även jag har varit nyss myndig och flyttat hemmifrån utan att jag var högavlönad då. )
Dock så klarar sig ett flertal studenter och alla som lever på existensminimum på en summa som ligger runt 6000-7000kr!

Att hävda att man inte kan klara sig på den summan utan att få bidrag är att inkompetensförklara sig själv. De flesta studenter som varit med i tidningar och gnällt om hur svårt de har det ekonomiskt visar sig oftast bo mitt i centrum och eller ha en 3 eller 4 rummare...

Finns som sagt gott om studenter som klarar sig på det de får utan att bo i studentkorridor/studentlägenhet och alltså betala riktig hyra istället...

De som gnäller om att inte ha pengar är folk som vill ha samma möjlighet till konsumtion och samma levnadsstandard som sina föräldrar på en gång.
Det handlar mer om att vilja kunna köpa den där flotta teven, de senaste teknikprylarna, vara ute och svira rejält på helgerna etc... än att inte ha råd att flytta hemmifrån...

cosmic_dancer, lycka till med flytten efter nyår, hoppas det går vägen!
Har man inte en stabil inkomst är det lite knepigare ja, det kan jag hålla med om...

tack. Jo det är jättesvårt med ostabil inkomst. Flyttar jag till Götet så är det plugg och extrajobb som hägrar. Det blir knepigt men det lär väl gå. FDår hyra ett rum hos någon gammal tant eller bo i kollektiv.

Om inte det inte fungerar s åfår man väl hitta på något annant.
Citera
2007-11-19, 15:59
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokoJoe
Ny idiot, denna gång utan bild.
Hittade gul mask i sin grötförpackning. "Den var jätteäcklig och snabb"

http://www.expressen.se/nyheter/1.777007/hittade-gul-mask-i-sin-grotforpackning

Förväntar de sig extremt brutal kvalitet när de köper El dorado?
Citera
2007-11-24, 02:00
Medlem
Majavas avatar
Karin Thurfjell slår till igen

Denna gång är det en stackars pojke som inte får bli tomte i luciatåget. Det är uppenbarligen värt att nämna i tidningen. Snyft snyft.
Citera
2007-11-24, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Förväntar de sig extremt brutal kvalitet när de köper El dorado?

Om du hade läst artikeln hade du sett att det inte var eldorado utan Nestle som hade gjort gröten. Nestle om är dyrare än eldorado produkterna.
Citera
2007-11-24, 17:29
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Karin Thurfjell slår till igen

Denna gång är det en stackars pojke som inte får bli tomte i luciatåget. Det är uppenbarligen värt att nämna i tidningen. Snyft snyft.

Tycker det är fel fokus i artikeln. Artikeln borde inrikta sig på att kyrka och stat är separerade och ifrågasätta att skolor firar lucia etc i Kyrkan.
Dessutom är jultomten minst lika kristen som Lucia, i Sverige tänker man ju främst på de små väsen som hjälpte till på gårdarna etc... men den röd-vita coca-cola tomten som vi fått importerad utomlands ifrån - dvs jultomten - är ju lika mycket helgon som Lucia... St Nicolaus borde väl kyrkoherden ha koll på tycker man. Hade det varit julbockar hade det varit en annan sak. Svenska Lucia har lika lite med helgonet Lucia att göra som svenska jultomten har med St Nicolaus...

I övrigt är det väl bra att barnet slipper spöka ut sig och ägna sig åt trams och kan focusera på läxläsning istället.
Citera
2007-11-24, 20:43
Medlem
asdfasdfs avatar
idiot får utrymme på debattsidan...

http://www.expressen.se/debatt/1.939881/ga-ur-svenska-amnesty

wäääää wäääää Amnesty är elaka för de vill inte säga åt sina medlemmar att gå med i min facebook grupp...
wääää wääää folk svarar inte på mina tramsmail om min facebook grupp

Nä, att Amnesty har sina egna kampanjer för Adnan Hassanpour spelar ingen roll, att Amnesty vädjar till olika Iranska myndigheter och uppmanar andra att göra samma sak etc det spelar ingen roll... Amnesty är dåligt och bryr sig inte om Adnan Hassanpour, för Amnesty vill inte gå med i facebook kampanjen

Citat:
På Facebook finns det grupper. Det är lätt att bilda en grupp. Jag bestämmer mig för att bilda en: ”Stoppa avrättningen av Adnan Hassanpour”. Så fort jag tryckt på ”create group” slår det mig: Det här är ingenting man bara gör och sedan låter allt sköta sig självt. Det kommer det inte att göra. Nu har jag startat den här gruppen, och den är mitt ansvar.

Ååååh får jag tillbe dig, du är ju rena messiahs i din godhet och ditt erngagemang... göra en facebook grupp, vilken grej...

Idiot!
Citera
2007-11-24, 20:58
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
idiot får utrymme på debattsidan...

http://www.expressen.se/debatt/1.939881/ga-ur-svenska-amnesty

wäääää wäääää Amnesty är elaka för de vill inte säga åt sina medlemmar att gå med i min facebook grupp...
wääää wääää folk svarar inte på mina tramsmail om min facebook grupp

Nä, att Amnesty har sina egna kampanjer för Adnan Hassanpour spelar ingen roll, att Amnesty vädjar till olika Iranska myndigheter och uppmanar andra att göra samma sak etc det spelar ingen roll... Amnesty är dåligt och bryr sig inte om Adnan Hassanpour, för Amnesty vill inte gå med i facebook kampanjen

Ååååh får jag tillbe dig, du är ju rena messiahs i din godhet och ditt erngagemang... göra en facebook grupp, vilken grej...

Idiot!

Haha, vafan? Varför ställer ingen den självklara frågan "hur hjälper din facebookgrupp Adnan Hassanpour?". Jävla pucko, precis som den där gruppen som hette "stöd munkarnas kamp". Folk får möjlighet att gå med i en grupp på faaaaaaaaaaaacebook och lättar sina samveten. Nu vet ju omvärlden att de stödjer stackarna utan att de behöver göra någonting alls!
Citera
2007-11-24, 21:28
Medlem
ih82w846s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Haha, vafan? Varför ställer ingen den självklara frågan "hur hjälper din facebookgrupp Adnan Hassanpour?". Jävla pucko, precis som den där gruppen som hette "stöd munkarnas kamp". Folk får möjlighet att gå med i en grupp på faaaaaaaaaaaacebook och lättar sina samveten. Nu vet ju omvärlden att de stödjer stackarna utan att de behöver göra någonting alls!

Håller med dej totalt,
Knycker återigen en kommentar

Citat:
Postat av pialisa den 24 nov 2007 kl 19:24
Det är verkligen fantastiskt med människor som engagerar sig och tar initiativ. Du Carina är värd en eloge för dina ansträngningar. Men samtidigt så tror jag faktiskt inte på dig. Jag blir mest upprörd när jag läser vad du skriver. Brinner du verkligen för att stoppa avrättningen av Adnan eller är du mest ute efter en Abele-effekt. Personlig kredit, en merit och kanske ett MTV-pris. Därför att du har här i Expressen fått ett få förunnat medieutrymme, med en läsekrets större än facebook, att skriva om Adnans situation, väcka sympati och uppmana människor till aktion. Men istället väljer du att huvudsakligen skriva om dig och smäda Amnesty. I din artikel förekommer "jag" ca 35 ggr medans Adnans namn endast förekommer sex ggr. Du omnämner hans situation i knappt sex meningar och lägger i stället allt krut på att underminera Amnesty och lyfta fram dig själv. Att du uppmanar folk att lämna Amnesty för att i stället joina din facebook grupp är ett skämt.
Citera
2007-11-25, 00:22
Medlem
Fula Gubbens avatar
Adnan Hassanpour suger pung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in