2007-06-06, 00:06
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Vad är "insidan" i Smålandsstenar ? Den MC-glesaste delen av södra Sverige och såvitt jag vet helt befriad från 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna används av andra grupper i annat syfte, det gäller både MC-klubbar och fiskeföreningar. Att travestera en annans klubbs namn är respektlöst, och respekt är viktigt i denna värden. Tredelade ryggmärken är det ingen som har ensamrätt på i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man är en eremit som inte vill befatta sig överhuvudtaget med samhället.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna världen, jag beskriver den som jag känner den utan värderingar. För att frågan ställdes.

Är du 100 på att 1% kommer från mc världen från början? Det kan väl vara så att uttrycket existerar även i andra världar.... Vet du när mc började använda 1%?
Citera
2007-06-06, 00:09
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Vilka är 1% klubbarna och vilka är de övriga klubbarna? Är de bara vissa klubbar som "får" använda det och varför skulle de "övriga" garva. Börjar fundera på en stämning från PT samhället..
1% är en del av Bandidos ryggmärke, det är även en frekvent använd symbol hos HA även om inte alla har den. Det finns fler exempel, men där är en handfull. De övriga klubbarna är resten av det organiserade hojsverige. De klubbarna vars namn aldrig syns i artiklar i Aftonbladet.

Varför garva ? Att bära en bikersymbol utan att vara det är patetiskt helt enkelt. Det går säkert att vara patetiskt som 1%-biker också, men inte för att man bär en symbol som man varken begriper eller kan leva upp till.
Citera
2007-06-06, 00:12
Bannlyst
Citat:
Vad är "insidan" i Smålandsstenar ? Den MC-glesaste delen av södra Sverige och såvitt jag vet helt befriad från 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna används av andra grupper i annat syfte, det gäller både MC-klubbar och fiskeföreningar. Att travestera en annans klubbs namn är respektlöst, och respekt är viktigt i denna värden. Tredelade ryggmärken är det ingen som har ensamrätt på i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man är en eremit som inte vill befatta sig överhuvudtaget med samhället.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna världen, jag beskriver den som jag känner den utan värderingar. För att frågan ställdes.
Litar du på allt som står på internet? Mitt smålandsstenar ligger knappast där ditt ligger.. från insidan menar jag enstaka bekanta som befunnits inom 1%are, dvs såna som haft det tatuerat och på västar, samt många vänner som levt enligt den kulturen med dem som största idoler i klubbar runt de stora. Det var några år sedan, då hade outlawbikers ett något annat anseende än de har idag, de levde bl a för cyklar och inte företagsamhet inom kriminalitet.. många av de gamla hårdingarna vill ogärna stå för att de sett upp till den kulturen idag, gissar det även har med mognad och familjeskapande att göra..
Citera
2007-06-06, 00:16
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Är du 100 på att 1% kommer från mc världen från början? Det kan väl vara så att uttrycket existerar även i andra världar.... Vet du när mc började använda 1%?
1946. Brukandet av "1%" i en romboid startade sen 50-tal, det är den symbolen jag talar om.

Visst kan det uppstått en likartad symbol någon annanstans, men är det "1%" i en romboid så är det en MC-symbol. Om sedan det även spridits till diverse "crews" som ser upp till de stora klubbarna vet jag inte.
Citera
2007-06-06, 00:22
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Litar du på allt som står på internet? Mitt smålandsstenar ligger knappast där ditt ligger.. från insidan menar jag enstaka bekanta som befunnits inom 1%are, dvs såna som haft det tatuerat och på västar, samt många vänner som levt enligt den kulturen med dem som största idoler i klubbar runt de stora. Det var några år sedan, då hade outlawbikers ett något annat anseende än de har idag, de levde bl a för cyklar och inte företagsamhet inom kriminalitet.. många av de gamla hårdingarna vill ogärna stå för att de sett upp till den kulturen idag, gissar det även har med mognad och familjeskapande att göra..
Internet ? Jag har sett insidan av denna kulturen sedan 1982...långt innan 1% nådde Sverige.

Jag har sett hela kulturen förändras och politiseras och är en av den som ibland drömmer tillbaka till den tiden respekt betydde respekt och inte var förtäckt rädlsa, när "hårdingarna" åkte hoj och inte limo till festerna, när gruff reddes ut med något enstaka knytnävsslag och inte övervåld, och kriminaliteten bestod av fortkörning och någon enstaka svartjobbare...
Citera
2007-06-06, 00:26
Bannlyst
Citat:
Internet ? Jag har sett insidan av denna kulturen sedan 1982...långt innan 1% nådde Sverige.

Jag har sett hela kulturen förändras och politiseras och är en av den som ibland drömmer tillbaka till den tiden respekt betydde respekt och inte var förtäckt rädlsa, när "hårdingarna" åkte hoj och inte limo till festerna, när gruff reddes ut med något enstaka knytnävsslag och inte övervåld, och kriminaliteten bestod av fortkörning och någon enstaka svartjobbare...
82 var jag bara sexton år och hade inte mer känningar än de som åkte skitraka, först några år senare när jag avancerat till fullblodsknarkare jag började få kunder och även kom in i sådana bekantskapskretsar.. Du har nog haft näsan lite för nära utblåset, min ort "smålandstenar" gäller endast på internet, lita inte på det, ett tips att det inte alltid är som det ser ut..

I övrigt har vi liknande minnesbilder av "hårdingarna", jag personligen tyckte det var bättre förr, såg även upp till den kulturen vilket jag inte kan påstå att jag gör idag..
Citera
2007-06-06, 00:27
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
1946. Brukandet av "1%" i en romboid startade sen 50-tal, det är den symbolen jag talar om.

Visst kan det uppstått en likartad symbol någon annanstans, men är det "1%" i en romboid så är det en MC-symbol. Om sedan det även spridits till diverse "crews" som ser upp till de stora klubbarna vet jag inte.

Ok, med romboid menar jag. Ringde precis en vän som jobbar och umgås med HA folk och enligt honom så är det inte röjandet och festandet som det står för utan utanförskapet det handlar om. Ska man tro smålandsstenar så avsäger sig en del familjefädrar den delen när de mognat vilket jag skulle ha svårt att förstå om det vore festande/röjande vilket vi män knappast blir för mogna för.
Citera
2007-06-06, 00:28
Bannlyst
1% skit, 99% idioter
Citera
2007-06-06, 00:31
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
1% skit, 99% idioter

Det där faller nog in på Sverige i helhet. Kom med något vettigt istället.
Citera
2007-06-06, 00:34
Bannlyst
Citat:
Det där faller nog in på Sverige i helhet. Kom med något vettigt istället.
De som inte vinkar på honda-åkare när-de-möts-på- 70-väg?
1% outlaw?
Citera
2007-06-06, 01:46
Medlem
Golonkas avatar
Uttrycket 1% kommer från en amerikansk sammanslutning av motorcyklister, AMA (American Motorcylists Association), vars ledning uttalade sig efter en urspårad fest med hojåkare i det lilla samhället Hollister 1947. De menade att endast 1% av de tusentals ditresta hojåkarna hade misskött sig och de klubbar som hade medlemmar som "utmärkt" sig vid festivalen uteslöts pronto ur AMA. Dessa klubbar började istället stoltsera med att tillhöra de 1% "that don't fit and don't care" och kallade sig outlaw-klubbar. Den mest promienta av dem var liten klubb som kallade sig Pissed Off Bastards, ur vilken sedemera Hells Angels bildades.
Citera
2007-06-06, 08:21
Medlem
JJDecays avatar
Citat:

Tänk om det ändå vore så igen. Då man kunde stanna till hos vilken klubb som helst och övernatta, utan att bry sig om det var med i modeller eller supportrar till dom eller dom...Bara laid back och åka hoj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in