2007-06-06, 00:06
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Vad r "insidan" i Smlandsstenar ? Den MC-glesaste delen av sdra Sverige och svitt jag vet helt befriad frn 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna anvnds av andra grupper i annat syfte, det gller bde MC-klubbar och fiskefreningar. Att travestera en annans klubbs namn r respektlst, och respekt r viktigt i denna vrden. Tredelade ryggmrken r det ingen som har ensamrtt p i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man r en eremit som inte vill befatta sig verhuvudtaget med samhllet.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna vrlden, jag beskriver den som jag knner den utan vrderingar. Fr att frgan stlldes.

r du 100 p att 1% kommer frn mc vrlden frn brjan? Det kan vl vara s att uttrycket existerar ven i andra vrldar.... Vet du nr mc brjade anvnda 1%?
Citera
2007-06-06, 00:09
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Vilka r 1% klubbarna och vilka r de vriga klubbarna? r de bara vissa klubbar som "fr" anvnda det och varfr skulle de "vriga" garva. Brjar fundera p en stmning frn PT samhllet..
1% r en del av Bandidos ryggmrke, det r ven en frekvent anvnd symbol hos HA ven om inte alla har den. Det finns fler exempel, men dr r en handfull. De vriga klubbarna r resten av det organiserade hojsverige. De klubbarna vars namn aldrig syns i artiklar i Aftonbladet.

Varfr garva ? Att bra en bikersymbol utan att vara det r patetiskt helt enkelt. Det gr skert att vara patetiskt som 1%-biker ocks, men inte fr att man br en symbol som man varken begriper eller kan leva upp till.
Citera
2007-06-06, 00:12
Bannlyst
Citat:
Vad r "insidan" i Smlandsstenar ? Den MC-glesaste delen av sdra Sverige och svitt jag vet helt befriad frn 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna anvnds av andra grupper i annat syfte, det gller bde MC-klubbar och fiskefreningar. Att travestera en annans klubbs namn r respektlst, och respekt r viktigt i denna vrden. Tredelade ryggmrken r det ingen som har ensamrtt p i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man r en eremit som inte vill befatta sig verhuvudtaget med samhllet.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna vrlden, jag beskriver den som jag knner den utan vrderingar. Fr att frgan stlldes.
Litar du p allt som str p internet? Mitt smlandsstenar ligger knappast dr ditt ligger.. frn insidan menar jag enstaka bekanta som befunnits inom 1%are, dvs sna som haft det tatuerat och p vstar, samt mnga vnner som levt enligt den kulturen med dem som strsta idoler i klubbar runt de stora. Det var ngra r sedan, d hade outlawbikers ett ngot annat anseende n de har idag, de levde bl a fr cyklar och inte fretagsamhet inom kriminalitet.. mnga av de gamla hrdingarna vill ogrna st fr att de sett upp till den kulturen idag, gissar det ven har med mognad och familjeskapande att gra..
Citera
2007-06-06, 00:16
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
r du 100 p att 1% kommer frn mc vrlden frn brjan? Det kan vl vara s att uttrycket existerar ven i andra vrldar.... Vet du nr mc brjade anvnda 1%?
1946. Brukandet av "1%" i en romboid startade sen 50-tal, det r den symbolen jag talar om.

Visst kan det uppsttt en likartad symbol ngon annanstans, men r det "1%" i en romboid s r det en MC-symbol. Om sedan det ven spridits till diverse "crews" som ser upp till de stora klubbarna vet jag inte.
Citera
2007-06-06, 00:22
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Litar du p allt som str p internet? Mitt smlandsstenar ligger knappast dr ditt ligger.. frn insidan menar jag enstaka bekanta som befunnits inom 1%are, dvs sna som haft det tatuerat och p vstar, samt mnga vnner som levt enligt den kulturen med dem som strsta idoler i klubbar runt de stora. Det var ngra r sedan, d hade outlawbikers ett ngot annat anseende n de har idag, de levde bl a fr cyklar och inte fretagsamhet inom kriminalitet.. mnga av de gamla hrdingarna vill ogrna st fr att de sett upp till den kulturen idag, gissar det ven har med mognad och familjeskapande att gra..
Internet ? Jag har sett insidan av denna kulturen sedan 1982...lngt innan 1% ndde Sverige.

Jag har sett hela kulturen frndras och politiseras och r en av den som ibland drmmer tillbaka till den tiden respekt betydde respekt och inte var frtckt rdlsa, nr "hrdingarna" kte hoj och inte limo till festerna, nr gruff reddes ut med ngot enstaka knytnvsslag och inte vervld, och kriminaliteten bestod av fortkrning och ngon enstaka svartjobbare...
Citera
2007-06-06, 00:26
Bannlyst
Citat:
Internet ? Jag har sett insidan av denna kulturen sedan 1982...lngt innan 1% ndde Sverige.

Jag har sett hela kulturen frndras och politiseras och r en av den som ibland drmmer tillbaka till den tiden respekt betydde respekt och inte var frtckt rdlsa, nr "hrdingarna" kte hoj och inte limo till festerna, nr gruff reddes ut med ngot enstaka knytnvsslag och inte vervld, och kriminaliteten bestod av fortkrning och ngon enstaka svartjobbare...
82 var jag bara sexton r och hade inte mer knningar n de som kte skitraka, frst ngra r senare nr jag avancerat till fullblodsknarkare jag brjade f kunder och ven kom in i sdana bekantskapskretsar.. Du har nog haft nsan lite fr nra utblset, min ort "smlandstenar" gller endast p internet, lita inte p det, ett tips att det inte alltid r som det ser ut..

I vrigt har vi liknande minnesbilder av "hrdingarna", jag personligen tyckte det var bttre frr, sg ven upp till den kulturen vilket jag inte kan pst att jag gr idag..
Citera
2007-06-06, 00:27
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
1946. Brukandet av "1%" i en romboid startade sen 50-tal, det r den symbolen jag talar om.

Visst kan det uppsttt en likartad symbol ngon annanstans, men r det "1%" i en romboid s r det en MC-symbol. Om sedan det ven spridits till diverse "crews" som ser upp till de stora klubbarna vet jag inte.

Ok, med romboid menar jag. Ringde precis en vn som jobbar och umgs med HA folk och enligt honom s r det inte rjandet och festandet som det str fr utan utanfrskapet det handlar om. Ska man tro smlandsstenar s avsger sig en del familjefdrar den delen nr de mognat vilket jag skulle ha svrt att frst om det vore festande/rjande vilket vi mn knappast blir fr mogna fr.
Citera
2007-06-06, 00:28
Bannlyst
1% skit, 99% idioter
Citera
2007-06-06, 00:31
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
1% skit, 99% idioter

Det dr faller nog in p Sverige i helhet. Kom med ngot vettigt istllet.
Citera
2007-06-06, 00:34
Bannlyst
Citat:
Det dr faller nog in p Sverige i helhet. Kom med ngot vettigt istllet.
De som inte vinkar p honda-kare nr-de-mts-p- 70-vg?
1% outlaw?
Citera
2007-06-06, 01:46
Medlem
Golonkas avatar
Uttrycket 1% kommer frn en amerikansk sammanslutning av motorcyklister, AMA (American Motorcylists Association), vars ledning uttalade sig efter en ursprad fest med hojkare i det lilla samhllet Hollister 1947. De menade att endast 1% av de tusentals ditresta hojkarna hade missktt sig och de klubbar som hade medlemmar som "utmrkt" sig vid festivalen uteslts pronto ur AMA. Dessa klubbar brjade istllet stoltsera med att tillhra de 1% "that don't fit and don't care" och kallade sig outlaw-klubbar. Den mest promienta av dem var liten klubb som kallade sig Pissed Off Bastards, ur vilken sedemera Hells Angels bildades.
Citera
2007-06-06, 08:21
Medlem
JJDecays avatar
Citat:

Tnk om det nd vore s igen. D man kunde stanna till hos vilken klubb som helst och vernatta, utan att bry sig om det var med i modeller eller supportrar till dom eller dom...Bara laid back och ka hoj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in