• 1
  • 2
2007-06-05, 22:46
Medlem
Ptomas avatar
Vill bara få en sak klargjort. Jag har läst en del inlägg om mc gängen och deras 1 % märken samt att de på något sätt skulle vara upphovet till detta.
Mig veterligen uppkom uttrycket 1 % långt tidigare där själva andemeningen var att vara en av få som står utanför samhället med dess regler och lagar. En form av permanenta turister som inte betalar skatt till systemet och heller INTE nyttjar systemet utan finns utan att synas. Nu är det tydligen så om man får tro vissa debattörer på FB att många inom mc kulturen räknar sig som 1 %are men ändå utnyttjar alla bidrag. Är det jag som fattat 1 % uttrycket fel? Om min uppfattning av 1 % håller så är det bra många fler än 1 % i Svedala som hamnar inom den ramen så som svartjobbare på heltid, rymda asylsökande, illegala immigranter, luffare, zigenare etc.
Citera
2007-06-05, 22:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag läste en artikel i NU (Folkpartiets "interntidning") om en fotograf som följt HA i massa år och hade givit ut en fotobok. Det stod att det uttrycket kom av att någon sade att 99% av MC-gängen faktiskt är laglydiga.
Citera
2007-06-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag läste en artikel i NU (Folkpartiets "interntidning") om en fotograf som följt HA i massa år och hade givit ut en fotobok. Det stod att det uttrycket kom av att någon sade att 99% av MC-gängen faktiskt är laglydiga.

Nu är jag inte inne i bikervärlden. Har dock för mig att uttrycket myntades efter en stor gravt urspårad bikerfest i staterna där just arrangören eller någon annan sade att 99% skötte sig.

Sedan har det blivit en symbol för outlawklubbarna.
Citera
2007-06-05, 22:56
Medlem
Ptomas avatar
Har inte alla med västar 1 % märket? i så fall faller den förklaringen
Citera
2007-06-05, 23:00
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Nu är jag inte inne i bikervärlden. Har dock för mig att uttrycket myntades efter en stor gravt urspårad bikerfest i staterna där just arrangören eller någon annan sade att 99% skötte sig.

Sedan har det blivit en symbol för outlawklubbarna.

Jag känner en del som har 1 % tatuerat och de är inte bikers. Är det här något som outlaw klubbarna gjort till sitt eget och inte accepterar att någon utanför använder det? Har fortfarande snöat in på PT konceptet.
Citera
2007-06-05, 23:39
Medlem
Wurztens avatar
Usprunget: http://en.wikipedia.org/wiki/Hollister_riot

Att vara 1% betyder alltså ursprungligen att man festar rejält, stökar och bråkar på träffar utan att bry sig om vad andra tycker om det. Utanför normerna, men inte totalt utanför systemet. När MC-kulturen mognade så blev regelverket inom klubben viktigare än samhällets normer och det är vad 1% betyder idag: Man lever och lär efter klubbens normer som går före allt annat, inklusive lagarna. Men det betyder inte att man ställer sig helt utanför och struntar i att skatta, ta bidrag osv. Det går alldeles utmärkt att vara 1% utan att för den sakens skull vara kriminellare än vilken Svensson som helst, men utanför MC-världen tolkas det som att 1% = kriminell biker. Av Sveriges hundratals MC är det bara en handfull som kallar sig 1%.

Tilläggas kan är att den andra klubben som röjde i Hollister hette The Pissed of Bastards MC. Deras avdelning i San Bernandino blev sedermera Hells Angels Berdoo, "The Mother Chapter".
Citera
2007-06-05, 23:41
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Jag känner en del som har 1 % tatuerat och de är inte bikers. Är det här något som outlaw klubbarna gjort till sitt eget och inte accepterar att någon utanför använder det? Har fortfarande snöat in på PT konceptet.
Det uppskattas nog måttligt av 1%-klubbarna, och asgarvas åt av övriga klubbar.
Citera
2007-06-05, 23:46
Medlem
Ptomas avatar
Är det endast HA som har märket och gillar att röja:-)?
Citera
2007-06-05, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Med sån attityd kan det vara mognaden 1% står för.. menar du att de anser att har ensamrätt till antalet procent nu också? först namnet(de såg bl a till att fjälls angels fick byta), tredelade ryggmärken, snart spöar de väl radhusbikersen bara för att de åker hd också.. jag har alltid fått höra från insidan att 1% står för just att de står utanför samhället, inte följer eller nyttjar det.. men utvecklingen går tydligen framåt nu när de är förtidspensionärer och nyttjar akutsjukvård när de blir skjutna eller får en snyting av en knockurrent..
Citera
2007-06-05, 23:53
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Med sån attityd kan det vara mognaden 1% står för.. menar du att de anser att har ensamrätt till antalet procent nu också? först namnet(de såg bl a till att fjälls angels fick byta), tredelade ryggmärken, snart spöar de väl radhusbikersen bara för att de åker hd också.. jag har alltid fått höra från insidan att 1% står för just att de står utanför samhället, inte följer eller nyttjar det.. men utvecklingen går tydligen framåt nu när de är förtidspensionärer och nyttjar akutsjukvård när de blir skjutna eller får en snyting av en knockurrent..

Skönt att höra att jag inte är helt ute o cyklar. Frågan kvarstår till viss del. Är det bikers som myntat 1 % eller har de stulit, kopierat och förvanskat?
Citera
2007-06-05, 23:59
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten

Vilka är 1% klubbarna och vilka är de övriga klubbarna? Är de bara vissa klubbar som "får" använda det och varför skulle de "övriga" garva. Börjar fundera på en stämning från PT samhället..
Citera
2007-06-06, 00:01
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Vad är "insidan" i Smålandsstenar ? Den MC-glesaste delen av södra Sverige och såvitt jag vet helt befriad från 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna används av andra grupper i annat syfte, det gäller både MC-klubbar och fiskeföreningar. Att travestera en annans klubbs namn är respektlöst, och respekt är viktigt i denna värden. Tredelade ryggmärken är det ingen som har ensamrätt på i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man är en eremit som inte vill befatta sig överhuvudtaget med samhället.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna världen, jag beskriver den som jag känner den utan värderingar. För att frågan ställdes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in