• 1
  • 2
2007-06-05, 22:46
Medlem
Ptomas avatar
Vill bara f en sak klargjort. Jag har lst en del inlgg om mc gngen och deras 1 % mrken samt att de p ngot stt skulle vara upphovet till detta.
Mig veterligen uppkom uttrycket 1 % lngt tidigare dr sjlva andemeningen var att vara en av f som str utanfr samhllet med dess regler och lagar. En form av permanenta turister som inte betalar skatt till systemet och heller INTE nyttjar systemet utan finns utan att synas. Nu r det tydligen s om man fr tro vissa debattrer p FB att mnga inom mc kulturen rknar sig som 1 %are men nd utnyttjar alla bidrag. r det jag som fattat 1 % uttrycket fel? Om min uppfattning av 1 % hller s r det bra mnga fler n 1 % i Svedala som hamnar inom den ramen s som svartjobbare p heltid, rymda asylskande, illegala immigranter, luffare, zigenare etc.
Citera
2007-06-05, 22:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag lste en artikel i NU (Folkpartiets "interntidning") om en fotograf som fljt HA i massa r och hade givit ut en fotobok. Det stod att det uttrycket kom av att ngon sade att 99% av MC-gngen faktiskt r laglydiga.
Citera
2007-06-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag lste en artikel i NU (Folkpartiets "interntidning") om en fotograf som fljt HA i massa r och hade givit ut en fotobok. Det stod att det uttrycket kom av att ngon sade att 99% av MC-gngen faktiskt r laglydiga.

Nu r jag inte inne i bikervrlden. Har dock fr mig att uttrycket myntades efter en stor gravt ursprad bikerfest i staterna dr just arrangren eller ngon annan sade att 99% sktte sig.

Sedan har det blivit en symbol fr outlawklubbarna.
Citera
2007-06-05, 22:56
Medlem
Ptomas avatar
Har inte alla med vstar 1 % mrket? i s fall faller den frklaringen
Citera
2007-06-05, 23:00
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Nu r jag inte inne i bikervrlden. Har dock fr mig att uttrycket myntades efter en stor gravt ursprad bikerfest i staterna dr just arrangren eller ngon annan sade att 99% sktte sig.

Sedan har det blivit en symbol fr outlawklubbarna.

Jag knner en del som har 1 % tatuerat och de r inte bikers. r det hr ngot som outlaw klubbarna gjort till sitt eget och inte accepterar att ngon utanfr anvnder det? Har fortfarande snat in p PT konceptet.
Citera
2007-06-05, 23:39
Medlem
Wurztens avatar
Usprunget: http://en.wikipedia.org/wiki/Hollister_riot

Att vara 1% betyder allts ursprungligen att man festar rejlt, stkar och brkar p trffar utan att bry sig om vad andra tycker om det. Utanfr normerna, men inte totalt utanfr systemet. Nr MC-kulturen mognade s blev regelverket inom klubben viktigare n samhllets normer och det r vad 1% betyder idag: Man lever och lr efter klubbens normer som gr fre allt annat, inklusive lagarna. Men det betyder inte att man stller sig helt utanfr och struntar i att skatta, ta bidrag osv. Det gr alldeles utmrkt att vara 1% utan att fr den sakens skull vara kriminellare n vilken Svensson som helst, men utanfr MC-vrlden tolkas det som att 1% = kriminell biker. Av Sveriges hundratals MC r det bara en handfull som kallar sig 1%.

Tillggas kan r att den andra klubben som rjde i Hollister hette The Pissed of Bastards MC. Deras avdelning i San Bernandino blev sedermera Hells Angels Berdoo, "The Mother Chapter".
Citera
2007-06-05, 23:41
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Jag knner en del som har 1 % tatuerat och de r inte bikers. r det hr ngot som outlaw klubbarna gjort till sitt eget och inte accepterar att ngon utanfr anvnder det? Har fortfarande snat in p PT konceptet.
Det uppskattas nog mttligt av 1%-klubbarna, och asgarvas t av vriga klubbar.
Citera
2007-06-05, 23:46
Medlem
Ptomas avatar
r det endast HA som har mrket och gillar att rja:-)?
Citera
2007-06-05, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Med sn attityd kan det vara mognaden 1% str fr.. menar du att de anser att har ensamrtt till antalet procent nu ocks? frst namnet(de sg bl a till att fjlls angels fick byta), tredelade ryggmrken, snart spar de vl radhusbikersen bara fr att de ker hd ocks.. jag har alltid ftt hra frn insidan att 1% str fr just att de str utanfr samhllet, inte fljer eller nyttjar det.. men utvecklingen gr tydligen framt nu nr de r frtidspensionrer och nyttjar akutsjukvrd nr de blir skjutna eller fr en snyting av en knockurrent..
Citera
2007-06-05, 23:53
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Med sn attityd kan det vara mognaden 1% str fr.. menar du att de anser att har ensamrtt till antalet procent nu ocks? frst namnet(de sg bl a till att fjlls angels fick byta), tredelade ryggmrken, snart spar de vl radhusbikersen bara fr att de ker hd ocks.. jag har alltid ftt hra frn insidan att 1% str fr just att de str utanfr samhllet, inte fljer eller nyttjar det.. men utvecklingen gr tydligen framt nu nr de r frtidspensionrer och nyttjar akutsjukvrd nr de blir skjutna eller fr en snyting av en knockurrent..

Sknt att hra att jag inte r helt ute o cyklar. Frgan kvarstr till viss del. r det bikers som myntat 1 % eller har de stulit, kopierat och frvanskat?
Citera
2007-06-05, 23:59
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten

Vilka r 1% klubbarna och vilka r de vriga klubbarna? r de bara vissa klubbar som "fr" anvnda det och varfr skulle de "vriga" garva. Brjar fundera p en stmning frn PT samhllet..
Citera
2007-06-06, 00:01
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Vad r "insidan" i Smlandsstenar ? Den MC-glesaste delen av sdra Sverige och svitt jag vet helt befriad frn 1%-klubbar.

Givetvis tycker ingen om att de egna symbolerna anvnds av andra grupper i annat syfte, det gller bde MC-klubbar och fiskefreningar. Att travestera en annans klubbs namn r respektlst, och respekt r viktigt i denna vrden. Tredelade ryggmrken r det ingen som har ensamrtt p i Sverige, och slutligen har 1% aldrig betytt att man r en eremit som inte vill befatta sig verhuvudtaget med samhllet.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna vrlden, jag beskriver den som jag knner den utan vrderingar. Fr att frgan stlldes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in