2010-05-07, 14:45
Medlem
DanteAlighieris avatar
I denna tråden verkar alla uppgivna, men mina kompisar har fått bostäder relativt lätt. Det gäller bara att veta knepen och ligga på som fan.
Citera
2010-05-07, 16:23
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
I denna tråden verkar alla uppgivna, men mina kompisar har fått bostäder relativt lätt. Det gäller bara att veta knepen och ligga på som fan.

Vilka är knepen då?
Citera
2010-05-07, 16:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Vilka är knepen då?

Jag vill tyvärr inte gå ut med de knepen jag känner till då jag kan behöva dem i framtiden, sorry.
Citera
2010-05-07, 18:37
Medlem
MNS123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Vilka är knepen då?

ett par saker som fungerat för mina polare:

* lägg upp en önskar hyra-annons på blocket. om du är skötsam, rökfri och läkarstudent så skriver du det. det kan också vara bra att lägga upp en bild där du ser ut som en svärmorsdröm.

* ring alla studenthem. förkasta inga förslag direkt. tänk tex. på att det frikyrkliga studenthemmen micklagård tar in även ickereligiösa studenter.

* ring alla nationer. gå dit om du bor i närheten av lund. om du kan tänka dig att engagera dig i nationen kan du lättare få rum.

* om du får nej, be dem sätta upp dig på en väntelista så att de kan kontakta dig när något blir ledigt.

du hittar länkar till alla studenthem och nationer på sidan jag har i min signatur.
Citera
2010-05-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Håller med om att bostad i Lund är inget som man ska tro kommer lösa sig bara man är novisch. Jag gjorde det misstaget.

Vad negativa de flesta är?
Klart att det är svårt att få bostad i Lund, men oftast så löser det sig ett par veckor in på terminen!
Jag var med i novischlottningen hos AFB, fick väl hyfsat könummer (antar jag?), tog inget korridorrum!! (trots att jag i slutet av augusti låg etta i kö på nästan alla!).
Åkte till Lund vid terminsstart, bodde i HUSVAGN i två veckor. Fick sen en 1 rok hos AFB och flyttade in där två veckor senare!

WOAH!
Awesome!
Citera
2010-05-09, 19:31
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Klart att det är svårt att få bostad i Lund, men oftast så löser det sig ett par veckor in på terminen!
Jag var med i novischlottningen hos AFB, fick väl hyfsat könummer (antar jag?), tog inget korridorrum!! (trots att jag i slutet av augusti låg etta i kö på nästan alla!).
Åkte till Lund vid terminsstart, bodde i HUSVAGN i två veckor. Fick sen en 1 rok hos AFB och flyttade in där två veckor senare!

WOAH!
Awesome!

Hur låg du till i kön när du fick lägenheten hos AFB?
Citera
2010-05-09, 19:55
Medlem
Dest88s avatar
Citat:

WOAH!
Awesome!

Vad hade du för könummer? De lägger väl ut väldigt få 1or som är novischmärkta så du måste fått ett väldigt bra könummer. Totalt tror jag det var 450 novischmärkta bostäder som lades ut i höstas, och 1900 novischer som var med i utlottningen. Om man har tur så funkar allt galant, men om man inte har tur så står man där utan något.

Varför tog du inte ett korridorsrum förresten? Du måste ha haft ganska mycket is i magen för att kunna skita i det och hoppas på en av de få lägenheterna som gavs ut.
Citera
2010-05-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Vad hade du för könummer? De lägger väl ut väldigt få 1or som är novischmärkta så du måste fått ett väldigt bra könummer. Totalt tror jag det var 450 novischmärkta bostäder som lades ut i höstas, och 1900 novischer som var med i utlottningen. Om man har tur så funkar allt galant, men om man inte har tur så står man där utan något.

Varför tog du inte ett korridorsrum förresten? Du måste ha haft ganska mycket is i magen för att kunna skita i det och hoppas på en av de få lägenheterna som gavs ut.

Jag kommer inte ihåg vad jag fick för könummer, men det var nog hyffsat bra eftersom jag låg etta på alla korridorrum (novisch).
Lägenheten jag fick var nog en av de få novisch-märkta lägenheterna som dyker upp! Jag tror det låg tre stycken sådana uppe samtidigt, jag låg etta på alla tre!

Jag ville inte ha korridorrum, för min kille skulle flytta ner samtidigt. Vi hade ingen större lust att bo i ett korridorrum i två år.

Men vad jag egentligen ville att folk skulle förstå - det GÄLLER att HA IS I MAGEN!
Våga åka ner utan boende! (Säger inte att det är en bra idé, men VÅGA!)
Våga satsa!
Våga bo i husvagn!
Citera
2010-05-09, 20:38
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Jag kommer inte ihåg vad jag fick för könummer, men det var nog hyffsat bra eftersom jag låg etta på alla korridorrum (novisch).
Lägenheten jag fick var nog en av de få novisch-märkta lägenheterna som dyker upp! Jag tror det låg tre stycken sådana uppe samtidigt, jag låg etta på alla tre!

Jag ville inte ha korridorrum, för min kille skulle flytta ner samtidigt. Vi hade ingen större lust att bo i ett korridorrum i två år.

Men vad jag egentligen ville att folk skulle förstå - det GÄLLER att HA IS I MAGEN!
Våga åka ner utan boende! (Säger inte att det är en bra idé, men VÅGA!)
Våga satsa!
Våga bo i husvagn!

Ja det är lätt att våga när man får svinbra könummer
Citera
2010-05-10, 21:43
Medlem
MNS123s avatar
vandrarhem första tiden kan också vara en lösning. 1-2 veckor efter terminsstart brukar det bli lättare att få bostad.
Citera
2010-05-10, 21:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MNS123
vandrarhem första tiden kan också vara en lösning. 1-2 veckor efter terminsstart brukar det bli lättare att få bostad.

Ja, många hoppar av osv. Finns det någon siffra på hur många som hoppar av sitt program eller kurs?
Citera
2010-05-11, 16:49
Medlem
Hur påverkas studentlivet av att bo på pendelavstånd ifrån Lund? Missar man mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in