2011-04-24, 14:03
Medlem
Hrm, jag undrar om jag känner den du (eventuellt) ska flytta in hos... Nå - treorna på Kämnars har ett större och ett mindre rum. Det mindre är ganska litet, men ska du bo där ska du väl betala lite mindre än halva hyran också, och vardagsrummet är ju stort så.. Det större är riktigt stort och nice, med rejäl tillhörande klädkammare, och balkong (om det inte är markplan - då är det väl uteplats kanske, eller vad man kallar uteplats, de är ju inte avgränsade på Kämnars på något sätt..). Är det markplan är det inte de jag tänker på, men det finns väl säkert mycket folk som vill hyra ut ett rum där..

Egen fråga: Jag ska flytta in i en tvåa på Kämnars, markplan. Var och kollade på den utifrån och reagerade på att dörren till uteplatsen är jäkligt smal. Nu hann jag inte kolla dörren på framsidan ordentligt, men när jag tittar på ritningarna och ser att alla dörrar ser lite breda ut undrar jag om jag överhuvudtaget kommer kunna få in mina möbler i lägenheten. Kan någon stilla min oro? Jag har en del äldre fina möbler - det kan väl inte vara meningen att man ska flytta in med en uppsättning nya platta IKEA-paket, och sen typ slägga sönder sakerna när man ska flytta igen..?
Senast redigerad av nedransnamn 2011-04-24 kl. 14:17.
Citera
2011-04-24, 16:01
Medlem
Nu fattar jag inte vad som hänt, för jag redigerade mig själv tidigare, men nu har det försvunnit.. nåväl: konstaterade att jag inte hade läst frågan ordentligt, men att jag varit i ett sånt rum och jag skulle uppskatta det till typ 8-10 kvadrat. Det fick plats en säng, ett skrivbord och en hög med ytterkläder på golvet emellan de två, typ. (- tittade alltså in där på en fest)

En egen fråga till:

Har någon koll på hur gymmet där uppe vid Delphi och Kämnars är? Nautilus som blivit Actic.. Jag har haft gymkort på Gerda i ett år nu och det är ju billigare, men det hade varit väldigt schysst med närmare mellan gymmet och hemmet.. Dessutom, trots att Gerda är ett av de största gymmen i Sverige och allt det där snacket, så trivs jag inte så jäkla bra där.. Finns bara ett fåtal bra bänkar, resten är låga och instabila, inte helt nöjd med alla maskiner där även om jag ju vant mig (sådär) vid dem nu.. Tränade på ett mindre men jävligt bra gym som drevs av riktigt kunnigt folk i min hemstad tidigare.. Färre grejer men bra grejer. Tränare som visste vad han snackade om, till skillnad från känslan man får om man frågar de ganska taniga personerna som står som jour i gymmet på Gerda...
Senast redigerad av nedransnamn 2011-04-24 kl. 16:17.
Citera
2011-04-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Nu fattar jag inte vad som hänt, för jag redigerade mig själv tidigare, men nu har det försvunnit.. nåväl: konstaterade att jag inte hade läst frågan ordentligt, men att jag varit i ett sånt rum och jag skulle uppskatta det till typ 8-10 kvadrat. Det fick plats en säng, ett skrivbord och en hög med ytterkläder på golvet emellan de två, typ. (- tittade alltså in där på en fest)

Okej. Det var ungefär så stort som jag trodde då. Tack för hjälpen!
Citera
2011-04-24, 19:08
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn

Har någon koll på hur gymmet där uppe vid Delphi och Kämnars är? Nautilus som blivit Actic.. Jag har haft gymkort på Gerda i ett år nu och det är ju billigare, men det hade varit väldigt schysst med närmare mellan gymmet och hemmet.. Dessutom, trots att Gerda är ett av de största gymmen i Sverige och allt det där snacket, så trivs jag inte så jäkla bra där.. Finns bara ett fåtal bra bänkar, resten är låga och instabila, inte helt nöjd med alla maskiner där även om jag ju vant mig (sådär) vid dem nu.. Tränade på ett mindre men jävligt bra gym som drevs av riktigt kunnigt folk i min hemstad tidigare.. Färre grejer men bra grejer. Tränare som visste vad han snackade om, till skillnad från känslan man får om man frågar de ganska taniga personerna som står som jour i gymmet på Gerda...
Gymmet där uppe är väldigt fräscht och har betydligt mindre folk. Jag hade också gymmat där om jag bott på Delphi eller Kämnärs. Gerda-personalen inger inte jättemycket respekt, nej, men det är å andra sidan främst studerande sjukgymnaster som jobbar och inga "gym-killar".

Vad behöver du fråga när du tränar? Vänd dig till FBs träningsfora istället
Citera
2011-04-24, 20:16
Medlem
Nice. Nej det är klart, man får rådfråga internet istället, men innan jag flyttade till Lund var jag bortskämd, inser jag nu, med att gubben som drev stället verkligen kunde sina grejer - foton av hur stor han var när han var yngre bevisade det..
Citera
2011-04-26, 17:41
Medlem
redbet111s avatar
Jag har nu efter en tid i korridor börjat söka efter en bostad att köpa, helst en etta eller eventuellt en två inne vid centrum. Det känns rimligen hopplöst att försöka hitta en lägenhet att hyra. Min fråga handlar om bostadspriserna som för tillfället liknar stockholmspriser vid innestan.

Även om jag förstår att frågan är svår så undrar jag om ni tror att priserna verkligen kan stiga så mycket mer än dom gjort den senaste tiden. Det skulle kännas lite sådär att köpa bostad för 1.7 - 2 miljoner för att sedan inte få den såld för liknande pris.

Någon som känner sig insatt?
Citera
2011-04-26, 17:54
Medlem
Erik123456789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Jag har nu efter en tid i korridor börjat söka efter en bostad att köpa, helst en etta eller eventuellt en två inne vid centrum. Det känns rimligen hopplöst att försöka hitta en lägenhet att hyra. Min fråga handlar om bostadspriserna som för tillfället liknar stockholmspriser vid innestan.

Även om jag förstår att frågan är svår så undrar jag om ni tror att priserna verkligen kan stiga så mycket mer än dom gjort den senaste tiden. Det skulle kännas lite sådär att köpa bostad för 1.7 - 2 miljoner för att sedan inte få den såld för liknande pris.

Ingen vet, även dom som påstår sig veta. Har du pengarna eller ska du låna? Även om din bostadsrätt står stilla i pris så förlorar du ju 5% i mäklaravgift när du säljer, dessutom går du ju miste om ränkteintäkter eller avkastning på andra investeringar..
Citera
2011-04-26, 18:32
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111

Kommer du behålla lägenheten i minst fem år kommer du absolut inte förlora pengar iaf. Detta gäller alltså om du köper hyfsat centralt, inte Linero, Gunnesbo, osv (Även om priserna med största sannolikhet kommer att stiga även där). Bara en krasch á la Lehman kan stjälpa dig och då kommer du ändå få tillbaka pengarna om du väntar ytterligare några år (du kan ju alltid hyra ut i andra hand om marknaden inte är gynnsam).

Värderade min lägenhet för några månader sedan och den har ökat från dryga miljonen till 1,4 miljoner ungefär (det pris mäklaren ger i utropspris alltså, kan springa iväg bra mycket mer vid budgivning). Köpte våren 2009, guldläge då.

Aja, du gör helt rätt att köpa, du kommer antagligen tjäna en hacka dessutom.
Citera
2011-04-26, 18:33
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik123456789
Ingen vet, även dom som påstår sig veta. Har du pengarna eller ska du låna? Även om din bostadsrätt står stilla i pris så förlorar du ju 5% i mäklaravgift när du säljer, dessutom går du ju miste om ränkteintäkter eller avkastning på andra investeringar..
Bor du ens i Lund och känner till bostadshetsen?
Citera
2011-04-26, 18:46
Medlem
Erik123456789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Bor du ens i Lund och känner till bostadshetsen?

Jag bor i Lund och känner mycket väl till bostadshetsen. Att det är bostadsbrist betyder inte att bostadsrätter kommer stiga som din i all oändlighet...
Citera
2011-04-27, 00:31
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik123456789
Jag bor i Lund och känner mycket väl till bostadshetsen. Att det är bostadsbrist betyder inte att bostadsrätter kommer stiga som din i all oändlighet...
Det måste verkligen inte betyda det, det är sant. Precis som att man kan krascha med ett flygplan eller bli av med jobbet. Men är det någonstans man kan köpa bostad i Sverige med hög säkerhet avseende värdeökning - då är det Lunds innerstad (tillsammans med Stockholm och några till såklart).

Har man möjlighet att äga sin egen bostad ska man självklart göra det, särskilt om man bor centralt.
Citera
2011-04-27, 00:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Det måste verkligen inte betyda det, det är sant. Precis som att man kan krascha med ett flygplan eller bli av med jobbet. Men är det någonstans man kan köpa bostad i Sverige med hög säkerhet avseende värdeökning - då är det Lunds innerstad (tillsammans med Stockholm och några till såklart).

Har man möjlighet att äga sin egen bostad ska man självklart göra det, särskilt om man bor centralt.
Nu byggs det dock väldigt mycket nytt om man jämför med hur mycket som byggts på senaste åren. Både Lunds nation och AFB utökar ju antalet bostäder med, om jag inte är fel på det, närmare 1000 rum (korridorer och lägenheter), så den där akuta bostadskrisen som många talar om lär minska, vilket givetvis kommer märkas på bostadsrättspriserna.

Det förtar dock inte att det alltid är värt att äga en bostad om man möjlighet. Centrala Lund kommer fortsätta vara attraktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in