Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Jag har nu efter en tid i korridor börjat söka efter en bostad att köpa, helst en etta eller eventuellt en två inne vid centrum. Det känns rimligen hopplöst att försöka hitta en lägenhet att hyra. Min fråga handlar om bostadspriserna som för tillfället liknar stockholmspriser vid innestan.
Även om jag förstår att frågan är svår så undrar jag om ni tror att priserna verkligen kan stiga så mycket mer än dom gjort den senaste tiden. Det skulle kännas lite sådär att köpa bostad för 1.7 - 2 miljoner för att sedan inte få den såld för liknande pris.
Någon som känner sig insatt?
Kommer du behålla lägenheten i minst fem år kommer du absolut inte förlora pengar iaf. Detta gäller alltså om du köper hyfsat centralt, inte Linero, Gunnesbo, osv (Även om priserna med största sannolikhet kommer att stiga även där). Bara en krasch á la Lehman kan stjälpa dig och då kommer du ändå få tillbaka pengarna om du väntar ytterligare några år (du kan ju alltid hyra ut i andra hand om marknaden inte är gynnsam).
Värderade min lägenhet för några månader sedan och den har ökat från dryga miljonen till 1,4 miljoner ungefär (det pris mäklaren ger i utropspris alltså, kan springa iväg bra mycket mer vid budgivning). Köpte våren 2009, guldläge då.
Aja, du gör helt rätt att köpa, du kommer antagligen tjäna en hacka dessutom.