2010-12-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzadragan
Jag försöker logga in med anmälningskod på studentlund men det står att den är felaktig även fast jag försökt en sisådär 14 gånger har kopierat in den så den kan inte vara fel. Kan jag göra en bostadsansökan på afb ändå eller bör jag ha fixat studentlund först?

Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Har PRECIS diskuterat detta i inläggen innan det.

Kommer dröja runt 10 dagar tills koden funkar, men du kan göra en bostadsansökan ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Nu har jag precis lagt min ansökan på afb, jag kommer då alltså få novischstatus då, även fast jag inte är registrerad medlem på studentlund? Registreringen på deras hemsida har ju inte öppnat än, så jag kan aldrig tänka mig att det skulle ställas som krav, då skulle ju ingen kunna vara med i lottningen.

Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Nej det du gjort måste vara tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av kajaja
Är på studentlund.se nu och förstår inte riktigt. Det står att registreringen för våren inte är öppen en och någon nämde tidigare här att man kunde trycka på något om man var nyantagen, vart finns detta? Ser verkligen ingenting förut det meddelandet. Hur kan man annars få lottplats? Om anmälningskoden börjar gälla om 10 dagar? Någon som kan vara shysst att länka var man kan regga sig om man har blivit antagen?

Däääär!

För att förenkla:
Anmälningskoden funkar inte förrens om cirka 9 dagar, men du kan göra en bostadsansökan utan att vara medlem på Studentlund, således vara med i utlottningen.
Citera
2010-12-10, 15:42
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Du kan bara få korridorrum som novisch om jag har förstått det hela rätt!

På hösten finns det ett fåtal ettor som går till novischer också. Vet inte om det finns till de som börjar på våren dock...
Citera
2010-12-10, 15:45
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Vad är det för typ av bostäder AFB har, är det både fristående lägenheter och korridorrum? Kan man få på t.ex sparta och delfi via dem också, eller måste man söka dit på andra sätt?
AFB är det stora studentbostadsbolaget i Lund, och de har bostäder över i stort sett hela staden. Delphi, Sparta, Vildanden, Ulrikedal, Studentlyckan och Kämnarsrätten är deras största områden, men det finns fler. Det finns både korridorer och egna lägenheter via AFB. Som novisch kommer du förmodligen bara ha chans att få korridorrum, även om du, om du har flyt, kanske kan norpa en 1:a på Delphi, Kämnars eller Vildanden.
Citera
2010-12-10, 15:52
Medlem
Måste man ha tackat ja till sin plats för att anses vara antagen, eller räcker det bara att man har blivit antagen av skolan för att man ska få en novishplats? Är ännu inte säker på vilket jag ska gå , men båda är i lund.
Citera
2010-12-13, 00:37
Medlem
Nu har man fått sina köplatser om man var med i utlottningen!

Jag undrar från när de börjar räkna, räknar de ifrån 2010-12-09 00:01 ?
För isåfall så har jag en GRYM plats
Citera
2010-12-13, 01:35
Medlem
Two-Twos avatar
Yes, då var lottningen klar.

Det är dock enbart korridor, men lägenheter kanske inte lottas ut vid vårterminen?

Hursomhelst, av rummen som redan dykt upp så står de att de är bokningsbara endast idag?
Kommer det att komma fler under tidens gång, eller är det bara att säga jaha och fatta beslutet idag?

tack!
Citera
2010-12-13, 01:40
Medlem
RRRAAAAGEEEE
50+ korridorrum lediga men allt är novischstatus. Fffffffffffffffffuuuuu
Hopp, blir väll att vänta två månader tills rummen som kommer upp inte har novischstatus längre

Citat:
Ursprungligen postat av Two-Two
Yes, då var lottningen klar.

Det är dock enbart korridor, men lägenheter kanske inte lottas ut vid vårterminen?

Hursomhelst, av rummen som redan dykt upp så står de att de är bokningsbara endast idag?
Kommer det att komma fler under tidens gång, eller är det bara att säga jaha och fatta beslutet idag?

tack!
Rätt chill, ta't lungt.
Citera
2010-12-13, 06:44
Medlem
Någon som bor i Lund och som lite snabbt kan beskriva de olika områdena. Vad anses okej och vad anses skitigt? Funderar på Delphi, hur ser det ut där? Tacksam för all input. Btw, lottonr 2010-12-09 00.38, är det bra?
Citera
2010-12-13, 08:47
Medlem
Two-Twos avatar
Nu är det dags och bestämma sig då. Jag kommer hålla till på
statsvetenskapliga institutionen som jag antar är ekonomicentrum?

Funderar på om jag skall ta Delfi eller Sparta eller något annat? Några tips?

tack!
Citera
2010-12-13, 10:45
Medlem
Citat:
Nu har man fått sina köplatser om man var med i utlottningen!

Jag undrar från när de börjar räkna, räknar de ifrån 2010-12-09 00:01 ?
För isåfall så har jag en GRYM plats

För att svara på min egen fråga så har jag nu pratat med AFB och det är som jag trodde och hoppades, räkningen började den 09 dec. Så jag älskar lottningen kan jag ju säga !

Frågade även om det skulle läggas ut några lägenheter till oss novischer men det sa hon att det är högst otroligt, har tydligen hänt ett fåtal gånger innan för att det då varit för få korridorsrum som har blivit uppsagda. Alla gånger har detta skett på höstterminen och det har handlat om 4-5 lägenheter, så jag kommer inte vänta på en lägenhet!

Jag känner att jag ska nog ta Sparta eller Delphi, och tar nog och bokar redan idag. Delphi och Vildanden verkar det som att det sen kommer komma flest utav de andra dagarna, men nu idag så har vi väldigt mycket att välja på.

Jag bifogar även en liten genomgång av de olika områdena som FrasseFloyd har skrivit tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag har själv aldrig bott på något som AFB erbjuder, men jag kan väl göra bidra med en utomståendes åsikter.

Delphi
+ alla rum har egen dusch
+ helt ok läge i förhållande till LTH

- ligger off i förhållande till de flesta nationerna och ffa stan
- uppförsbacke när man ska hem (Lund är en av de städer i Sverige med störst höjdskillnader inom staden, och Delphi ligger högt)

Sparta
+ nära ekonomicentrum och nationerna på Tornavägen
+ rak väg in till stan (5 min på cykel)

- trist miljö med byggnader som ser ut att vara uppförda till Walter Ulbrichts ära

Ulrikedal
+ nära stan
+ trevlig innergård (när det är soligt)

- delade duschar

Kämnarsrätten
+ gemytlig stämning bland de boende

- långtbortihelvete

Vildanden
+ verkar vara skön stämning de boende emellan
+ fräscha rum

- lite off läge

Parantesen
+ centralt (!)
+ mycket fest

- mycket fest
- delade duschar

------

Jag letar nytt boende nu, och jag tittar själv på följande.

Korridor
Sparta
Parantesen
Vildanden
Ulrikedal

Lägenhet
Ulrikedal
Delphi
Vildanden
Sparta

Generellt sett så gäller att korridorens kvalitet avgörs av grannarna. Är folk man bor med dumma i huvudet är det ingen höjdare oavsett var man bor. Är de hyggliga blir det oftast bra. Städar folk efter sig själva är det guld.

Magasinet, Studentlyckan och Klosterängen har jag inget direkt att säga något om.

Skulle även vilja uppmuntra folk att skriva egna redogörelser för vad NI tycker, eller bara bifoga mer information, skulle uppskattas mycket!
Citera
2010-12-13, 10:48
Medlem
Sidan verkar ha damp just nu då den är överbelastad tydligen och jag kan inte göra mer bokningar, så jävla typiskt när man hittat en med rimligt pris.

Citera
2010-12-13, 11:26
Medlem
PsycholicRaves avatar
Någon som vet hur det är med internet på områdena, Delphi och sparta t.ex? Måste man fixa eget abonnemang, eller finns där trådlöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in