2016-02-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Känns som Tradera gått åt helsike.
Senaste köpen jag gjort har samtliga varit struliga.

Ett av köpen senast betalade jag med kort och fick ändå faktura av klarna.
ett par timmar av diskussioner klarna tradera och säljare och det är inte riktigt helt klart varför dom gör så ändå..
Hoppas inte jag ramlar in i någon loop där jag skall behöva ordna upp denna skit.

Nu senast köpte jag ett "tillbehör" till en ipad.
Kollade omdömen osv. först och dessa var ok, ett par negativa, men jag tänkte att något enstaka sånt kan det bli.

Betalade omgående via swish.
Inget dök upp på 10 dagar.
Kollade med säljaren, fick svar efter 2-3 dagar att det vart skickat dagen efter jag betalt.
Jag svarade igen att inget har kommit fram och jag sa att dom får gärna skicka en ny snarare än att betala tillbaka pengarna,
Fick ett surt svar med stora bokstäver att det inte var hennes fel utan postens och hon brukar faktiskt skicka nya varor om något händer.
Jag svarade igen och sa(med ironisk stora bokstäver på rätt ställen) att jag förstod att det inte är hennes fel vad posten gör, men att det är väldigt osannolikt att postpaket inte kommer fram.
10 dagar till går och inget händer.
Jag ringer nu då personen och frågar vad hon tänkt att göra, när hon fattar vem jag är säger hon att jag är tyken i mailet och får ett litet utbrott och slänger på luren.

Vad hade ni gjort i detta fallet?
Det handlar om ca 100:- så det är liksom principen.
Jag kollade med tradera, dom skiter i detta, "det är mellan mig och köparen"
Lämnar jag dåligt omdöme, får jag ett dåligt hämdomdöme.
Polisanmäla, antar att polisen skriver av ärendet innan jag ens lagt på luren.
Det där med Klarna är normalt , djävla skitföretag, skickar oftast faktura fast du betalt genom kontoöverföring eller med kort.

En förklaring till att brev faktiskt försvinner är dels att postens sorteringsmaskiner river sönder dåligt förpackade försändelser, och att folk numera skiter i att skriva avsändare på kuverten. Och ja även om det procentuellt sätt är lite som försvinner så är det ändock étt stort antal / dag.
Citera
2016-02-06, 16:56
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det där med Klarna är normalt , djävla skitföretag, skickar oftast faktura fast du betalt genom kontoöverföring eller med kort.

En förklaring till att brev faktiskt försvinner är dels att postens sorteringsmaskiner river sönder dåligt förpackade försändelser, och att folk numera skiter i att skriva avsändare på kuverten. Och ja även om det procentuellt sätt är lite som försvinner så är det ändock étt stort antal / dag.

Fult det där med klarna alltså.

Ja jag antar att det kan bli fel med posten iofs, men det är konstigt att det alltid händer strulpellar och otrevliga säljare.
Himla otur dom har
Citera
2016-02-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Fult det där med klarna alltså.

Ja jag antar att det kan bli fel med posten iofs, men det är konstigt att det alltid händer strulpellar och otrevliga säljare.
Himla otur dom har

Egentligen inte konstigt , de packar slarvigt också.
Citera
2016-02-15, 07:31
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
När man bjuder på Tradera så har man ju möjligheten att lägga ett maxpris.
(alltså att Tradera automatiskt uppdaterar om någon bjuder över dig upp till ditt angivna maxpris)

Hur snabbt uppdateras detta?

Säg att jag vill försöka "snipa" en auktion som ligger ute billigt. Lägger jag då ett bud när det är 1 minut kvar och vi är två personer som ligger med angivna maxbud kommer automatiskt den som har det högsta budet vinna auktionen eller är Tradera slött när det uppdaterar buden och man riskerar att inte vinna om man ligger för nära tidsgränsen?
Citera
2016-02-15, 09:55
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
När man bjuder på Tradera så har man ju möjligheten att lägga ett maxpris.
(alltså att Tradera automatiskt uppdaterar om någon bjuder över dig upp till ditt angivna maxpris)

Hur snabbt uppdateras detta?

Säg att jag vill försöka "snipa" en auktion som ligger ute billigt. Lägger jag då ett bud när det är 1 minut kvar och vi är två personer som ligger med angivna maxbud kommer automatiskt den som har det högsta budet vinna auktionen eller är Tradera slött när det uppdaterar buden och man riskerar att inte vinna om man ligger för nära tidsgränsen?

Ställde frågan på Traderas chatt och fick svaret att allt uppdateras i realtid. Om man lägger budet 1 minut innan så vinner den som lagt högsta maxbudet.
Citera
2016-02-20, 12:34
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Betalar du inte för varan, så får du en påminnelse och blir spärrad. Vissa gånger driver de ärendet till inkasso.

Ser att det finns flera på tradera som har struntat i att köpa varan trotts att de har vunnit auktionen och endast fått en negativt omdöme. Kan man verkligen kräva att varan ska köpas om någon vunnit den, eller kan man bara strunta i det om man kanske ångrat sig?
Citera
2016-02-26, 21:48
Medlem
ShouldBeFines avatar
Såg att jag fått mail om en enkät. I vanliga fall hade jag bara låtit den vara men vi har fått en cancer på Tradera, pratar om de som läger upp annonser som skickas från Kina sedan. Det är svårare för köparna att hitta det de vill ha och säljarna drabbas genom att köparna till slut tröttnar, eller väljer det billigare alternativet då de missat att läsa att det kommer ta upp till 2 månader att få skiten från Wish. Dessutom anländer det trasigt ofta från DX, Wish och liknande sidor.

Min poäng; i enkäten får man skriva om man tycker det är något de kan förbättra. Jag skrev ja, vänligen förbjud folk att sälja saker de inte fysiskt äger redan, eller gör en seperat sida alternativt en inställning där man kan filtrera bort sådana säljare. Vet att jag inte är ensam om att tycka att dessa annonser förpestar tradera. Om ni håller med mig vänligen gör detsamma, tillräckligt många kan nog ändra på det.
Citera
2016-02-27, 09:33
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Såg att jag fått mail om en enkät. I vanliga fall hade jag bara låtit den vara men vi har fått en cancer på Tradera, pratar om de som läger upp annonser som skickas från Kina sedan. Det är svårare för köparna att hitta det de vill ha och säljarna drabbas genom att köparna till slut tröttnar, eller väljer det billigare alternativet då de missat att läsa att det kommer ta upp till 2 månader att få skiten från Wish. Dessutom anländer det trasigt ofta från DX, Wish och liknande sidor.

Min poäng; i enkäten får man skriva om man tycker det är något de kan förbättra. Jag skrev ja, vänligen förbjud folk att sälja saker de inte fysiskt äger redan, eller gör en seperat sida alternativt en inställning där man kan filtrera bort sådana säljare. Vet att jag inte är ensam om att tycka att dessa annonser förpestar tradera. Om ni håller med mig vänligen gör detsamma, tillräckligt många kan nog ändra på det.

Det ska jag också göra om jag får ett mail. Kinesj-vlarna skulle bort och även alla som säljer billiga kinakopior. Det är tom folk som säljer grejer som dom sedan beställer hem och skickar till köpare.

Jag brukar säga att det finns ingenting på Tradera som inte finns på exempelvis Aliexpress. Man använder tom bilderna därifrån i annonserna. Jag har provat anmäla vissa som uppenbarligen säljer fejks till ingen nytta.
Citera
2016-02-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det ska jag också göra om jag får ett mail. Kinesj-vlarna skulle bort och även alla som säljer billiga kinakopior. Det är tom folk som säljer grejer som dom sedan beställer hem och skickar till köpare.

Jag brukar säga att det finns ingenting på Tradera som inte finns på exempelvis Aliexpress. Man använder tom bilderna därifrån i annonserna. Jag har provat anmäla vissa som uppenbarligen säljer fejks till ingen nytta.

Dropshipping är väl inte tillåten på Tradera, Anmälning av annonser har aldrig fungerat på Tradera.
Citera
2016-03-04, 13:43
Medlem
Rokushikis avatar
Hur ser ni på att lämna negativt omdöme på en köpare som betalat?

En som köpte en grej av mig lämnade ett positivt men skrev att det var dyr frakt - frakten låg på portot och 3 kr emballage, vilket jag tycker är helt okej med tanke på kostnad på kuvert och tiden att dra till närmsta brevlåda. Blev riktigt irriterad eftersom det låter jag försöker blåsa folk på portot när det inte alls är så.

Funderar på att lägga negativt men kanske är för taskigt, men vad tycker ni?
Citera
2016-03-04, 13:55
Medlem
FolkeBiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki

En som köpte en grej av mig lämnade ett positivt men skrev att det var dyr frakt - frakten låg på portot och 3 kr emballage, vilket jag tycker är helt okej med tanke på kostnad på kuvert och tiden att dra till närmsta brevlåda. Blev riktigt irriterad eftersom det låter jag försöker blåsa folk på portot när det inte alls är så.

Lite kritik måste du tåla, han tyckte det var dyr frakt och förtjänar väll inte negativt omdöme för den sakens skull.
Du har fått dina pengar och jag tror inte nästa köpare påverkas nämnvärt över hans kommentar.
Citera
2016-03-04, 16:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki

Fraktpriset är väl angivet i annonsen? Hur kan någon bjuda på något och tycka att frakten blir dyr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in