• 1
  • 2
2007-06-05, 16:03
Medlem
Laktostolerants avatar
Dela gärna med er av era bästa recept med ingrediensen musslor!

Här kommer en klassiker:

Moules marinière

2 nät musslor, cirka 60 st
1 gul lök
3-5 vitlöksklyftor
1 knippa färsk persilja
1 knippa färsk timjan (kan uteslutas)
2 msk olja
3 dl torrt vitt vin
1 dl vatten
2 dl vispgrädde (eller matlagningsgrädde)
salt
peppar

Tvätta, skrapa och borsta musslorna väl. Kassera musslor som inte sluter sig när man knackar på dem och de musslor som är spruckna i skalet.

Fräs finhackad gul lök i olja i en vid kastrull. Tillsätt vin och vatten och låt småputtra några minuter innan musslorna läggs i. Koka musslorna under lock tills att de har öppnat sig, 6–8 minuter. Lyft upp musslorna med hålslev och fördela i fyra djupa tallrikar.

Koka ihop buljongen under stark värme tills 2/3 återstår. Tillsätt grädde, pressad vitlök och timjan och koka ytterligare 3–5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Slå den varma soppan över musslorna och strö den hackade persiljan över anrättningen. Servera tillsammans med baguette (eller med pommes frites så som de gör i Belgien).
Citera
2007-06-05, 16:08
Medlem
mjohanssons avatar
Råa med en flaska Finlandia.
Citera
2007-06-06, 13:58
Medlem
Deannas avatar
Släng blåmusslor i glöden. De är färdiga då de öppnats.
Citera
2007-06-06, 14:16
Medlem
Nemesis1s avatar
Då jag ser rubriken "Era bästa recept med musslor" är "HALAL-SLAKTA DEM OCH SLÄNG DEM I BRÄNNUGNAR!" det första som dyker upp i mitt huvud... Antar att jag blivit FB-skadad... =/

Annars så tror jag nog det är en bra idé att dricka vodka till... Man behöver nog det om man skall ge sig på deep lurking seafood...
Citera
2007-06-06, 15:34
Medlem
Riddarens avatar
Antar att du(TS) är laktosintolerant med tanke på ditt nick, men kom fan inte och säg att man gör den bästa Moules Marinières med olja!

Här är det RIKTIGA receptet, direkt från La France:

TILL 2 PERSONER

2 kg färska blåmusslor, rengjorda
100 g smör
2 stora schalottenlökar, hackade
4 msk hackad persilja
½ lagerblad
1 Kvist timjan
1 msk vinäger
4 dl torrt vitt vin
1,5 - 2 tsk mjöl

GÖR SÅ HÄR

Smält hälften av smöret i en stor gryta och fräs schalottenlöken tills den blivit genomskinlig

Tillsätt hälften av persilja, timjankvisten, det halva lagerbladet och häll på vinet och vinägern

Lägg ner musslorna och koka upp under lock

När musslorna öppnat sig rör man om försiktigt, tar man upp dem och placerar dem i stora portionsskålar

Montera sedan ner resten av smöret i i grytan och red av musselavkoket med mjölet.

Häll såsen över musslorna i skålarna och strö över persiljan

Till detta föredrar jag att käka baguette men det kan också vara jävligt gott med lite pommes frites
Citera
2010-10-25, 15:26
Medlem
J.R.s avatar
Tänker testa Riddarens recept på vinkokta musslor men jag har en fråga som kanske nån kan hjälpa till med. Vilket typ av vin passar bäst att koka musslorna i? Ge gärna förslag på märken också.
Jag gillar fänkål, nån som har ett bra recept på Musslor med fänkål med i koket?
Citera
2010-10-25, 16:34
Medlem
Tasken1s avatar
Vitvin+vitlök+chili+fänkål+grädde = oslagbart.
Citera
2010-10-25, 16:50
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tänker testa Riddarens recept på vinkokta musslor men jag har en fråga som kanske nån kan hjälpa till med. Vilket typ av vin passar bäst att koka musslorna i? Ge gärna förslag på märken också.
Jag gillar fänkål, nån som har ett bra recept på Musslor med fänkål med i koket?

Vitt torrt vin - du kan ta vilket som helst.
Finns inget som hindrar att du slänger med en hackad fänkål i det receptet.
Citera
2010-10-25, 22:35
Medlem
dirnas avatar
Detta är en favorit!
http://www.tasteline.com/recept/Rod_musselsas
Citera
2010-10-25, 23:40
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag gjorde pasta med musslor i helgen.

Fräs schalottenlök, lite selleri och vitlök och tillsätt vitt vin. Ångkoka de rengjorde blåmusslorna tills de flesta har öppnat sig. Vissa kan vara skadade så att de aldrig öppnar sig, släng dom. Sila av musselkoket ifall så man får bort sand om det råkade komma med musslorna. Reducera vätskan en del, tillsätt grädde och smaka av. Släng ned lite örter av något slag.

Jag serverade blåmusslorna med stekta pilgrimsmusslor och färsk pasta med vitvinssåsen. Den blir lite rinnig så man kan nog reda den om man vill.
Citera
2010-10-25, 23:43
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.

Jag brukar använda Noily Prat som är en vermouth.
Citera
2010-10-26, 07:40
Medlem
dePauls avatar
Varmrökta musslor med nygräddat bröd brukar vara en höjdare. Resultatet är självklart helt beroende av kvalitén på rökningen. Gott att äta till; en trevlig blandsallad och dipp av olika sorter.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in