• 3
  • 4
2010-09-04, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
De förbannade Y-benen ja.
Fångar och äter en hel del gäddor (se länk i signaturen), men har aldrig lärt mig avlägsna dessa ben.
Därför åker mina gäddfiléer undantagslöst ner i köttkvarnen och blir färs.

http://www.systembolaget.se/Applikat...dqueneller.htm

Länken är ett tips till den ambitiöse.
I SpaceCats kök blir det bara gäddburgare på enklaste sätt.

jag föredrar nog gäddans feta y-ben framför små osynliga rackare man sätter i halsen. Visst de är läskiga om man missar ett, men det gör jag inte så ofta eftersom jag alltid rensar på tallriken noga. Gädda är inget mat för snabbgluffs.

Filéar gör jag inte heller. har ingen bra kniv till detta och vet bara i teorin hur man ska göra. Skulle troligen bli en jäkla massa ben kvar.
Citera
2011-10-08, 12:34
Medlem
Tro det eller ej men det går faktiskt att göra benfria gäddfiléer. Jag lärde mig detta tidigare i år och det är grymt. Filéerna blir hur fina som helst.Tyvärr går det bara med ca hälften av köttet på gäddan, men resten blir bra gäddfärs till quinellerna.

Kolla hur man gör:
http://www.youtube.com/watch?v=H3-GLr9bTXM
Citera
2011-10-08, 12:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Tro det eller ej men det går faktiskt att göra benfria gäddfiléer. Jag lärde mig detta tidigare i år och det är grymt. Filéerna blir hur fina som helst.Tyvärr går det bara med ca hälften av köttet på gäddan, men resten blir bra gäddfärs till quinellerna.

Kolla hur man gör:
Kanon!! Tack för länken. Synd att så mycket trots allt går bort.

~Paul~
Citera
2011-10-08, 13:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli

Kolla hur man gör:

Inte dumt alls. Blir perfekta bitar att panera och steka. Dessutom en intressant styckdel för fiskmånglare: gäddrygg.
Citera
2011-10-08, 13:50
Medlem
christerys avatar
Intressant, måste testas nästa gång det sitter en sån korkodil på spöet. Nu släpper jag ju tillbaka dom.

Dom är ju inte ens vidare att varmröka, det bästa recept jag har hittat är pepparrotsgädda men benen blir ju om möjligt svårare att hitta med en massa sås på. Gäddfärsbullar har jag inte idats testa, gammal handkvarn från tidigt 1900-tal i stugan och en lat fan (jag) blir en dålig kombination.
Citera
2011-10-08, 13:55
Medlem
Dirges avatar
Gädda har en lite speciell smak jag börjar gilla den mer och mer men kör ofta filé som får ligga och dra i några uppvispade ägg och någon dryg msk fransk senap ca 30 min för att sedan ströbröd paneras.
Citera
2011-10-08, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Håller med. Gädda kan ha en speciell smak. Denna kommer från området strax under skinnet och smakar lite dy.

Men jag har testat lite olika behandlingssätt. Köttet blir förvillande likt torsk när man skär bort skinnet, samt preppar köttet i filmjölk, citronsaft och en aning socker.

~Paul~
Citera
2011-10-08, 16:41
Medlem
christerys avatar
Aha, jag fjällar den ju bara... kanske skinnet har nåt med smaken att göra - sen har jag inte provat marinera eller dränka den stackarn i nåt förutom pepparrot.
Citera
2011-10-08, 16:58
Medlem
Dirges avatar
En annan höjdare vi gjorde när vi fått gädda var att ta tillvara på rommen och det är i mitt tycke en godaste rom mackan man kan få man gör så här.

Ingredienser
Ca 300 g gäddrom i skinn
½ finhackad rödlök
½ hatt whiskey(blended)/cognac (skruvkorken)
Ca ½ -1 dl ättika (beroende på styrka)
Ca 1 liter vatten
Salt
Peppar
1 nypa socker

Lägg gäddromen men skin i ett ättikslag så vattnet täcker (smaka så det smakar ättika dock inte för mycket). Låt detta ligga över natten, snitta upp skinnet och skrapa försiktigt ur rommen (går bra med typ en slö smörkniv på kaffefilter papper) och lägg över i en glasburk försök att inte få med någon hinna.

Finhacka rödlöken och blanda ner med rommen, salta peppra och häll över whiskeyn/cognac. Blanda väl och smaka av.

Nu skall detta stå över natten sen avnjutas på rostat bröd. Jag lovar att ni inte kommer springa och köpa löjrom eller sikrom.
Senast redigerad av Dirge 2011-10-08 kl. 17:00.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in