2010-05-04, 09:20
Medlem
Nu efter gäddleken så smakar gäddan inte gott. Undvik! Samma sak gäller sommargäddan. Smakar dy och är utlekt, smal och taning. Den bästa matgäddan fångas med fördel under den kallaste perioden på året, dvs nov, dec och januari.
Citera
2010-09-01, 18:02
Bannlyst
Ett gott gäddrecept

hel gädda på smord form, salt i och utanpå

fyll gäddan med fänkål,lök,dill och citronskivor och servera med pepparrotssås och potatis

koka fänkålen lite och bryn den sedan med löken och dillen. Salta och peppra och fyll gäddan med mycket av lök och fänkålsfräset. Lägg i några citronskivor och några klickar smör och stek den i ugnen på 225 grader i 25-35 minuter.

Fänkålen och löken passar förbenat gott till gäddan.
Citera
2010-09-01, 19:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Ett gott gäddrecept

hel gädda på smord form, salt i och utanpå

fyll gäddan med fänkål,lök,dill och citronskivor och servera med pepparrotssås och potatis

koka fänkålen lite och bryn den sedan med löken och dillen. Salta och peppra och fyll gäddan med mycket av lök och fänkålsfräset. Lägg i några citronskivor och några klickar smör och stek den i ugnen på 225 grader i 25-35 minuter.

Fänkålen och löken passar förbenat gott till gäddan.
Skinn på eller av? Bräckvattensgädda eller insjö?

~Paul~
Citera
2010-09-02, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skinn på eller av? Bräckvattensgädda eller insjö?

~Paul~

jag hade fjällat den och allt, men behöll skinnet på för att det var enklast. Det var en insjögädda jag drog upp förra veckan på 2,5-3 kg.
Citera
2010-09-02, 19:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
jag hade fjällat den och allt, men behöll skinnet på för att det var enklast. Det var en insjögädda jag drog upp förra veckan på 2,5-3 kg.
Grattis till fångsten! Jag brukar köra hel gädda ibland men utan skinn. Det är lite bökigt i början att lära sig avläsna skinn på en hel fisk, men övning ger färdighet. Tack för receptet hur som helst .

~Paul~
Citera
2010-09-02, 20:10
Bannlyst
Citat:
Grattis till fångsten! Jag brukar köra hel gädda ibland men utan skinn. Det är lite bökigt i början att lära sig avläsna skinn på en hel fisk, men övning ger färdighet. Tack för receptet hur som helst .

~Paul~

Tackar. Skinnet är ju inte bara av ondo. kan ju var bra att ha det på också och sen bara lyfta av det när fisken är klar. Det skyddar ju köttet och bevarar saftigheten lite bättre kanske.

Det är ju helt klart enklare att dra skinnet på en abborre. Gäddan är ju så slemmig och äcklig att man helst undviker att hålla i den mer än nödvändigt
Citera
2010-09-02, 23:05
Medlem
X666s avatar
När jag var liten var det en gubbe som sa att man inte skulle äta gädda som fångats under månader med R i , tex mars, september...

För min del har jag bara ätit gädda två gånger denna sommar; quineller och en som jag grillade i foliepaket med vin, smör, timjan, persilja och salt.
Citera
2010-09-03, 13:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
När jag var liten var det en gubbe som sa att man inte skulle äta gädda som fångats under månader med R i , tex mars, september...

Låter galet. Den där R-regeln har väl mest tillämpats på ostron. Och då av sanitära skäl – och i omvänd mening.
Citera
2010-09-03, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Låter galet. Den där R-regeln har väl mest tillämpats på ostron. Och då av sanitära skäl – och i omvänd mening.
Här på västkusten har man tillämpat denna regel också i samband med torsk och makrill. Ja, över huvud taget havsfisk. Ryktet går att det på framför allt makrillen kan sitta mask under ryggfenorna och i gälarna. Hur mycket sanning det är i detta vet jag dock inte .

~Paul~
Citera
2010-09-03, 16:40
Bannlyst
Var hemma hos en vän som hade en rök på tomten. - Vi rökte några gäddor och det blev gudagott.
Citera
2010-09-04, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Var hemma hos en vän som hade en rök på tomten. - Vi rökte några gäddor och det blev gudagott.
Vi brukar röka abborre - det är inte heller helt fel även om smörstekta är snäppet godare.
Citera
2010-09-04, 11:36
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Den svåra delen kan vara att filéa den på ett korrekt sätt eftersom benen sitter ganska knepigt.

~Paul~
De förbannade Y-benen ja.
Fångar och äter en hel del gäddor (se länk i signaturen), men har aldrig lärt mig avlägsna dessa ben.
Därför åker mina gäddfiléer undantagslöst ner i köttkvarnen och blir färs.

http://www.systembolaget.se/Applikat...dqueneller.htm

Länken är ett tips till den ambitiöse.
I SpaceCats kök blir det bara gäddburgare på enklaste sätt.
Senast redigerad av SpaceCat 2010-09-04 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in