• 1
  • 2
2007-06-01, 01:07
Medlem
pysokats avatar
Tjing! Ska ut om ett par helger och fiska lite och kommer väl antagligen få upp några gäddor.

Är det någon som har något tips på hur man bäst, och gärna lätt, får gäddan god eller i alla fall matduglig? Brukar normalt grilla den och ösa in en massa smör och vitlök, men det blir fortfarande en ganska trist smak.

Några andra tips som man kan göra när man är i en pyttestuga på landet med tillgång till spis och grill?
Citera
2007-06-01, 01:13
Medlem
rayraviolis avatar
Det var länge sen jag åt gädda nu, men som liten spoling brukade jag äta dubbelpanerad gädda som morsan fixade efter mina fisketurer. Det var väldigt gott så det kan jag rekommendera. Akta dig för dom knepiga y-benen bara. Annars är det ju fint att göra biffar, queneller mm på gädda.
Citera
2007-06-01, 05:32
Medlem
Fritjof Vikings avatar
Det viktigaste är att du filear gäddan.

Den skumma smaken som många känner kommer från fjällen, sen är det bara att panera den och steka.

Ha gärna i lite grädde efter den är färdigstekt som får stå i och småputtra lite.
Citera
2007-06-01, 06:23
Bannlyst
Har inte ätit gädda sen tonåren, ingen kulinarisk höjdare direkt. Det minst ogoda sättet gjorde morsan genom att koka dem i smör eller äggsås, då gick den ner iaf, knappt. Men oftast kördes de upptagna gäddorna i mixern till gäddfärs till katterna, så än idag om de måste avlivas, annars i plurret igen.. ska du äta insjöfisk så håll dig till aborre även om det är mer ben, stek eller grilla..
Citera
2007-06-01, 06:39
Bannlyst
Det som ger i särklass bäst resultat är enligt mig att göra paté av gäddan. Som redan nämnts så är väl biffar annars också ett ganska klassiskt tillagningssätt av denna firre.
Citera
2007-06-01, 08:22
Medlem
dePauls avatar
Som det redan ha nämnts så blir gädda bäst dubbelpanerad. Den är då i smaken lika neutral/god som torsk. Och som det redan har nämnts så är det parametralt viktigt att avlägsna skinnet. Det är där den dyiga smaken sitter. Det duger således inte med att endast fjälla fisken.

Den svåra delen kan vara att filéa den på ett korrekt sätt eftersom benen sitter ganska knepigt.

Servera panerad gädda tillsammans med remouladsås och en citronskiva, samt kokt potatis.

~Paul~
Citera
2007-06-01, 10:49
Medlem
Revenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som det redan ha nämnts så blir gädda bäst dubbelpanerad. Den är då i smaken lika neutral/god som torsk. Och som det redan har nämnts så är det parametralt viktigt att avlägsna skinnet. Det är där den dyiga smaken sitter. Det duger således inte med att endast fjälla fisken.

Den svåra delen kan vara att filéa den på ett korrekt sätt eftersom benen sitter ganska knepigt.

Servera panerad gädda tillsammans med remouladsås och en citronskiva, samt kokt potatis.

~Paul~

Inte riktigt. Vad han ska göra är att mala gäddan, sedan blanda med grädde,
kryddor och göra äkta fiskbullar.
Citera
2007-06-01, 11:20
Medlem
pysokats avatar
Tack för tipsen allihopa! Tror att paneringen rä det enklaste i det här fallet då det är en sån liten stuga och svårt astt göra något avancerad.

Å andra sidan, fiskbullar? Hur gör man dessa i så fall?

Haha nublev jag sugen på gös bara för det. Får fiska opp en sån!
Citera
2007-06-01, 11:24
Medlem
wreckinggirls avatar
1) rensa den
2) koka den
3) finfördela den
4) lägg den i kattmatskålen

... skämt åsido. Jag tycker inte den smakar gott, så jag brukar filéa den (bort med skinnet oxå) och klappa in STORA mängder kryddor i den (peppar i olika varianter, grillkryddor) och sedan grilla den ganska hårt. Så att den blir nästan svart på ytan. Knaprig i alla fall ... då går den ner till en kall pilsner och tex en fransk potatissallad ...
Citera
2007-06-01, 11:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pysokat
Å andra sidan, fiskbullar? Hur gör man dessa i så fall?
Mal gäddkött till färs, tillsätt ägg, salt, peppar och eventuellt någon örtkrydda som t ex mejram eller timjan. Tillsätt vidare potatis- eller maizenamjöl till rätt konsistens.

Forma bullarna, platta till dem lite och koka i ca 10-12 minuter (beroende på storlek, ca 4 cm i diameter brukar jag ta) i lättsaltat vatten eller buljong.

~Paul~
Citera
2007-06-01, 12:00
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar ugnssteka den med citronskivor i magen och mycket smör. Sen gör jag citronsås av skyn. Jag har väl bara haft tur som fått goda gäddor. Brukar göra detsamma med gösar, de är ännu godare.
Citera
2007-06-01, 12:05
Medlem
mthrfckr.s avatar
Baconspäckad gädda med bönsallad

1 gädda (1-1 ½ kg)
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
8 färska salviablad eller 1 tsk torkad
1 pkt bacon (140 g)

Bönsallad:
1 burk (ca 400 g) vita bönor
1 burk (ca 400 g) röda bönor
4 salladslökar
1 msk vinäger
3 msk olja
1 tsk mald koriander

Rensa och skölj gäddan. Ta eventuellt bort gälarna. Krydda invändigt med salt och peppar. Lägg salviabladen i gäddans buk. Lägg gäddan i en ugnssäker form. Rulla ihop baconskivorna. Skär djupa jack i gäddan och stoppa in baconrullarna. Stek i nedre delen av ugnen i 225 grader ca 30 min. fisken är färdig när köttet vid ryggbenet är vitt och ogenomskinligt.
Spola hastigt av bönorna med kallt vatten och låt rinna av. Skölj, ansa och finstrimla salladslöken. Blanda bönorna med löken. Skaka eller vispa samman vinäger, olja, koriander, salt och peppar. Häll dressingen över bönorna. Servera den nystekta gäddan med bönsalladen.

EDIT: Aj då, såg inte att ditt kök var begränsat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in