2013-12-28, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sånt kan absolut höja blodtrycket, finns till och med ett namn för det, vitrocksyndromet.

Bl.a lågt blodvärde kan ha såna symtom också, köper du en blodtrycksmaskin så kan du vända dig till din distriktsköterska för att få råd och hjälp över hur du ska kolla blodtrycket hemma och även kontrollera hur noggrann maskinen är.

Vitrockshypertoni! Kul när läkaren tar trycket och säger "Ah, du ligger lite för högt!" ja, konstigt när man sitter där och nästan skiter på sig.
Citera
2014-01-18, 11:22
Medlem
Hej.
Jag är nu 30 år och har sedan jag var 21 haft ett blodtryck där det systoliska som lägst varit 155 mmHg, men vanligen mellan 160-180. Trycket i diastole har legat mellan 60-75. Som ung och odödligt brydde jag mig inte så mkt om det men nu när man passerat 30 har jag börjat nojja för stroke och andra otrevligheter.
Ett par frågor till kunniga:
1) Hur mycket kan det psykiska (typ vitrockssyndromet) påverka? Tiotalet enheter eller är det försumbart?
2) Oroar mig särklilt för att övertrycket är så högt men inte undertrycket, tyder inte det på stela kärl? Om ett kärl blivit kleggat, kan det repareras, eller är det stelt för livet då?

Hade för några år sedan ACE-hämmare utskrivet, men dessa påverkade inte trycket ett dyft. När det var dags att förnya receptet var det en ny läkare jag träffade. Trycket mättes då till 155/75, vilket han inte ansåg vara tillräckligt högt för fortsatt medicinering.
Så nu har jag sålunda sedan ett par år ingen blodtrycksbehandling, men vill ju gå runt med ett eventuellt ohälsosammt högt tryck.

Kan tillägga att jag i förövrigt är fullt frisk vad jag vet. Sprungit maraton, gjort en svensk klassiker och sover bra osv. Vilopuls 52.
Citera
2014-01-18, 11:49
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Hej.
Jag är nu 30 år och har sedan jag var 21 haft ett blodtryck där det systoliska som lägst varit 155 mmHg, men vanligen mellan 160-180. Trycket i diastole har legat mellan 60-75. Som ung och odödligt brydde jag mig inte så mkt om det men nu när man passerat 30 har jag börjat nojja för stroke och andra otrevligheter.
Ett par frågor till kunniga:
1) Hur mycket kan det psykiska (typ vitrockssyndromet) påverka? Tiotalet enheter eller är det försumbart?
2) Oroar mig särklilt för att övertrycket är så högt men inte undertrycket, tyder inte det på stela kärl? Om ett kärl blivit kleggat, kan det repareras, eller är det stelt för livet då?

Hade för några år sedan ACE-hämmare utskrivet, men dessa påverkade inte trycket ett dyft. När det var dags att förnya receptet var det en ny läkare jag träffade. Trycket mättes då till 155/75, vilket han inte ansåg vara tillräckligt högt för fortsatt medicinering.
Så nu har jag sålunda sedan ett par år ingen blodtrycksbehandling, men vill ju gå runt med ett eventuellt ohälsosammt högt tryck.

Kan tillägga att jag i förövrigt är fullt frisk vad jag vet. Sprungit maraton, gjort en svensk klassiker och sover bra osv. Vilopuls 52.

Högt blodtryck är oftast idiopatisk och livslångt om det ej går att härleda till en specifik etiologi, ex primär hyperaldosteronism eller njurartärstenos (som då kan repareras) etc..

WCS kan piska upp trycket i de härad som du har, dock borde du ändå gå och mäta ett par gånger under lugna förhållanden på VC, eventuellt, se till att få göra en ambulatorisk 24h mätning. Det är ju ingenting som är akut då det tar ett tag för det höga trycket att åsamka skada. Dock, precis som du klokt resonerar själv så är det skadligt på sikt.

Mvh
Citera
2014-01-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Högt blodtryck är oftast idiopatisk och livslångt om det ej går att härleda till en specifik etiologi, ex primär hyperaldosteronism eller njurartärstenos (som då kan repareras) etc..

WCS kan piska upp trycket i de härad som du har, dock borde du ändå gå och mäta ett par gånger under lugna förhållanden på VC, eventuellt, se till att få göra en ambulatorisk 24h mätning. Det är ju ingenting som är akut då det tar ett tag för det höga trycket att åsamka skada. Dock, precis som du klokt resonerar själv så är det skadligt på sikt.

Mvh

Tack för bra svar. Ffa för påpekandet att WCS kan ta upp trycket till mina nivåer. Hur mkt jag än frågat läkare och annan vårdpersonal om hur mkt detta kan påverka mätvärdet har jag bara fått svävande svar. Men trycktagning "under lugna förhållanden på VC" hjälper inte. Det blir samma sak. Verkar som det är själva momentet som sådant som bidrar till fenomenet. Någon slags prestationsångest, att jag undermedvetet tänker "att nu måste jag vara lugn så att jag får ett lågt tryck" som är problemet. När jag tagit trycket på mig själv eller någon kursare gjort det (läser själv till läkare, men bara 1:a terminen) så har det varit runt 130/70.

Men en fråga jag hade kvarstår:
Om kärl en gång blivit stela, kan de då återigen bli efterfivliga?
Citera
2014-01-18, 12:28
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Tack för bra svar. Ffa för påpekandet att WCS kan ta upp trycket till mina nivåer. Hur mkt jag än frågat läkare och annan vårdpersonal om hur mkt detta kan påverka mätvärdet har jag bara fått svävande svar. Men trycktagning "under lugna förhållanden på VC" hjälper inte. Det blir samma sak. Verkar som det är själva momentet som sådant som bidrar till fenomenet. Någon slags prestationsångest, att jag undermedvetet tänker "att nu måste jag vara lugn så att jag får ett lågt tryck" som är problemet. När jag tagit trycket på mig själv eller någon kursare gjort det (läser själv till läkare, men bara 1:a terminen) så har det varit runt 130/70.

Men en fråga jag hade kvarstår:
Om kärl en gång blivit stela, kan de då återigen bli efterfivliga?

Nej, essentiell hypertoni är ingenting som går tillbaka tyvärr. Dock så har du ju mätt 130/70 när du varit avslappnad.

Jag har faktiskt varit i samma situation. Vad jag gjorde var att att jag "lånade" hem en manchett och lät min flickvän ta tryck på mig kontinuerligt under ett par veckor. På Vc hade jag 150/100 men sen när jag var avslappnad och hemma hade jag optimala 120/80
Citera
2014-01-18, 19:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Högt blodtryck som sjunkt med enalapril men trycket är rätt ojämnt så vill trycka ned de lite till så maxtrycket håller sig under 140/90 men mintrycket är en bra bit under, lågt blodtryck har sina problem men jag känner aldrig av några symtom av det.

Kan blodtrycket bli skadligt lågt även om jag aldrig känner av några symtom på det?
Citera
2014-01-18, 19:28
Medlem
..blir blodtrycket för lågt lära du känna av det tex när du ställer upp kan yrsel, blodtrycksfall, kallsvettas, fall förkomma, illamående, trötthet, matthet är andra symptom...
Senast redigerad av Robyn255 2014-01-18 kl. 19:31.
Citera
2014-01-19, 05:26
Medlem
HarmonicAces avatar
Har du inte <140/85mmhg i blodtryck så kommer det ge dig en tidigare grav.

Högt blodtryck är helt enkelt livsfarligt.
Citera
2014-01-19, 05:28
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce

EDIT: Lågt blodtryck som inte beror på blodförlust, diareér, kräkningar eller annan uttorkning är ofarlig.
Citera
2014-01-19, 06:57
Medlem
HarmonicAces avatar
[quote=HarmonicAce|47113684]Har du inte <
140/85mmhg i blodtryck så kommer det ge dig en tidigare grav.

Högt blodtryck är helt enkelt livsfarligt. Undvik det.
Citera
2014-01-28, 15:50
Medlem
Tänkte på en grej angående detta att alla anser att så lågt blodtryck som möjligt är det optimala, alltså så nära "minimigränsen" som går.

Men borde man inte kunna tänka sig att en nackdel jämfört med ett mer medel, typ 120/80 skulle kunna vara att man lättare hamnar farligt lågt vid t.ex chock. Att det då inte finns samma "buffert". Eller tänker jag helt tokigt nu?
Citera
2014-01-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce

Njaa, det är lite av en förenkling att sätta sådana absoluta gränsvärden och göra sådana uttalanden tycker jag. I länkarna finns mera sansad information:'

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=127
http://www.internetmedicin.se/images/PM/heartscore.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in