2007-05-31, 22:24
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
fick blodtrycket kollat idag och låg på 180/100 vilket är högt men exakt hur högt är det ?

när börjar det bli akut högt ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-05-31, 22:51
Medlem
Ok, så här enligt amerikanska riktlinjer (de brukar bry sig mer om patienten än om statskassan, dvs behandla mer):

< 130/85 =normalt
130-139/85-89 =högt normalt
Hypertoni (högt blodtryck):
140-159/90-99 =stage 1 (mild hypertoni)
160-179/100-109 =stage 2 (måttlig hypertoni)
180-209/110-119 =stage 3 (svår hypertoni)
>= 210/120 =stage 4 (mycket svår hypertoni).

Om du tex har 185/70 så har du fortfarande svår hypertoni även om den är isolerat diastolisk och vice versa (tex 129/111).

Nu minns jag inte riktigt vilket tryck du nämnde, men jag har för mig att det var i på gränsen mellan måttlig och svår hypertoni. Inget särskilt bra tryck med andra ord och kan definitivt vara värt att behandla rätt snart med blodtrycksmediciner. Men det är inte på den nivå att man skulle bli inlagd på sjukhus akut för sänkning av trycket om det saknas andra symtom.
Citera
2007-06-01, 23:20
Medlem
tjaboooos avatar
låter inte så...hälsosamt då.
Citera
2007-06-01, 23:33
Medlem
180/100 är ordentligt högt, speciellt eftersom du förmodligen är ung och man då generellt har lägre blodtryck i genomsnitt än när man är äldre. har endast haft de siffrorna när jag petat i mig äckel-dxm och då skaka fan hela bröstkorgen. sliter rejält på kärlen om du går med det under lång tid. blodkärlen i ögonbottnen ska tydligen vara de första man ser förändringar på har jag läst nånstanns.
Citera
2007-06-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Om du tex har 185/70 så har du fortfarande svår hypertoni även om den är isolerat diastolisk och vice versa (tex 129/111).
du har vänt på det.
Citera
2007-06-01, 23:37
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overwhelming
speciellt eftersom du förmodligen är ung
27-28 nånting.

Citat:
sliter rejält på kärlen om du går med det under lång tid.
har gjort och verkar som jag kommer fortsätta göra det.
Citera
2007-06-01, 23:48
Medlem
Ligger du på 180/100 så skulle jag tycka att du borde behandla detta omedelbart.

Antar att du har kollat trycket mer än en gång eftersom det kan variera över tid?
Citera
2007-06-01, 23:50
Medlem
Kvasar2000s avatar
Det har varit flera blodtryckstrådar nu. Den här är t.ex.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=492633
Citera
2007-06-01, 23:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Ligger du på 180/100 så skulle jag tycka att du borde behandla detta omedelbart.
lättare sagt än gjort...

Citat:
Antar att du har kollat trycket mer än en gång eftersom det kan variera över tid?
dom 4 senaste gångerna spritt över 2år eller nåt har varit högt.
Citera
2007-06-02, 00:15
Medlem
Men var fick du blodtrycket kollat, din vårdcentral? Vad var deras reaktion? De lär förmodligen vilja mäta flera gånger för att se att det inte berodde på stress etc. När ditt förhöjda blodtryck väl är konstaterat är jag övertygad om att de kommer vilja sätta in behandling. Du bör få ner trycket så fort som möjligt och sedan försöka börja ändra matvanor, alkoholkonsumption/droger samt motionera lätt och därefter börja trappa ner på medicinen och se om förändringarna gett effekt.

hur sover/somnar du med det där trycket? dundrar det inte på väldigt?
Citera
2007-06-02, 00:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Men var fick du blodtrycket kollat,
2ggr hos öronläkare, fick inga siffror mer än att det var högt.
1gång hos vc, fick inga siffror där heller mer än att det var högt och behövde behandlas men så ställde jag lite frågor om detta samt ledvärken jag har vilket han tydligen inte tyckte om utan avslutade mötet.
1gång igår på järnhälsans läkarhus och då var det 180/100, läkaren tyckte jag skulle få blodtrycket kollat om en månad men då dom inte gör uppföljningar kunde han inte svara på vart jag skulle vända mej.

Citat:
och sedan försöka börja ändra matvanor, alkoholkonsumption/droger samt motionera lätt och därefter börja trappa ner på medicinen och se om förändringarna gett effekt.
också nåt som är lättare sagt än gjort och nåt jag försökt få hjälp med.
har antagligen fått ischias som gör att motion är totalt uteslutet till exempel.
Citera
2007-06-02, 00:36
Medlem
Citat:
Men var fick du blodtrycket kollat, din vårdcentral? Vad var deras reaktion? De lär förmodligen vilja mäta flera gånger för att se att det inte berodde på stress etc. När ditt förhöjda blodtryck väl är konstaterat är jag övertygad om att de kommer vilja sätta in behandling. Du bör få ner trycket så fort som möjligt och sedan försöka börja ändra matvanor, alkoholkonsumtion/droger samt motionera lätt och därefter börja trappa ner på medicinen och se om förändringarna gett effekt.

hur sover/somnar du med det där trycket? dundrar det inte på väldigt?

Tror det är en vanlig missuppfattning att det skulle märkas på det viset... eller att man har huvudvärk med mera..

Dessa är väl i så fall de effekter du MINST borde oroa dig för med tanke på alla övriga saker som du kan råka ut för pga högt blodtryck...

Bara ett exempel på detta skulle ju vara förstorat hjärta och hjärtinfarkt..

Och du Tjaboo, alkoholvanor och matvanor kan du ändra på oberoende av om du har "ischias" eller inte...

Man behöver inte vara elitidrottsman bara för att motionera... Promenader, cykelturer eller simning duger alldeles utmärkt.. Och för övrigt finns en uppsjö av mediciner för att behandla högt blodtryck vilket konstigt nog din läkare inte pratat om??

Har själv haft både högt blodtryck och en hjärtinfarkt så även om jag inte vet allt om detta så har jag en viss insikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in