2007-06-21, 19:07
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Nog med OT. Jag vill bara få fram att illegala droger kan vara mycket bra inom läkemedelsindustrin.
Kanske kan vara så men det är inte visat. Cannabis är ett cancerframkallande ämne, dessutom beroendeframkallande, att ta det mot högt blodtryck är naturligtvis inget som är bevisat. Något som är visat är att blodtrycksmediciner sänker dödllighet och sjuklighet, därför är det för stora patientgrupper bra att ta. Nästan lika bra som preventiva åtgärder som motion och viktnedgång.

Citat:
Ursprungligen postat av tjabooo
jag lider av...

Vad väger du, och hur lång är du. Jag får känslan av att många av dina problem hänger ihop med ditt höga blodtryck och ev övervikt?
Citera
2007-06-21, 23:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Vad väger du, och hur lång är du. Jag får känslan av att många av dina problem hänger ihop med ditt höga blodtryck och ev övervikt?
efter 6år med konstant hunger så är inte vikten den bästa, men när det hela började så låg jag snudd på av läkare rekommenderad vikt så vikten spelar nog inte så stor roll i att jag blev sjuk men spär nog på problemen lite som det ser ut idag.

Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
En del av besvären kan man ha vid depression också, bara en lös tanke.
är väl inte helt omöjligt att det spär på problemen så som det ser ut idag men samma som ovan, hade inget sånt när jag blev sjuk för 6år sen och för 3år sen när jag hade kontakt med psykolog i samband med sjukpensioneringen så sa hon ingenting om att jag visade några tecken på depression.

kan hälsa att det rör på sej, lite.
fått tid för att kolla ögonen och varför dom strular.
tog även ett snack med önh-läkaren och han blev lite förvånad att ingen läkare tagit upp "snarkutredning" men det fixade han så det ska göras i september.
Citera
2007-06-23, 22:16
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Kanske tagits upp tidigare i tråden, men övervikt, hypertoni, snarkningsproblem, huvudvärk, koncentrationsproblem, sömnproblem, orkeslöshet, "mer eller mindre konstant trött" samt minnesproblem är väl alla symtom som stämmer in på sömnapné? Annars tycker jag hela beskrivningen andas psykosomatik.
Citera
2007-06-24, 01:37
Medlem
komnata622s avatar
Försök få tag på en grym biokemist istället för en läkare.
Mycket av det här kan hänga ihop och bero på någonting med enzymer eventuellt. Läkarna har nog glömt det mesta av det.
Vissa skador av brister på vitaminer och enzymer kan vara irreversibla också så läge att hitta en snabbt.
Citera
2007-06-24, 03:23
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Mycket av det här kan hänga ihop och bero på någonting med enzymer eventuellt. Läkarna har nog glömt det mesta av det.

Jaså du... "Bero på någonting med enzymer eventuellt" - jäklar så specifikt. Jag kan med 100% säkerhet säga att trådskaparens sjukdom på något sätt involverar celler, innebär detta att en grym cellbiolog är rätt person att prata med?
Citera
2007-06-24, 12:37
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Jaså du... "Bero på någonting med enzymer eventuellt" - jäklar så specifikt. Jag kan med 100% säkerhet säga att trådskaparens sjukdom på något sätt involverar celler, innebär detta att en grym cellbiolog är rätt person att prata med?

Hetsa inte upp dig i onödan. Han hade ju låg B12 som kan orsaka sömnproblem, energibrist, synproblem mm. Kan mycket väl vara grunden till de flesta problemen, även hudproblemen.
Du kan ju vara jättespecifik om du känner att det finns material i tråden för att vara det.
Citera
2007-06-24, 23:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Han hade ju låg B12...
nu ja men vanligtvis ligger det över eller mycket över nedre gränsen, sista provet jag tog på östra sjukhuset låg på drygt 450, nedre gränsen ligger på 150.

Citat:
låter....dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
...alla symtom som stämmer in på sömnapné?
jo konstaterade nyligen detta och tog kontakt med öronläkaren som har sett till snarkutredning skall göras men fanns tid om först 3-4 månader och ska bli intressant och se hur det går.

Citat:
Annars tycker jag hela beskrivningen andas psykosomatik.
oavsett vad orsaken är behöver jag likväl hjälp men den ende som har gjort nåt konstruktivt dom senaste 2åren är öronläkaren men han kan ju bara göra "så mycke"
Citera
2007-12-04, 00:52
Medlem
xdreamer86s avatar
ja vad kan man säga jag är 22 år har ätit pendil 10mg sen jag var 20 och har nu fått en extra tabblet me 5mg enalapril sandoz har ätit den i ca 2veckor ligger nu på ett tryck på 140/95 testade för 10min sen
Citera
2008-01-13, 22:13
Bannlyst
Läst lite vad ni skrivit här på forumet...

Jag har en egen blodtrycksmätare och när jag mäter så brukar jag ligga på 189 / 118.
Jag är överviktig och är 33 år.

Som ni har skrivit till andra så bör man gå till doktorn men jag känner mig ju hyffsat frisk. tycker att synen blir lite suddig i bland men det kan bero på trött het eller så kanske. Kan sova en hel dag om jag e ledig gå upp lite för att sen ligga ner i sängen igen och sova lite.

Så fort jag har ätit så blir jag jätte trött.

Man bör kanske boka in en tid för koll. Men är 189 / 118 högt eller lite över eller? Har mätt vid ett flertal gånger.
Senast redigerad av XspotterX 2008-01-13 kl. 22:21.
Citera
2008-01-13, 22:26
Medlem
Bluffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XspotterX

Jag har en egen blodtrycksmätare och när jag mäter så brukar jag ligga på 189 / 118.

Som ni har skrivit till andra så bör man gå till doktorn men jag känner mig ju hyffsat frisk. Vad är symtomerna osv?

Stämmer blodtrycksmachetten med ditt mått runt armen? Vilar du 5min innan? Man kanske känner sig bra med högt blodtryck. Men det är väldigt skadligt för dina kärl, hjärta och organ.. Börja banta o motionera om du inte vill dö i förtid.. Självklart kan blodtrycksänkande hjälpa men kost o motion har stor betydelse. Gå till doktorn så kanske du drabbas av white coat syndrom o då stiger ditt blt ännu mer
Citera
2008-01-13, 22:26
Medlem
Fru Vs avatar
Hej!

Ditt tryck är alldeles för högt. Man ska helst ligga på 120/75. Du ligger absolut över de värdet och du måste låta dig bli undersökt för din hälsas skull. Man känner sig frisk till en början men ett högt blodtryck som inte behandlas kan ge långtgående skador på bl.a. njurar.

Trötthet och suddig syn är båda symtom på diabetes typ 2. Ta vara om dig själv och boka genast en tid på vårdcentralen.

Citat:
Ursprungligen postat av XspotterX

Som ni har skrivit till andra så bör man gå till doktorn men jag känner mig ju hyffsat frisk. tycker att synen blir lite suddig i bland men det kan bero på trött het eller så kanske. Kan sova en hel dag om jag e ledig gå upp lite för att sen ligga ner i sängen igen och sova lite.

Så fort jag har ätit så blir jag jätte trött.

Man bör kanske boka in en tid för koll. Men är 189 / 118 högt eller lite över eller? Har mätt vid ett flertal gånger.
Citera
2008-01-13, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Hej!

Ditt tryck är alldeles för högt. Man ska helst ligga på 120/75. Du ligger absolut över de värdet och du måste låta dig bli undersökt för din hälsas skull. Man känner sig frisk till en början men ett högt blodtryck som inte behandlas kan ge långtgående skador på bl.a. njurar.

Trötthet och suddig syn är båda symtom på diabetes typ 2. Ta vara om dig själv och boka genast en tid på vårdcentralen.

Jag har känt att det har blivit värre och värre på 1 år nu.. men det som jag har i huvudet att det e inte lönt dom säger bara motion motion osv och det e extremt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in