Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 17:51
  #289
Medlem
Mätte precis 226 127 hur är det???? Snälla svara

Är dock 1,90 och väger 95kg!
Citera
2018-11-15, 17:56
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Mätte precis 226 127 hur är det???? Snälla svara

Är dock 1,90 och väger 95kg!

Skojar du,,,,,,hur har du lyckats få så högt?
Citera
2018-11-15, 18:02
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Skojar du,,,,,,hur har du lyckats få så högt?

Har en digital blodtrycksmätare hemma av märket könig, vet dock inte hur exakt den mäter då när man t.ex vänder den åt andra hållet så mäter den mycket högre.

Hoppas bara det inte är sant.
Citera
2018-11-15, 18:14
  #292
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Mätte precis 226 127 hur är det???? Snälla svara

Är dock 1,90 och väger 95kg!

Mät igen. Tror du har mätt fel. Får du samma igen så åk in till akuten då det klassas som malign hypertoni.
Citera
2018-11-15, 19:47
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Mät igen. Tror du har mätt fel. Får du samma igen så åk in till akuten då det klassas som malign hypertoni.

Nopp! Mätte på hela gänget och apparaten är värdelös! Kastar nu skiten! Relief!

Den mätte 275/137 på den lugnaste av oss!
Citera
2018-11-15, 20:13
  #294
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Nopp! Mätte på hela gänget och apparaten är värdelös! Kastar nu skiten! Relief!
Ta med den till vårdcentralen så kan du dels få lära dig hur den ska användas dels kontrollera vad den visar gentemot vc's maskin.

Högt tryck kan bero på handhavandefel.
Citera
2018-11-16, 05:31
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ta med den till vårdcentralen så kan du dels få lära dig hur den ska användas dels kontrollera vad den visar gentemot vc's maskin.

Högt tryck kan bero på handhavandefel.
Du såg inte resten av inlägg jag la till! Kastade skiten vill aldrig mer se den köpte den för att den var billig och jag använde den korrekt som man ska! Andel hjärtslag var den dock rätt korrekt med!

Det är meningen att man ska kunna sätta den runt vilken arm som helst och sätta den liiiite slappt sen pumpas den upp och justeras automatiskt.
__________________
Senast redigerad av Siktarn 2018-11-16 kl. 05:36.
Citera
2018-11-16, 10:07
  #296
Medlem
Jag hade redan som ung alltid högt blodtryck och hög vilopuls. T.ex. 175/90 och 90+ som normalviktig när jag var 18 och skulle ta körkort. Men orkade inte kolla upp det trots rekommendationer att göra det eftersom jag kände mig frisk och stark. Insjuknade senare när jag var 33 i svår hjärtsvikt, Visade sig att jag hade en läckande aortaklaff. Då orkade hjärtat knappt pumpa alls längre. Opererades och det tog flera år för hjärtat att återhämta sig. Vet inte om det beror på det höga blodtrycket jag haft men jag har väldigt dåligt minne jämför med andra i min ålder speciellt när det gäller långtidsminnet. Något att tänka på om man som ung har onormalt högt blodtryck men inte borde ha det.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2018-11-16 kl. 10:15.
Citera
2018-12-04, 17:03
  #297
Medlem
Jobbar 4 skift nu, ska gå på 5 skift... hört att det inte är bra att jobba natt när man har högt blodtryck, det stämmer va? Sover bara 3-3,5 H på förmiddagen i 5 dar irad när det är nattvecka , om jag inte tar propovan, då lyckas jag sova ca 5h per dygn...
Finns det nån här som har, eller känner någon som fått läkarintyg att slippa natt pga högt blodtryck?
Ligger på 150/95 ca..
Citera
2018-12-04, 19:45
  #298
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terragg
Jobbar 4 skift nu, ska gå på 5 skift... hört att det inte är bra att jobba natt när man har högt blodtryck, det stämmer va? Sover bara 3-3,5 H på förmiddagen i 5 dar irad när det är nattvecka , om jag inte tar propovan, då lyckas jag sova ca 5h per dygn...
Finns det nån här som har, eller känner någon som fått läkarintyg att slippa natt pga högt blodtryck?
Ligger på 150/95 ca..

Du kan få läkarintyg att du inte ska jobba natt om du inte mår bra av det. Att jobba natt är inte så nyttigt och skiftarbete där du ställer om dygnen är inte heller så nyttigt. Du som verkar ha svårt att sova som du ska när du jobbar natt skulle kanske kunna få ett sådant intyg, jag vet inte vad som krävs för att få det men vet de som fått det, även folk som är unga.
Citera
2018-12-15, 16:40
  #299
Medlem
Var på semester i Singapore en vecka.Det en jävlig vecka,hände en massa skit.När jag kom hem var jag enormt stressad,vaknade varje timme i panik osv.Vet att det var psykiskt pga situationen,men mådde inte bra... Tänkte inte alls på att det var blodtrycket som gjorde att jag mådde så dåligt efter resan.

Jag hade ont i huvudet,tinnitus ökade mycket,kände mig svag och trött.Vilade flera gånger per dag. Vid ett läkarbesök (för annat problem) togs blodtrycket. 225/125, läkaren skickade ner mig till akuten på en gång,där blev det flera koller,blodprover osv.

Blodtryck kollades igen,då var det 245/125..Fick Enapranil 20 mg..Kontroll efter en vecka,blodtrycket ungefär detsamma...Så nu har jag gått i 3 veckor med ett blodtryck som lägst 170/115 som högst 240/115...Det pendlar däremellan.

Känner mig lite piggare ändå,tinnitus är ett jäkla brus hela tiden..så störande..
Min fråga är : hur länge kan man gå med så högt BT utan skador på hjärtat?

Läkarens planering är att sätta in ytterligare en medicin.Ska dit nu i veckan...
Citera
2018-12-26, 02:03
  #300
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
...Blodtryck kollades igen,då var det 245/125..Fick Enapranil 20 mg..Kontroll efter en vecka,blodtrycket ungefär detsamma...Så nu har jag gått i 3 veckor med ett blodtryck som lägst 170/115 som högst 240/115...Det pendlar däremellan...
Dit i veckan är ok, så förhoppningsvis har du varit där redan.

Blir du sämre med andning eller påtagligt nedsatt ork så bör du söka till en akutmottagning.

Jag tror att det kommer att landa i att du kommer att behöva tre stycken blodtrycksmediciner. enalapril + amlodipin + hydroklortiazid. De flesta har ingen speciell orsak till högt blodtryck, förutom ärftlighet, för dig så måste man fundera på andra orsaker om medicinering inte fungerar bra.

Men du har akut högt blodtryck.
__________________
Senast redigerad av abcabc 2018-12-26 kl. 02:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback