Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-31, 16:32
  #1
Medlem
Mankishs avatar
Har som sagt webbhotell + domän hos loopia, och jag ringde till deras kundtjänst. Killen som arbetade där sa att jag kunde säga upp mitt webbhotell innan ett år hade gått, och således skulle jag inte behöva betala för webbhotellet. (Var ett erbjudande där webbhotellet ingick i 1 år). Detta sa han att jag kunde göra genom EMAIL <, och det gjorde jag.
Nu när ett år har gått, har jag fått en trevlig faktura på omkring 1200:- att betala, för att jag inte sagt upp webbhotellet.

Då till saken, detta är något jag absolut inte vill betala, då jag gjorde som killen på kundtjänsten sade. Dock var man tvungen, enligt andra loopiaanställda att göra det skriftligt genom brev.

Fakturan ska vara betald inom 20 dagar, men jag kan säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om jag skickar in blanketten per post.
Jag förstår att det är jag som ligger i underläge här, finns det ingenting man kan hota med för att få dem att släppa saken?
Konsumentombudsmannen eller liknande, eller hota med att göra dålig reklam för dem? Jag menar, det var en av deras anställda som satte mig i denna situationen.
Citera
2007-05-31, 18:39
  #2
Medlem
Jag har också fått en sån här faktura , jag är riktigt förbannad. jag betalade 90kr för ett år , och nu helt plöstligt vill dom ha 1200kr. Jag anser inte att det framgick tydligt när jag beställde och jag kan inte betala det här , jag har inte 1200 att lägga på en domän men så korkat namn som gurkburken.com
Citera
2007-05-31, 20:12
  #3
Medlem
har ni ringt och snackat med dom?
Citera
2007-05-31, 23:17
  #4
Medlem
tgbgs avatar
Nu är det säkert så att uppsägning regleras i det avtal ni skrivit på från början och det är vad som står i detta avtal som gäller oavsett vad någon påstår i tel eller annars. Skall något annat gälla så skall detta meddelas skriftligen med korrekt formulering för att vara giltigt.

Exempel:
Ändring av uppsägningsvillkor i avtal om webhotell
§ si och så
ursprunglig lydelse
skitsnack, skitsnack
ändrat till
bla, bla, bla

Ort datum
underskrift
Citera
2007-06-01, 00:09
  #5
Medlem
Astral-Warriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Nu är det säkert så att uppsägning regleras i det avtal ni skrivit på från början och det är vad som står i detta avtal som gäller oavsett vad någon påstår i tel eller annars. Skall något annat gälla så skall detta meddelas skriftligen med korrekt formulering för att vara giltigt.

Exempel:
Ändring av uppsägningsvillkor i avtal om webhotell
§ si och så
ursprunglig lydelse
skitsnack, skitsnack
ändrat till
bla, bla, bla

Ort datum
underskrift
Finns inga formkrav för dylika uppsägelser. En senare överenskommelse på telefon torde ersätta ett tidigare avtal i berörda delar.
Citera
2007-06-01, 07:18
  #6
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astral-Warrior
Finns inga formkrav för dylika uppsägelser. En senare överenskommelse på telefon torde ersätta ett tidigare avtal i berörda delar.

Troligen inte eftersom sådana avtal brukar innehålla en klausul om just ändring där det står att avtalet endast kan ändras efter skriftligt meddelande. Det du tänker på är säkert det som brukar kallas allmänna villkor som de flesta internetverksamma företag har, dessa är inte samma sak som avtal utan är ett komplement till dessa.

Något specifikt formkrav existerar inte det är riktigt däremot skall det vara klart och tydligt vad som gäller och då är viss formulering nödvändig. Utan skriftligt så står vid en tvist ord mot ord och då vinner företaget.

Något man alltid skall tänka på, inte bara i ett fall som detta, utan alltid i kontakt med företag och myndigheter är att få en skriftlig undertecknad bekräftelse på det som sagts på telefon.
Citera
2007-06-01, 07:55
  #7
Medlem
Cum*s avatar
Kan minnas att detta diskuterades för något år sedan också efter att de hade kört med en likadan kampanj. Har även för mig att det var några som lyckades komma undan räkningen genom att ringa dit och säga att de var fattiga studenter eller liknande.

Men om du har fått en bekräftelse av att du har avregistrerat dig genom mail så borde du slippa men annars är det nog kört. Då jag nästan är 100% på att man var tvungen att skicka in sin ansökan via post eller fax.
Citera
2007-06-01, 07:59
  #8
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det står ju ganska klart på deras hemsida:

http://support.loopia.se/index.php?_...ning%3C%2Fa%3E

Citat:
För att göra en uppsägning av ett webbhotellsabonnemang hos oss, vänligen använd den uppsägningsblankett vi har tillgänglig för nedladdning från:
» www.loopia.se/blanketter/.

Notera att du behöver skicka in uppsägningen via post eller med fax till oss och du hittar adressuppgifter och faxnummer på:
» www.loopia.se/kontakt/

Om man inte önskar förlänga sitt webbhotellsabonnemang hos oss så behöver man säga upp detta minst 90 dagar innan dess att den nuvarande abonnemangsperioden löper ut, annars förlängs abonnemanget med ytterligare en abonnemangsperiod.

Ett abonnemang är uppsagt när man per post emottar en bekräftelse från oss på att uppsägningen har behandlats.

(Min fetstil)
Citera
2007-06-01, 16:00
  #9
Medlem
Mankishs avatar
Jo, men nu var inte frågan om hurvida jag läst avtalet eller inte. Ifall en av deras anställda hävdar att jag kan skicka ett email, så bör väl det gälla, eftersom det var en representant för företaget i fråga?
Citera
2007-06-01, 16:09
  #10
Medlem
honken80s avatar
De kan inte begränsa uppsägningen till post eller fax. finns inget stöd i lagen för det och man kan inte skriva egna avtalsvilkor som strider mot lagen. I digital-Tv världen blev det en utdragen process om uppsägningsregler för ett år sen ungefär. Slutade med att branchen fick ändra sig. Telefonsamtal och mail duger gott och väl.

edit: några exempel

http://www.konsumentverket.se/mallar...ategoryID=1794

http://www.konsumentverket.se/mallar...ategoryID=1622

Gulligt dock att bolagen bryr sig om sina kunder

Bolaget menar att det bland annat av säkerhetsskäl behövs en skriftlig uppsägning, annars kan vem som helst ringa och säga upp abonnemanget. Det finns risk, menar bolaget, för att personer, en arg granne eller en före detta partner till exempel, säger upp andras TV-abonnemang i okynnessyfte. Den aspekten ändrar dock inte domstolens bedömning.
Citera
2007-06-01, 16:09
  #11
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankish
Jo, men nu var inte frågan om hurvida jag läst avtalet eller inte. Ifall en av deras anställda hävdar att jag kan skicka ett email, så bör väl det gälla, eftersom det var en representant för företaget i fråga?

Problemet här är att du inte kan bevisa att han sagt detta. Om det blir tvist så är ju risken mycket stor att personen ifåga antingen inte kommer ihåg eller rent ut nekar till vad han sagt. Du måste antingen ha fått en skriftlig bekräftelse på vad som sagts eller ha samtalet inspelat.
Citera
2007-06-01, 16:27
  #12
Medlem
honken80s avatar
Jag tycker det luktar tvivelaktigt hanterande av avtalsvilkoren här. Hota med KO/marknadsdomstol och kräv att få tala med en ansvarig. Ta upp andra fall som visar att man inte får ha sådana här uppsägningsregler samt påpeka att det inte är svårt att gråta ut i aftonbladet eller någon pc-tiding så lär de backa. Annars är de rent dumma och fötrjänar att bli granskade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback