2011-11-22, 11:02
Medlem
SingleStars avatar
Är det inte lag på att arbetsgivare inte får kolla efter betalningsanmärkningar längre?
Citera
2011-11-23, 19:48
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Är det inte lag på att arbetsgivare inte får kolla efter betalningsanmärkningar längre?
Det fungerar väl ungefär som med utdrag ur belastningsregistret, de har inte rätt att försöka kolla upp det på egen hand, däremot kan de ju ställa krav på att du själv uppvisar information om att du är "fläckfri" inför en ev. anställning.
Citera
2011-11-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

De får inte kolla det utan medgivande från den arbetssökande. Ger du inget medgivande får du inte heller något jobb.
Citera
2011-12-02, 23:15
Medlem
Du får inte ha skulder som överstiger 50000 kronor hos kronofogden, sen får du ej vara dömd för bedrägeri, förskingring och sen var det något mer tjafs. Så ja du får jobb som försäkringsrådgivare trots anmärkning.
Citera
2011-12-03, 00:22
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTerrorist
Hej flashback!

Tänkte kolla här om någon har koll på försäkringsbranschens regler kring betalningsamärkningar (kanske eventuellt är finansinspektionen som styr detta).

Nu undrar jag om det går att få jobb som försäkringsförmedlare om man har en betalningsanmärkning hos kronofogden som man redan betalat av? Med andra ord så har man ingen skuld kvar men det finns en betalningsanmärkning liggandes.

Någon som vet?

Det handlar om en ekonomisk bakgrundskontroll som är till för att säkerställa att man inte har så havererad privatekonomi att man är potentiellt riskabel att anställa sett till risken för förskingring och annan liknande brottslighet. Förekommer i många branscher, även inom ex myndigheter och finanssektor.

Mao enbart det faktum att du har en betalningsanmärkning bör inte påverka över huvud taget.
Citera
2012-08-16, 21:03
Medlem
Polloss avatar
Jobb som ekonomiassistent genom konsult, med betalningsanmärkning?

Hej,

För ca 2 år sedan åkte jag på en fjuttig betalningsanmärkning som mer eller mindre sabbat stora delar utav mitt liv. Jag kunde tex inte ens öppna ett nytt bankkonto åt mitt företag, utan var tvungen att vända mig till tredje person etc. Jag kunde inte ens få en studentlägenhet, jag som hade 4års kö tid. Det verkade nästan bättre att ha Narkotikabrott på registret än en betalningsanmärkning.

Det var en dyr läxa, och det finns ingen skuld eller dylikt kvar. Min fråga är dock om de oftast drar ut denna typ av information innan de ska anställa än som Ekonomi-assistent? Jag läser för närvarande företagsekonomi och det hade vart väldigt givande att ha ett sådant extrajobb vid sidan av studierna.

Anledningen till att jag frågar är för jag blev nekad ett jobb på ett inkasso-bolag för jag hade en betalningsanmärkning, men jag kunde få jobb på ett större industri företag utan problem. Detta antagligen för man ansågs vara en fara då man hanterade "pengar"?.

Vad tror ni, har ni några liknande erfarenheter?
Citera
2012-08-16, 21:16
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pollos
Hej,

För ca 2 år sedan åkte jag på en fjuttig betalningsanmärkning som mer eller mindre sabbat stora delar utav mitt liv. Jag kunde tex inte ens öppna ett nytt bankkonto åt mitt företag, utan var tvungen att vända mig till tredje person etc. Jag kunde inte ens få en studentlägenhet, jag som hade 4års kö tid. Det verkade nästan bättre att ha Narkotikabrott på registret än en betalningsanmärkning.

Det var en dyr läxa, och det finns ingen skuld eller dylikt kvar. Min fråga är dock om de oftast drar ut denna typ av information innan de ska anställa än som Ekonomi-assistent? Jag läser för närvarande företagsekonomi och det hade vart väldigt givande att ha ett sådant extrajobb vid sidan av studierna.

Anledningen till att jag frågar är för jag blev nekad ett jobb på ett inkasso-bolag för jag hade en betalningsanmärkning, men jag kunde få jobb på ett större industri företag utan problem. Detta antagligen för man ansågs vara en fara då man hanterade "pengar"?.

Vad tror ni, har ni några liknande erfarenheter?

Företagen kör oftast en kontroll när du ska ha bankdosor och den typen av behörigheter. Smyg inte med det utan berätta som det är. Risken är att de märker det själva sen och du får gå nästa dag (eftersom du skrev via bemanning)
Citera
2012-08-16, 21:20
Medlem
Polloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Företagen kör oftast en kontroll när du ska ha bankdosor och den typen av behörigheter. Smyg inte med det utan berätta som det är. Risken är att de märker det själva sen och du får gå nästa dag (eftersom du skrev via bemanning)

Jag gjorde som du beskrev när jag gick på intervju hos bemmaningsföretaget, jag fick i princip jobbet, men jag sa sedan att jag hade en betalningsanmärkning. Då blev jag helt plötsligt en annan människa i deras ögon. Så jag funderar på att chansa, men om folket här vet att det nästan är ett obligatoriskt moment så skulle jag inte ge mig in på det.
Citera
2013-03-26, 21:00
Medlem
Jobba i kassa med betalningsanmärkning?

Min fråga lyder som följer: är det standard för alla tjänster som innefattar kassaarbete att arbetsgivaren kontrollerar om man har "prick i registret", och har skulder hos fogden?

Detta gäller både arbete i kassa i diverse butiker, klädaffärer m.m. samt vanliga livsmedelsaffärer. Har blivit upplyst om att vissa kontrollerar detta, och undrar om det är någon standard eller om det bara är vissa som gör det, och i så fall hur vanligt det är?
Citera
2013-03-26, 21:05
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karldensiste
Min fråga lyder som följer: är det standard för alla tjänster som innefattar kassaarbete att arbetsgivaren kontrollerar om man har "prick i registret", och har skulder hos fogden?

Detta gäller både arbete i kassa i diverse butiker, klädaffärer m.m. samt vanliga livsmedelsaffärer. Har blivit upplyst om att vissa kontrollerar detta, och undrar om det är någon standard eller om det bara är vissa som gör det, och i så fall hur vanligt det är?

Jag har aldrig hört talas om att en arbetsgivare kollar det på påtänkt personal.
Citera
2013-03-26, 21:08
Medlem
Jag arbetar i en Hemköpsansluten butik (fristående handlare) och behövde inte visa utdrag ur belastningsregistret. Jag vet inte hur representativt det är, men i alla fall något.

Du ska egentligen aldrig vara tvungen att visa utdrag ut belastningsregistret utom vid speciella jobb. De kan dock vägra anställa dig för att du "har något att dölja".

https://lagen.nu/1998:620

EDIT: Att de skulle kontrollera ifall du har betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden finner jag föga troligt.
Citera
2013-03-26, 21:22
Medlem
Tacksam för de svar som inkommit.
Varför jag frågar är för att jag för ett antal år sedan sökte ett jobb som innefattade visst kassaarbete. Fick komma på intervju som gick väldigt bra, och det verkade lovande. I slutet av intervjun blev jag upplyst om att de skulle göra en rutinkontroll och se om jag hade någon betalningsanmärkning. Detta fick mig att undra om detta är standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in