2013-03-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karldensiste
Tacksam för de svar som inkommit.
Varför jag frågar är för att jag för ett antal år sedan sökte ett jobb som innefattade visst kassaarbete. Fick komma på intervju som gick väldigt bra, och det verkade lovande. I slutet av intervjun blev jag upplyst om att de skulle göra en rutinkontroll och se om jag hade någon betalningsanmärkning. Detta fick mig att undra om detta är standard.

Jag tvivlar på att detta är standard. Får man fråga ifall det rör sig om en större kedja, och i så fall vilken?
Citera
2013-03-26, 21:33
Medlem
godboys avatar
Jag har svårt att tro att det är standard. Om du finns hos kronofogden innebär ju inte per automatik att du är brottsling. Det har blivit allt populärare att begära utdrag ur Belastningsregistret av arb.givare. Men att begära urdrag fr fogden har jag aldrig hört om.

Så sök du kassajobb.
Citera
2013-03-26, 21:41
Medlem
zaaph1s avatar
På ica maxi kollade dom ingenting på mig iaf
Citera
2013-03-26, 22:09
Medlem
En del arbetsgivare gör det en del inte ex bemanningsföretaget addeco kollar betalningsanmärkningar på alla de ska anställa och informerar om detta vid intervjuer. Dvs inte bara sådana som de ev ska hyra ut till jobb där man handskas med pengar utan även om man ska köra truck på ett lager. Fler och fler småföretag gör det också och de som inte gör det kanske borde göra detta. ( säger detta trots att jag själv har betalningsanmärkningar pga arbetslöshet och eftersläpade studielån pga det) orsaken är att om arbetsgivaren missar eller gör något fel i byråkratihanteringen när det gäller förbehålls beloppen vid löneutmätning kan arbetsgivaren bli betalningsskyldig för alla skulder som den anställde har. Det är inte konstigt att långtidsarbetslösheten ökar när många blir oanställningsbara pga att a kassetaket inte höjts på 10 år. Bara ca 10% av de som är arbetslösa får ut 80% av sin tidigare lön de allra flesta får ut runt 50-60% då är idet inte konstigt om man ex inte klarar av att betala sina studielån
Citera
2013-03-28, 08:21
Medlem
Söker du jobb i butik så tror jag säkert att du klarar dig, tror inte de kollar upp dig

Men inom mitt företag så har vi det på följande sätt

Vid nyanställning, där medarbetaren kommer externt ifrån kan i vissa fall utdrag ur brottsregistret och/eller en kreditupplysning begäras. Endast HR-medarbetare får ta utdrag ur belastningsregistret och/eller ta kreditupplysning.

Utdrag ur belastningsregistret

Vid nyanställning, där medarbetaren kommer externt ifrån kan utdrag ur brottsregistret begäras. Endast HR-medarbetare får begära utdrag ur Belastningsregistret. Kandidaten ansöker om utdrag ur belastningsregistret hos Rikspolisstyrelsen. Utdraget skickas sedan hem till kandidaten som lämnar in det i OBRUTET kuvert till HR-avdelningen på bolaget de söker arbete. Processen tar ca 2 veckor. Anställningsbeviset undertecknas inte förrän utdraget uppvisats.

Arkiverings- och rensningsrutin för utdrag ur belastningsregistret

Inga utdrag ur belastningsregistret får arkiveras enligt Personuppgiftslagen. Utdrag lämnas tillbaka till den sökande eller förstörs i dokumentförstörare. Vid behov görs notering i avsedd blankett:
•Namn och personummer
•Rent/orent utdrag
•Datum för händelse (vid orent utdrag)
•Anställningsbar/Ej anställningsbar

Blanketten sparas på säker plats i högst två år. Inga noteringar görs i rekryteringsverktyget Talentlink.

Kreditupplysning

Vid nyanställning, där medarbetaren kommer externt ifrån, kan kreditupplysning tas. Endast HR-medarbetare får ta kreditupplysning.

Arkiverings- och rensningsrutin för kreditupplysning

Kreditupplysning får inte arkiveras enligt Personuppgiftslagen. Utdrag lämnas tillbaka till den sökande eller förstörs i dokumentförstörare. Vid behov görs notering i avsedd blankett:

Vid behov görs notering i avsedd blankett:
•Namn och personummer
•Utan anmärkning/anmärkning
•Datum för anmärkning
•Anställningsbar/Ej anställningsbar

Blanketten sparas på säker plats i högst två år. Inga noteringar görs i rekryteringsverktyget Talentlink.
Citera
2013-03-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karldensiste
Min fråga lyder som följer: är det standard för alla tjänster som innefattar kassaarbete att arbetsgivaren kontrollerar om man har "prick i registret", och har skulder hos fogden?

Detta gäller både arbete i kassa i diverse butiker, klädaffärer m.m. samt vanliga livsmedelsaffärer. Har blivit upplyst om att vissa kontrollerar detta, och undrar om det är någon standard eller om det bara är vissa som gör det, och i så fall hur vanligt det är?

Av nån anledning verkar det som bygghandeln kollar betalningsanmärkningar på sina "kandidater" (fråga mig inte varför...dom är mysko helt enkelt, precis som att man snor pengar och riskerar jobbet bara för att man inte klarade en elräkning en gång) men i övrigt lär du klara dig.
Senast redigerad av beron 2013-03-29 kl. 22:55.
Citera
2014-01-29, 14:26
Medlem
Tigerhund79s avatar
Söka väktarjobb med betalningsanmärkning

Hej.

Det är så att jag har nyligen utbildat mig till väktare i Boden och har sökt ett antal jobb på olika företag. Jag blev kallad till intervju hos Loomis men jag berättade då att jag har en betalningsanmärkning och fick då nobben.

Betalningsanmärkningen kom till följd av att jag missade att Radiokuken i Kiruna hade börjat fakturera mig utan min vetskap. Troligen har brevet från dem hamnat bland reklamen och att jag således har kastat det. Ärendet gick direkt till kronofogden och de verkar helt ha hoppat över inkasso för då hade jag märkt det. Jag betalde av skulden omedelbart och så trodde jag att saken var avklarad. Två veckor senare dimper det ner ett kravbrev till från KFM. Även denna betalade jag omedelbart men nu sitter jag med två betalningsanmärkningar (dock avreglerade och betalda) eftersom den första numera inte längre är sekretessbelagd till följd av ärende nummer två.

Frågan är då, om detta kommer att ligga mig i fatet hos alla bevakningsföretag eller om några av dem kommer att släppa igenom mig?
Citera
2014-01-29, 14:33
Medlem
sebastian66s avatar
Det låter för mig ganska långsökt att du först missat betalningen pga reklam.
Normal procedur är faktiskt krav sedan inkasso och krav från inkasson om att ev
indrivning kommer att ske om du inte betalar inom 1 viss tid.
Efter det så får du brev från Kronofogden att du har iafall chansen till att betala detta inom rimlig tid-
Något stämmer inte i denna storyn och även om Inkassobolaget inte skickat brev till dig så måste du ändå ha reagerat på skulden när den kom från Kronofogden.
Du får inte 1 anmärkning på så kort tid alla har chansen att betala innan det blir till 1 anmärkning.
Citera
2014-01-29, 14:38
Avslutad
Just Loomis som är värdetransportör kommer nog slänga din ansökan på direkten men testa andra företag som inte kör just värde så går det nog bra ska du få se. Du kan ju även skriva varför du har dina anmärkningar direkt i ditt personliga brev.

Jag har anställt personer med betydligt värre grejer till bevakningsföretag Så länge det finns en bra förklaring.
Senast redigerad av priz 2014-01-29 kl. 15:19.
Citera
2014-01-29, 14:48
Medlem
Tigerhund79s avatar
Jo, jag ringde till G4S och där sade rekryteraren för just Malmö att om det inte är ett pågående ärende och att skulden är avreglerad så skulle det tydligen gå. Se det här inlägget som en uppdatering på trådstarten eftersom jag ringde dem efteråt.

Och till dig sebastian66, det är så det ligger till. Jag fick aldrig något brev från inkasso. Hade jag fått det så hade jag reagerat på det och sett till att det hade blivit betalt med en gång och då hade jag sluppit det här. Jag hade inte sett röken av något brev från Rövartjänst sedan det sista med upplysning om att de genomför pejlning i "det här och det här området". Hur som helst så är jag helt skuldfri och kan begära ett skuldfrihetsintyg från KFM men tyvärr finns betalningsanmärkningen kvar i två år till och det kan jag inte göra något åt.
Citera
2014-02-03, 18:30
Medlem
Tog du Totalväktarutbildningen ? Hur gick det fick du jobb efteråt ?
vilken företag ?
mvh
Citera
2015-03-01, 21:11
Medlem
Jag är civilekonom och tänkte söka heltidsjobb men jag har fått anmärkningar varav alla utom 1 kan tas bort med lite jobb. Det kan också bli så att de inte går att ta bort, alltid någon inslag av lotteri tänker jag.

Då är frågan slösar jag bara min tid att söka jobb (avsedda för civilekonomer) de närmsta 3 åren överhuvudtaget? eller kan jag söka "enklare" jobb tex steka hamburgare på McD? (o vad tjänar man då?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in