2022-03-23, 07:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xvante
Har du inte fått jobb på 16 år beror det självklart på andra saker. Din konspirationteroretiska sida troligtvis. Jag innehar en roll i mitt arbete där jag anställer och kan försäkra dig att någon sökning på betalningsanmärkningar görs inte (finns säkert vissa arbeten sånt kontrolleras också).

Du har helt klart andra problem.

Var väl redan 20 år sedan som dåvarande Statoil vägrade anställa personer som hade för många kreditförfrågningar.

Så jo, nog kan betalningsanmärkningar ha betydelse allt.
Citera
2022-03-23, 07:23
Medlem
Har du inte jobbat på 16 år är det inte mr.kolls fel.. Jag tvivlar mycket starkt på att du har någon relevant utbildning och hållit på med "stora affärer".

Genom dina inlägg och trådstarter uppvisar du en personlighet som ingen arbetsgivare är intresserad av. Din attityd är följande "det är alla andras fel, utom mitt". Nu lär jag få ett svar som bekräftar det jag skriver.
Citera
2022-03-23, 07:26
Medlem
På sätt och vis förstår man att företag är extremt noga med vilka de anställer eftersom det kan kosta dem enorma pengar och problem längre fram om de anställer en jobbig typ.
Citera
2022-03-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Har barn. Kan inte flytta utanför kommunen och helst inte heller längre från skolan de går på än 2 km.
Starta eget.
Citera
2022-03-23, 07:59
Medlem
Rapport1700s avatar
Citat:
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.

Tjänsteföretagen är Varbi, Teamtailor, recruit.visma.com och en massa andra IT och konsultbolag där det sitter välavlönade ansvariga chefer som styr hanteringen.

Så det som händer i praktiken är att man i de flesta fall någon söker ett jobb på nätet , utom vid små företag, så gallras alla sökande bort som har någon sådan anmärkning.
Har man betalningsanmärkning blir det plötsligt omöjligt att söka jobb, likaså om man är dömd för brott (vad som helst) och det jag misstänker även om man har över 2 st tvistemål senaste 10 år. Det kan också vara vissa som gallrar bort alla med tvistemål men troligen har man en gräns på 2 st / 5 st eller 10 st ?! Ingen vet (mer än de som jobbar på HR avdelningarna och knappt de) och ingen talar om det när man frågar.

De som har mer än 5 st tvistemål tror jag inte göre sig besvär att söka jobb på detta sätt längre via jobbsafari och dyl. Vad de ska göra nu är det ingen som vet. Facket famlar i mörkret och så gör nästan ännu mer f d Datainspektionen. Man lägger 4-5 år av sitt liv på högskolestudier, och även 3-6 år före det om man behöver höga betyg för att komma in sedan är dessa 7-11 år bortkastade och man står där med CSN skuld 500 000 kr och ingen vet nånting om vad som ska hända för dessa personer.

Inkl undertecknad. Jag har 10+ tvistemål då jag tex blivit stämd på mobilräkning 60 kr och ett flertal andra saker och även stämt tillbaka på andra när jag fått reda på att det är så det ska gå till av Tingsrätten. Nu verkar det som om Tingsrätten sagt fel. Det är inte så man ska göra? eller ?

Jag söker allt ! Volt, Uber, Foodora, Systembolaget säljare, Lagerarbetare plocka varor e-handel, kyrkovaktmästare. Sedan söker jag också jobb inom min utbildning. Samma resultat överallt, noll respons. Sist jag var på arbetsintervju var sommaren 2013. Då fick jag 2 intervjuer på ca 100 sökta tjänster det året och det var säkerligen av misstag. Den ena fick jag ringa, Manpower, och påminna och fråga hur det går och då hade de tillsatt tjänsten med annan. Det andra var SJR uthyrning av personal och de var väldigt positiva och verkade säkra på att jag snart skulle få uppdrag där men ingen hörde av sig. Jag ringde och det var helt dött där sedan också.

Nu har t o m "Appar" börjat blocka mig. Så fort det uppstår något problem av något slag vilket det ju gör förr eller senare så googlar de och hittar att jag har varningar på mig. Jag hyrde ett släp för 200 kr att köra saker på ett uppdrag åt en annan kund. Killen som hyrde ut var 18 bast och dövstum och det gick inte att kommunicera på telefon. Han skickade mig hundratals sms om att det blivit en repa i hans nya släp. till slut kontaktade jag Hygglo.se som jag hyrt igenom. De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt.
Socialt kredit system? Håller på byggas
Citera
2022-03-23, 08:16
Medlem
Citat:
Menar du att man är apa då om man har haft ett antal tvistemål i Tingsrätt senaste 10 år !

Så fort du sticker ut ur mallen är du en apa. Men apor är välkomna på andra platser ex bygg, städ, rivare, hemtjänst kan funka om du är man för kvinnodominerade platser älskar alla typer av män.
Men it, kontor, administration osv är nono om du inte är ett får eller har föräldrar som fixar jobbet åt en. Visserligen finns det endel kontorsjobb i kista som tillåter apor men det är främst teleförsäljning.
Citera
2022-03-23, 08:25
Medlem
Citat:
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.

Tjänsteföretagen är Varbi, Teamtailor, recruit.visma.com och en massa andra IT och konsultbolag där det sitter välavlönade ansvariga chefer som styr hanteringen.

Så det som händer i praktiken är att man i de flesta fall någon söker ett jobb på nätet , utom vid små företag, så gallras alla sökande bort som har någon sådan anmärkning.
Har man betalningsanmärkning blir det plötsligt omöjligt att söka jobb, likaså om man är dömd för brott (vad som helst) och det jag misstänker även om man har över 2 st tvistemål senaste 10 år. Det kan också vara vissa som gallrar bort alla med tvistemål men troligen har man en gräns på 2 st / 5 st eller 10 st ?! Ingen vet (mer än de som jobbar på HR avdelningarna och knappt de) och ingen talar om det när man frågar.

De som har mer än 5 st tvistemål tror jag inte göre sig besvär att söka jobb på detta sätt längre via jobbsafari och dyl. Vad de ska göra nu är det ingen som vet. Facket famlar i mörkret och så gör nästan ännu mer f d Datainspektionen. Man lägger 4-5 år av sitt liv på högskolestudier, och även 3-6 år före det om man behöver höga betyg för att komma in sedan är dessa 7-11 år bortkastade och man står där med CSN skuld 500 000 kr och ingen vet nånting om vad som ska hända för dessa personer.

Inkl undertecknad. Jag har 10+ tvistemål då jag tex blivit stämd på mobilräkning 60 kr och ett flertal andra saker och även stämt tillbaka på andra när jag fått reda på att det är så det ska gå till av Tingsrätten. Nu verkar det som om Tingsrätten sagt fel. Det är inte så man ska göra? eller ?

Jag söker allt ! Volt, Uber, Foodora, Systembolaget säljare, Lagerarbetare plocka varor e-handel, kyrkovaktmästare. Sedan söker jag också jobb inom min utbildning. Samma resultat överallt, noll respons. Sist jag var på arbetsintervju var sommaren 2013. Då fick jag 2 intervjuer på ca 100 sökta tjänster det året och det var säkerligen av misstag. Den ena fick jag ringa, Manpower, och påminna och fråga hur det går och då hade de tillsatt tjänsten med annan. Det andra var SJR uthyrning av personal och de var väldigt positiva och verkade säkra på att jag snart skulle få uppdrag där men ingen hörde av sig. Jag ringde och det var helt dött där sedan också.

Nu har t o m "Appar" börjat blocka mig. Så fort det uppstår något problem av något slag vilket det ju gör förr eller senare så googlar de och hittar att jag har varningar på mig. Jag hyrde ett släp för 200 kr att köra saker på ett uppdrag åt en annan kund. Killen som hyrde ut var 18 bast och dövstum och det gick inte att kommunicera på telefon. Han skickade mig hundratals sms om att det blivit en repa i hans nya släp. till slut kontaktade jag Hygglo.se som jag hyrt igenom. De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt.

Sök liknande jobb i mindre orter ,finns det sådana tjänster i kommuner?
Citera
2022-03-23, 08:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
jag vill inte ange yrke då jag är rädd att för många kan känna igen vem jag är. Det är 4 årig eftergymnasial examen

Hur ska vi då kunna hjälpa dig?
Citera
2022-03-23, 08:58
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tror tyvärr att du kan glömma ett jobb som är relevant för din utbildning. Själv gick jag en utbildning inom IT och informatik och tog examen för 17-18 år sedan. Men jag jobbar med något helt annat nu och har gjort sedan dess. Även om jag haft jobb hela tiden så säger det sig självt att jag knappast skulle få jobb inom systemutveckling eller likande då jag varit verksam inom byggbranschen istället under den tiden.

+1 på denna. Jag arbetade 10 år operativt inom IT, men de sista 10 åren har jag haft en helt annan inriktning (marknadsföring) där jag dessutom mest fungerat som ledare/chef. Att jag skulle vara intressant för ett IT-jobb idag om jag söker anser jag vara extremt osannolikt. Erfarenhet och kunskap är färskvaror, och hur mycket utvecklas man inte personligt och professionellt på 10 år? Kanske jag inte alls skulle kunna prestera, och framför allt vara motiverad, om jag plockade upp IT igen?
Citera
2022-03-23, 09:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
jag har jobbat med värdetransporter trots att jag haft närmare tre kvarts miljon i skulder. Var inga problem alls, ville bara se om jag var dömd för något sen var det grönt ljus.

Så TS snackar

Se där .. och det var nyligen alltså ??

Låter väldigt konstigt då alla väktarjobb eller dylikt i dagsläget vill se ordnad ekonomi ( inga betanm)
Citera
2022-03-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvante
Har du inte fått jobb på 16 år beror det självklart på andra saker. Din konspirationteroretiska sida troligtvis. Jag innehar en roll i mitt arbete där jag anställer och kan försäkra dig att någon sökning på betalningsanmärkningar görs inte (finns säkert vissa arbeten sånt kontrolleras också).

Du har helt klart andra problem.

Helt rätt, för vissa anställningar görs det.

Jag har precis fåt jobb på en bank och jag fick genomgå en liten säkerhetskontroll innan dom kunde erbjuda mig tjänsten.

Det kollades upp att mitt CV var korrekt att jag inte hade "ekonomiska problem" samt belastningsregister osv.

Tror att TS problem mer beror på personlighet men det är ju bara en killgissning.
Citera
2022-03-23, 10:32
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om men visst har jag varit åtalad men jag har aldrig dömts för något.

Du har en gammal tråd som handlar just om att du blev åtalad för ofredande.
Alltså det är bara att läsa dina gamla inlägg så ser man att du är svår att ha att göra med. Ständiga konflikter med myndigheter och företag och åtalad för ofredande. Det är inte konstigt att du får det svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in