Citat:
Ursprungligen postat av
elmen87
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.
Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.
Jag tror som flera andra här att det stora problemet är att du har "hål" i ditt CV. Det första man tittar på är om personen i fråga är lämpad för det sökta jobbet. Har man i stort sett inte jobbat något de senaste 10-15 åren så hamnar man i papperskorgen helt enkelt. Vem chansar och anställer en som inte jobbat på så länge? De flesta som rekryterar undrar ju vad det är för fel. Min gissning är att de flesta gallrar bort dig på grund av det och inte på grund av bakgrundskontrollen. Varför ens slösa resurser på en bakgrundskontroll på en som inte anses intressant för jobbet?
Får man fråga om din ålder? Det förekommer åldersdiskriminering i Sverige. Om du är i 50-årsåldern och dessutom inte jobbat på många år blir du säkert ofta bortgallrad på grund av det.
Jag tror tyvärr att du kan glömma ett jobb som är relevant för din utbildning. Själv gick jag en utbildning inom IT och informatik och tog examen för 17-18 år sedan. Men jag jobbar med något helt annat nu och har gjort sedan dess. Även om jag haft jobb hela tiden så säger det sig självt att jag knappast skulle få jobb inom systemutveckling eller likande då jag varit verksam inom byggbranschen istället under den tiden.
Nästa steg. Du söker enklare jobb och då kan det finnas någon som tycker att du är överkvalificerad och så blir du bortgallrad på grund av det. Det jag vill säga är att det finns förmodligen många andra orsaker till att du blir bortgallrad än på grund av bakgrundskontroller. Men självklart, skulle du passera nålsögat och de skulle tycka att du är intressant för ett jobb och de bestämmer sig för att göra en bakgrundskontroll så skulle du absolut kunna falla på det. Men fakta är att många som har skulder eller har begått brott har jobb i Sverige idag.
Jag tror det bästa som kan hända är att du får lite kontinuitet i arbetslivet. Dvs. du börjar jobba från botten och arbetar dig uppåt. När du väl fått första jobbet och det går bra så kan andra vägar på arbetsmarknaden öppna sig. Vad lever du på idag? A-kassa räcker inte hur länge som helst och Arbetsförmedlingen vill gärna att man går aktiviteter, kurser eller praktik. Är du inskriven hos Arbetsförmedlingen? Mitt förslag är att du vänder dig dit och ni gör en handlingsplan. Kanske behöver du någon kompletterande utbildning? Kanske någon praktik som kan leda till jobb? Eller så kan du få ett anpassat jobb med lönebidrag. Det är nog tyvärr där du får börja.