2022-03-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Kan du beskriva lite närmare hur ni kollar upp belastningsregistret? Använder ni Lexbase och Mr. Koll? Eller har ni möjlighet att få ut informationen direkt ur belastningsregistret, och i så fall hur?

Jag vet att söker man jobb inom t.ex. försvaret och polisen så kan de ta ut uppgifter direkt ur registren. Men har uppfattningen att det är svårare för andra aktörer. T.ex. begär vissa arbetsgivare att den sökande själv ska inkomma med ett utdrag från belastningsregistret i form av ett oöppnat kuvert.
Jag vet hur de gör. Kommuner och Landsting har avtal med VARBI . De matar in personnumret på den sökande och får upp allt då . Dvs i systemet görs det gallringar på betalningsanmärkning, förekomst i brottmål och tvistemål. Data från domstolarna som de har koppling till från Varbi till Lexbase/Verifiera.
Citera
2022-03-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Inom mitt yrke hanterar vi stora värden och därför vill man inte ha någon som har betalningsanmärkningar eller är dömd för "vissa" brott.

Av det faktum som andra skriver finns det andra jobb trots att man är straffad.
vilka då ?
Citera
2022-03-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Jobbar inom vård och min arbetsgivare begärde ut mitt misstanke och belastningsregister direkt från polisen. Blev förvånad att det gick till så…
de använder Varbi.se programmet. Matar bara in personnr så får de ut allt
Citera
2022-03-23, 00:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har både prickar hos fogden och domar. Men jag har två jobb. I call bullshit.

själv är jag ostraffad o har aldrig fått ett så det har jag get upp sen länge, samma med tjejer inte lönt jaga nåt som man inte kan få. så nog ligger det i nåt ts säger måste nästan va helt omöjligt i hans sits, jag som trodde jag hade det illa... vet inte varför jag föddes i detta bajsland går inte att få något överhuvudtaget och sen har man en sjukdom som man måste ta mediciner för ja jo jättekul sits...
Senast redigerad av swebarb 2022-03-23 kl. 00:16.
Citera
2022-03-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Ekonomi, Ingenjör, du är inte ensam om sådan utbildning. Jag misstänker ekonomi.. Hur kan du ha en betalningsanmärkning i 16 år?

Hur många betanmärkningar är det och är skulderna betalda?

Ett problem är att du inte arbetat inom din utbildning på 16 år. När jag varit på intervju har man hittat en jobblucka i min cv på 4 månader de senaste tio tolv åren och det var den man fäste frågorna vid.

Har du då inget vettigt svar på din 16-åriga lucka och börja svamla så målar du in dig i ett hörn.

Jag är ett geni på att få jobb. Du behöver hitta en sådan som jag som går genom ditt CV och ditt personliga brev, samt hålla en intervju med dig så du inte säger fel saker.

Jag har ingen betalningsanmärkning och inga skulder.
Historiskt har jag haft pga av att jag gjorde fel / andra gjorde fel. Det är inte det jag vill diskutera här.

Ja det är ett stort problem som bara blir större för varje dag som går. Luckan i CVt var först 2 månader , jag fick panik, sedan 4 månader, 6 månader. Vips var det 1 år lucka. Nu är det massor av år. Jag får inga intervjuer och ingen kan förklara något.
Jag trodde faktiskt inte det var möjligt för någon i bra ålder med högskoleexamen att bli långtidsarbetslös i så många år. Jag vet inte om jag hört talas om det nån gång.
Tex en läkare som är klar 28 år och sen får olika anmärkningar av tvistemål och betalningsanmärkning när han är 35 år och kirurg. Ska han då vara arbetslös och sitta på balkongen och titta på sjukhuset och alla som dör där för att han inte får jobba och sen pensionera sig som arbetslös vid 65 års ålder.
Varför förstår inte folk hur orimlig min sits är. Jag är ju inte läkare men jag har kommit in på läkarlinjen också men valde annan utbildning.
Citera
2022-03-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
själv är jag ostraffad o har aldrig fått ett så det har jag get upp sen länge, samma med tjejer inte lönt jaga nåt som man inte kan få. så nog ligger det i nåt ts säger måste nästan va helt omöjligt i hans sits, jag som trodde jag hade det illa... vet inte varför jag föddes i detta bajsland går inte att få något överhuvudtaget och sen har man en sjukdom som man måste ta mediciner för ja jo jättekul sits...
haha låter tufft. nåja. Sverige är ju minst sagt ett märkligt land. Man gör allting som de ber om , utbildar sig och sköter sig och sen ska man gå arbetslös från 35-65 år. Visserligen har man det bra som arbetslös också men det här är ju direkt löjeväckande och visst är det så att brudar inte är intresserade heller när man uppger a-kassa och långtidsarbetslöshet. Annat var det förr när jag bodde i de dyraste områdena och hade jobb med hög lön för min åldersgrupp
Citera
2022-03-23, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nu beror det väl på inom vilket yrke man söker anställning men jag rekryterar folk inom ett stort landsting och betalningsanmärkningar är inget vi kollar upp eller ens bryr oss om.

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå. Sen kollar vi upp sociala medier etc också.

Får man 200 sökande på ett jobb så måste man ju gallra, så är det bara.

Släng 50% så gallrar du bort folk med otur också 👌
Citera
2022-03-23, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Aldrig vart ett problem .. Finns dock vissa jobb som kräver prickfri ekonomi som vissa väktarjobb , larmmontör eller där man jobbar med gods av stort värde.Har aldrig under mina 28 år i arbetslivet
fått förfrågningar om slarv med ekonomin och betalningsanmärkningar .
jag har jobbat med värdetransporter trots att jag haft närmare tre kvarts miljon i skulder. Var inga problem alls, ville bara se om jag var dömd för något sen var det grönt ljus.

Så TS snackar
Citera
2022-03-23, 04:04
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Jag skriver bara som det är. Jag vet inte hur många som gallrar bort de med betalningsanmärkning och tvistemål men jag vet att det är en betydande andel arbetsgivare och med tanke på att min senaste jobbintervju var för 9 år sen och jag sökt 1000 jobb ungefär sedan dess och jag hela tiden haft betalningsanmärkning och ett flertal tvistemål så ser i alla fall jag ett samband om nu inte du gör det.

Tror du det är möjligt för en högskoleutbildad och på alla sätt normal svensk att gå arbetslös på det sättet annars? That's unheard of, som det heter.
De som är långtidsarbetslösa i Sverige idag är till 99,9 % antingen kriminella, invandrare, lågutbildade, funktionshindrade, grupp som ej vill ha jobb och så min grupp: De med olika typer av anmärkningar såsom frikänd för brott men med i olika register som Lexbase (som åtalad) , betalningsanmärkning, tvistemål, etc.
Grabben hur kan man inte få arbete efter över 1000 arbete sökta din utbildning verkar vara speciell.
Du får ta bort tratten från huvudet söka andra arbeten då kanske du får fatta. 16 år OMG det låter sjukt sedan stämmer det ju inte att alla med betalningsanmärkningar eller domar INTE får arbete.
Sedan lever du i en fantasi hur får du ihop att 99,9% är kriminella invandrare lågutbildade funktionshindrade INTE kan få arbete. Du lever liksom i en fantasi då får du själv sålla dig i den gruppen 99.9% INTE ens kan få arbete efter 1000 sökta arbete. Din utbildning kanske inte räcker eller är duglig. Ut och städa med dig samla burkar börja på samhall. Arbeta på den lokala grönsaksbutiken.
Det finns liksom arbete om man vill men ibland får man liksom vidga vyerna lite och inte bara tänka på din utbildning. Har man inte fått arbete efter 1000 sökta arbete så borde det gå upp 1 liljeholmen shit detta funkar ju för helvete inte. Kanske dax att fundera i andra banor.
Citera
2022-03-23, 04:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.
Jag tror som flera andra här att det stora problemet är att du har "hål" i ditt CV. Det första man tittar på är om personen i fråga är lämpad för det sökta jobbet. Har man i stort sett inte jobbat något de senaste 10-15 åren så hamnar man i papperskorgen helt enkelt. Vem chansar och anställer en som inte jobbat på så länge? De flesta som rekryterar undrar ju vad det är för fel. Min gissning är att de flesta gallrar bort dig på grund av det och inte på grund av bakgrundskontrollen. Varför ens slösa resurser på en bakgrundskontroll på en som inte anses intressant för jobbet?

Får man fråga om din ålder? Det förekommer åldersdiskriminering i Sverige. Om du är i 50-årsåldern och dessutom inte jobbat på många år blir du säkert ofta bortgallrad på grund av det.

Jag tror tyvärr att du kan glömma ett jobb som är relevant för din utbildning. Själv gick jag en utbildning inom IT och informatik och tog examen för 17-18 år sedan. Men jag jobbar med något helt annat nu och har gjort sedan dess. Även om jag haft jobb hela tiden så säger det sig självt att jag knappast skulle få jobb inom systemutveckling eller likande då jag varit verksam inom byggbranschen istället under den tiden.

Nästa steg. Du söker enklare jobb och då kan det finnas någon som tycker att du är överkvalificerad och så blir du bortgallrad på grund av det. Det jag vill säga är att det finns förmodligen många andra orsaker till att du blir bortgallrad än på grund av bakgrundskontroller. Men självklart, skulle du passera nålsögat och de skulle tycka att du är intressant för ett jobb och de bestämmer sig för att göra en bakgrundskontroll så skulle du absolut kunna falla på det. Men fakta är att många som har skulder eller har begått brott har jobb i Sverige idag.

Jag tror det bästa som kan hända är att du får lite kontinuitet i arbetslivet. Dvs. du börjar jobba från botten och arbetar dig uppåt. När du väl fått första jobbet och det går bra så kan andra vägar på arbetsmarknaden öppna sig. Vad lever du på idag? A-kassa räcker inte hur länge som helst och Arbetsförmedlingen vill gärna att man går aktiviteter, kurser eller praktik. Är du inskriven hos Arbetsförmedlingen? Mitt förslag är att du vänder dig dit och ni gör en handlingsplan. Kanske behöver du någon kompletterande utbildning? Kanske någon praktik som kan leda till jobb? Eller så kan du få ett anpassat jobb med lönebidrag. Det är nog tyvärr där du får börja.
Citera
2022-03-23, 04:53
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Nu beror det väl på inom vilket yrke man söker anställning men jag rekryterar folk inom ett stort landsting och betalningsanmärkningar är inget vi kollar upp eller ens bryr oss om.

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå. Sen kollar vi upp sociala medier etc också.

Får man 200 sökande på ett jobb så måste man ju gallra, så är det bara.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Kan du beskriva lite närmare hur ni kollar upp belastningsregistret? Använder ni Lexbase och Mr. Koll? Eller har ni möjlighet att få ut informationen direkt ur belastningsregistret, och i så fall hur?

Jag vet att söker man jobb inom t.ex. försvaret och polisen så kan de ta ut uppgifter direkt ur registren. Men har uppfattningen att det är svårare för andra aktörer. T.ex. begär vissa arbetsgivare att den sökande själv ska inkomma med ett utdrag från belastningsregistret i form av ett oöppnat kuvert.

Jag kanske var lite otydlig innan. Nej, vi tar inte direkt från Belastningsregistret utan vi kollar Lexbase.
V kan inte begära att dom sökande visar utdrag från belastningsregistret.
Citera
2022-03-23, 05:02
Medlem
Carnills avatar
Citat:

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå.

Citat:
ok hur går det till ?

1) Kontaktar ni polisen och får ut utdrag ur belastningsregistret eller

2) köper ni "ful-tjänst" som har egen databas på detta från domstolar och sådant?

gissar att landstinget använder nr 2. och det är Varbi med koppling till Verifiera/Lexbase. Vet du som ansvarar för detta om att ni även gallrar bort de med friande dom ?

1. Vi kollar Lexbase.
2. Vi har ju rätt fria händer när det gäller gallring. Vissa kriterier/utbildningar måste förstås dom sökande ha sen kollar vi Lexbase först men det är inte så att vi per automatik tar bort dom som finns där utan det beror ju på vad det är. Vi gallrar inte bort dom med friande domar för den sakens skull utan då veror det i så fall på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in