2022-03-23, 11:02
Bannlyst
Va!?

Att få jobb med betalningsanmärkning är inga problem, tvärtom, vet vissa chefer som ser positivt på detta då indikerar att personen kommer vara villig att jobba hårt och mån om att köra övertid m.m.

Givetvis blir det patrull om du ska jobba på säkerhetsobjekt, men där brukar det kompletteras med intervju där du får möjlighet att tala för dig själv, beror såklart på typ av tjänst osv

Detta låter bara som ett sätt att motivera din arbetsskygghet!
Citera
2022-03-23, 11:53
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Ok så du menar att det finns en grupp högskoleutbilade som efter framgångsrikt yrkesliv i 5-10 plötsligt inte är önskvärda pga att de egentligen alltid haft dålig utbildning & erfarenhet, fult CV, skriver konstigt personligt brev och aldrig får intervjuer pga det? Jaha aldrig hört talas om.
Så dessa utbildar sig och jobbar från vaddå 25-35 och sen inget jobb mellan 35-65 och sen pension?! Är det nån mer som hört talas om detta fenomen ? ingen jag vet i alla fall.

Jag har en bra profil på Linkedin med mycket bra jobb sett till utbildningen som är 4 årig examen och aldrig fått ett jobberbjudande där på 11 år. Inte en käft har hört av sig. Dock var det annorlunda för 15 år sen. Då haglade högavlönade jobberbjudanden och jag kunde säkert valt bland fler om jag sökt fler. Då fanns inte screening för tvistemål och betalningsanmärkning på samma sätt.

Jag ser två huvudproblem här:

1) Hur tänkte du det skulle lösa sig när du "tickade över" 5 års arbetslöshet? 10 år? 15 (!!) år? Jag förstår att man kan vara borta 2-3 år, men efter det är man högst troligten inte längre intressant, utan får vidareutbilda sig eller byta inriktning (omskolning). Att bara stoppa huvudet i sanden är det sämsta alternativet
2) Hur kommer det sig att du är runt 50 år gammal, men så osmidig att du hamnar i sådana här situationer?:
Citat:
Jag vet varför men jag har inte gjort nåt. Det var folk på stan och de blev arga på mig. De polisanmälde och polisen tyckte det lät brottsligt
3) Igen, du är 50 år gammal och påstår att du är högutbildad, normalt fungerande och lever ett ordnat liv, men du drar ändå på dig nya betalningsanmärkningar. Ok, har du haft eller fortfarande har problem med psykisk ohälsa, missbruk eller liknande kan jag förstå det, men privatekonomin är annars det man först ser till att man har kontroll över

Om vi nu ser till det som nämnts ovan, tycker du felet är ditt eller "alla andras"? Orsak och verkan kompis!
Citera
2022-03-23, 12:56
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.

Tjänsteföretagen är Varbi, Teamtailor, recruit.visma.com och en massa andra IT och konsultbolag där det sitter välavlönade ansvariga chefer som styr hanteringen.

Så det som händer i praktiken är att man i de flesta fall någon söker ett jobb på nätet , utom vid små företag, så gallras alla sökande bort som har någon sådan anmärkning.
Har man betalningsanmärkning blir det plötsligt omöjligt att söka jobb, likaså om man är dömd för brott (vad som helst) och det jag misstänker även om man har över 2 st tvistemål senaste 10 år. Det kan också vara vissa som gallrar bort alla med tvistemål men troligen har man en gräns på 2 st / 5 st eller 10 st ?! Ingen vet (mer än de som jobbar på HR avdelningarna och knappt de) och ingen talar om det när man frågar.

De som har mer än 5 st tvistemål tror jag inte göre sig besvär att söka jobb på detta sätt längre via jobbsafari och dyl. Vad de ska göra nu är det ingen som vet. Facket famlar i mörkret och så gör nästan ännu mer f d Datainspektionen. Man lägger 4-5 år av sitt liv på högskolestudier, och även 3-6 år före det om man behöver höga betyg för att komma in sedan är dessa 7-11 år bortkastade och man står där med CSN skuld 500 000 kr och ingen vet nånting om vad som ska hända för dessa personer.

Inkl undertecknad. Jag har 10+ tvistemål då jag tex blivit stämd på mobilräkning 60 kr och ett flertal andra saker och även stämt tillbaka på andra när jag fått reda på att det är så det ska gå till av Tingsrätten. Nu verkar det som om Tingsrätten sagt fel. Det är inte så man ska göra? eller ?

Jag söker allt ! Volt, Uber, Foodora, Systembolaget säljare, Lagerarbetare plocka varor e-handel, kyrkovaktmästare. Sedan söker jag också jobb inom min utbildning. Samma resultat överallt, noll respons. Sist jag var på arbetsintervju var sommaren 2013. Då fick jag 2 intervjuer på ca 100 sökta tjänster det året och det var säkerligen av misstag. Den ena fick jag ringa, Manpower, och påminna och fråga hur det går och då hade de tillsatt tjänsten med annan. Det andra var SJR uthyrning av personal och de var väldigt positiva och verkade säkra på att jag snart skulle få uppdrag där men ingen hörde av sig. Jag ringde och det var helt dött där sedan också.

Nu har t o m "Appar" börjat blocka mig. Så fort det uppstår något problem av något slag vilket det ju gör förr eller senare så googlar de och hittar att jag har varningar på mig. Jag hyrde ett släp för 200 kr att köra saker på ett uppdrag åt en annan kund. Killen som hyrde ut var 18 bast och dövstum och det gick inte att kommunicera på telefon. Han skickade mig hundratals sms om att det blivit en repa i hans nya släp. till slut kontaktade jag Hygglo.se som jag hyrt igenom. De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt.

Jag är chef och ibland anställer vi.

På en annons kan vi få in 30x kvalificerade sökande per öppen plats. Har man då anmärkningar eller annat så blir det ju så att de sållas ut.
Citera
2022-03-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har både prickar hos fogden och domar. Men jag har två jobb. I call bullshit.

Gött med sönder pundad hjärna? 😉

Gillar givetvis USA med.. Hört att Joe Biden, du brukar prata om glass.
Citera
2022-03-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag är chef och ibland anställer vi.

På en annons kan vi få in 30x kvalificerade sökande per öppen plats. Har man då anmärkningar eller annat så blir det ju så att de sållas ut.
Precis. Det är det jag säger. Glöm att få jobb annat än i undantagsfall med anmärkning.

Mycket beror på AMS.SE som kräver att man även om man har en massa anmärkningar skickar 8 ansökningar i månaden. helst 10 fastän alla inblandade parter vet att man inte får jobb. Därav kommer det från 100 000 långtidsarbetslösa 8 ansökningar i månaden = 800 000 st som måste gallras bort, gärna elektroniskt. Även kandidater som har clockrent CV men som råkat få en betalningsanmärkning kommer med i de 800 000 bortgallrade som aldrig har nån chans och efter 3 år har man så stort hål i CVt att man inte längre har nån chans pga det istället när anmärkningen försvinner.
Citera
2022-03-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Va!?

Att få jobb med betalningsanmärkning är inga problem, tvärtom, vet vissa chefer som ser positivt på detta då indikerar att personen kommer vara villig att jobba hårt och mån om att köra övertid m.m.

Givetvis blir det patrull om du ska jobba på säkerhetsobjekt, men där brukar det kompletteras med intervju där du får möjlighet att tala för dig själv, beror såklart på typ av tjänst osv

Detta låter bara som ett sätt att motivera din arbetsskygghet!
Varför skulle jag plugga och få höga betyg och jobba på välavlönade jobb och sedan en dag bli arbetsskygg? varför skulle jag frivilligt avsäga mig lön på 70 lax och byta mot akassan 15 efter skatt?! Tror du verkligen det stämmer?

Varför tror du inte betalningsanmärkning är problem. Vet du företag (ej småföretag) som anställer utan att kolla betalningsanmärkning? är det något du VET? är du säker ?
Citera
2022-03-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Jag ser två huvudproblem här:

1) Hur tänkte du det skulle lösa sig när du "tickade över" 5 års arbetslöshet? 10 år? 15 (!!) år? Jag förstår att man kan vara borta 2-3 år, men efter det är man högst troligten inte längre intressant, utan får vidareutbilda sig eller byta inriktning (omskolning). Att bara stoppa huvudet i sanden är det sämsta alternativet
2) Hur kommer det sig att du är runt 50 år gammal, men så osmidig att du hamnar i sådana här situationer?:

3) Igen, du är 50 år gammal och påstår att du är högutbildad, normalt fungerande och lever ett ordnat liv, men du drar ändå på dig nya betalningsanmärkningar. Ok, har du haft eller fortfarande har problem med psykisk ohälsa, missbruk eller liknande kan jag förstå det, men privatekonomin är annars det man först ser till att man har kontroll över

Om vi nu ser till det som nämnts ovan, tycker du felet är ditt eller "alla andras"? Orsak och verkan kompis!

Jag är långt ifrån 50 bast. Jag har inga betalningsanmärkningar eller skulder tvärtom en förmögenhet precis som de flesta andra högutbildade som gått 20 år efter examen. Jag har haft felaktiga anmärkningar som rättats. Tex en som låg 2,5 år för någon mobilräkning 60 kr. Jag bråkade inte så mycket om saken då jag inte visste hur viktigt det var att vara fri från betalningsanmärkningar. Jag har köpt och ägt fastigheter för 10+ miljoner med betalningsanmärkning (missbruk av kortkredit) som jag hade i 2 år felaktigt. De hade stängt krediten och krävt omedelbart betalning vilket Konsumenternas Bankbyrå säger är fel.

"osmidig att du hamnar i sådana här situationer" ?? vad pratar du om ? Vilka situationer ?

Hur jag tänkte att det skulle lösa sig när jag "tickade över" 5 års arbetslöshet? 10 år? 15 (!!) år? Ja det är ju det jag undrar. Jag har fått olika besked hela tiden av facket som jag sökt hjälp hos och varit medlem hos i 20 år och betalat in 100 000kr i avgifter till under långtidsarbetslösheten. De sa jag hade dålig CV och jag fick hjälp med CV kurs . Sedan sa de jag hade dålig Linkedin. Sedan sa de att det var lågkonjunktur. Först nyligen har facket börjat förstå detta med anmärkningar och idag säger de att det finns en sådan grupp av utslagna och att jag tillhör den sannolikt. Det finns en till liknande grupp och det är utbrända / långtidsarbetslösa. Facket har nu två problemgrupper som ingen vill ta ansvar för fullt ut.

Varför ska jag omskola mig när facket hela tiden ger mig rådet att förtsätta söka och "snart lossnar det "?
Varför ska jag slänga examen i sjön som jag jobbat på sedan 14 års ålder med toppbetyg och sedan sökt svåraste gymnasieprogram och 22,3 i betyg där och sedan högskola. Ska jag då 20 år senare efter ett par års arbetslöshet inse att jag levt i en lögn mellan 14 år och 34 år. Jag har fått veta att jag ska utbilda mig och jag ska inte behöva oroa mig om att bli arbetslös och socialfall.
Tror du det första man gör efter några års långtidsarbetslöshet är att kasta sin examen och 20 år av ens liv och ens livsprojekt överbord ? När facket hela tiden ger rådet att fortsätt söka? Ska jag då våga gå emot all expertis och svara upp för mina barn att jag övergav den akademiska linjen och blev lastbilschaufför för att det var smartast att omskola sig trots allt ? Tror du man fattar såna beslut ? så enkelt ? Först och främst blev detta ett trauma jag kämpade med i flera år att förstå hur jag kunde gå från lön 70 lax till 15 efter skatt i akassa och sedan bli utförsäkrad i akassa och få socialbidrag på existensminimum

Du förstår nog inte riktigt hur skola, utbildning, jobb är tänkt fungera.
Citera
2022-03-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Var väl redan 20 år sedan som dåvarande Statoil vägrade anställa personer som hade för många kreditförfrågningar.

Så jo, nog kan betalningsanmärkningar ha betydelse allt.
Exakt. Folk tror detta är en skröna men säg då någon som fått jobb på senare år med betalningsanmärking ?! det finns nästan inte annat än i småföretag
Citera
2022-03-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Har du inte jobbat på 16 år är det inte mr.kolls fel.. Jag tvivlar mycket starkt på att du har någon relevant utbildning och hållit på med "stora affärer".

Genom dina inlägg och trådstarter uppvisar du en personlighet som ingen arbetsgivare är intresserad av. Din attityd är följande "det är alla andras fel, utom mitt". Nu lär jag få ett svar som bekräftar det jag skriver.

Det kanske inte är Mrkolls fel enbart men klart att det påverkat att det lyst varning om mig när man googlar. Jag har relevant utbildning examen samt 22,3 från gymnasiet. Jag har kommit in på läkarlinjen och det ångrar jag bittert att jag inte tog examen där istället då det verkar som man gör undantag för kirurg och läkare. Läkare sitter inte hemma med betalningsanmärkning i 10 år. De botar patienter och jobbar.
Jag jobbade efter examen och höll på med "stora affärer" större än 99,9% av befolkningen nånsin gör. Sedan tog det stopp när jag började få div märkliga anmärkningar av olika slag tex förekomst i tvistemål i tingsrätt när jag bråkat med olika leverantörer där. Även felaktiga betalningsanmärkningar som jag fått rättade efter hand men de har ofta legat 2-2,5 år då jag tjatat bort dem till slut.

Min attidtyd efter att ha levt i så många år och läst väldigt mycket under min långtidsarbetslöshet är att jag har en neutral och professionell attityd till allt. Om du menar att det är mitt eget fel att jag inte kan få något jobb så får du nog förklara lite bättre. Jag anser inte det är mitt fel. Sist jag var på intervju var sommaren 2013. Jag är blockad överallt Volt, foodora, Uber, Hygglo.se, IKEA, Swedbank, Försäkringskassan, Skatteverket, Stat, kommun, Landsting. Ingen vill ta i mig med tång. Inga intervjuer alls. 1000 ansökningar and counting

Och ändå är jag en plugghäst med 22,3 på gymnasiet och sedan 4 årig högskola och examen. Om allt detta är mitt eget fel som du säger så måste jag väl åndå vara först i Sverige med att lyckas med detta ? Och vad är då mitt fel tänker du? Det måste ju vara något som framgår från mig innan man tar kontakt. dvs om man googlar, slår i register etc. Det enda jag har i register idag som avviker från andra är ett antal civilrättsliga mål. Vårdnadstvist, mobilräkning 60 kr, nån hantverkare som saltade en räkning och ville bråka om det m.m.
Detta är 100% mitt eget fel då och jag får finna mig i att sitta hemma från 35 - 67 år istället för att jobba.
Synd jag inte mötte dig tidigare och fick denna infon i förväg. Vad ska jag göra nu då tänker du ?
Citera
2022-03-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
På sätt och vis förstår man att företag är extremt noga med vilka de anställer eftersom det kan kosta dem enorma pengar och problem längre fram om de anställer en jobbig typ.
Exakt. Det är därför de gör så här.
Jag säger inte att det är fel men då måste man berätta det från början. I så fall hade jag aldrig tagit fajterna i Tingsrätt och jag hade bråkat mer om felaktiga betalningsanmärkningar och fått bort dem fortare än kvickt men jag hade ingen aning.
Nu vet jag.
Citera
2022-03-23, 13:44
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
osmidig att du hamnar i sådana här situationer" ?? vad pratar du om ? Vilka situationer ?
Jag refererade till denna tråden som handlar att du inte kommer överens med medmänniskor och rättsapparaten: (FB) Åtalad för ofredande. Får man överklaga till Hovrätt ? Får man spela in förhöret?
Stämmer det inte?

Citat:
Jag har fått olika besked hela tiden av facket som jag sökt hjälp hos och varit medlem hos i 20 år och betalat in 100 000kr i avgifter till under långtidsarbetslösheten. De sa jag hade dålig CV och jag fick hjälp med CV kurs . Sedan sa de jag hade dålig Linkedin. Sedan sa de att det var lågkonjunktur.

. . .

Varför ska jag omskola mig när facket hela tiden ger mig rådet att förtsätta söka och "snart lossnar det"?

Här har vi ett till "fel": facket. Du skulle aldrig beblandat dig med dem från första början. Alltid enkelt att vara efterklok dock!

Citat:
Varför ska jag slänga examen i sjön som jag jobbat på sedan 14 års ålder med toppbetyg och sedan sökt svåraste gymnasieprogram och 22,3 i betyg där och sedan högskola. Ska jag då 20 år senare efter ett par års arbetslöshet inse att jag levt i en lögn mellan 14 år och 34 år. Jag har fått veta att jag ska utbilda mig och jag ska inte behöva oroa mig om att bli arbetslös och socialfall.
Tror du det första man gör efter några års långtidsarbetslöshet är att kasta sin examen och 20 år av ens liv och ens livsprojekt överbord ? När facket hela tiden ger rådet att fortsätt söka? Ska jag då våga gå emot all expertis och svara upp för mina barn att jag övergav den akademiska linjen och blev lastbilschaufför för att det var smartast att omskola sig trots allt ? Tror du man fattar såna beslut ? så enkelt ? Först och främst blev detta ett trauma jag kämpade med i flera år att förstå hur jag kunde gå från lön 70 lax till 15 efter skatt i akassa och sedan bli utförsäkrad i akassa och få socialbidrag på existensminimum

Du förstår nog inte riktigt hur skola, utbildning, jobb är tänkt fungera.

För att det är just vad människor i din situation gör.
Själv satt jag under slutet av 00-talet fast i ett meningslöst IT-jobb utan någon som helst intern karriärsmöjlighet, och som du säger var det sjukt mycket sökande på varje tjänst.
Vad gjorde jag? Flyttade utomlands. Bytte inriktning och började med något annat. Kom tillbaka till Sverige.
Nu så där 14 år senare har jag ett jobb jag gillar, som utmanar mig, och jag tjänar 3x så mycket (även om det inte är det viktigaste).

Kom igen nu, sluta skyll på andra och gör något åt din situation!
Citera
2022-03-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Starta eget.

Inom vaddå ? Köpa och sälja smycken på Tiktok ? jag har 1 pärla för 3 kr . köp 2 st plus 12 kr porto.

Tror du det bara är att regga en F-skatt och vips har man en inkomst på 30lax+ i månaden ?
Om jag hade kunnat starta eget och livnära mig på det hade jag gjort det för länge sedan. Man måste ha

1. affärsidé (lätt)

2. vara beredd att satsa 1år+ med minimal lön och sedan med 20% / 50% ?? chans klara att försöja sig på det efter 12 månader. Risken är att facit blir att man avsäger sig a-kassan med 250 tkr före skatt i ett år för att dra in 50tkr och efter 12 månader komma upp i en lön på 4-5000 kr före skatt i månaden. Vem kan ta en sån risk ? Tror du en långtidsarbetslös kan klara en till smäll i livet på 150 000 kr skattade pengar borta efter ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in