2022-03-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Fan va man älskar såna här trådar. Konspirationsteorier, dövstumma som hyr ut släp, alla Sveriges arbetsgivare ska ha gått ihop mot TS.
Jag skriver bara som det är. Jag vet inte hur många som gallrar bort de med betalningsanmärkning och tvistemål men jag vet att det är en betydande andel arbetsgivare och med tanke på att min senaste jobbintervju var för 9 år sen och jag sökt 1000 jobb ungefär sedan dess och jag hela tiden haft betalningsanmärkning och ett flertal tvistemål så ser i alla fall jag ett samband om nu inte du gör det.

Tror du det är möjligt för en högskoleutbildad och på alla sätt normal svensk att gå arbetslös på det sättet annars? That's unheard of, som det heter.
De som är långtidsarbetslösa i Sverige idag är till 99,9 % antingen kriminella, invandrare, lågutbildade, funktionshindrade, grupp som ej vill ha jobb och så min grupp: De med olika typer av anmärkningar såsom frikänd för brott men med i olika register som Lexbase (som åtalad) , betalningsanmärkning, tvistemål, etc.
Citera
2022-03-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Vilket problem är det du vill diskutera? Att företag helst inte anställer folk som bråkar i domstol, inte har koll på sin ekonomi och som inte begår brott? Vad konstigt hörrudu.

Om du vill kan du ju starta verksamhet söm anställer samhället bottenskrap, återkom med hur det går!

Precis
Att företag helst inte anställer folk som inte har koll på sin ekonomi och får anmärkning är förståeligt även om jag har två väldigt grava invändningar
1: Betalningsanmärkningar är ibland fel. Jag har själv fått rättat många. Ofta sker det efter 2-2,5 år av klagande och brevväxling.
2: Detta anges inte nånstans. Det står bara att man kan få problem att hyra lgh, skaffa mobil och ta lån. Inget om en sån detalj som att man heller inte får jobb vid betalningsanmärkning. Jag har kollat bankerna, Hallåkonsument, UC, Datainspektionen, Kronofogden. Ingen säger som det är

Att man bråkar i domstol tycker inte jag ska leda till att man får avsäga säg arbetsmarknaden. Återigen så nämns inte detta nånstans. Det blir ju bra i så fall om detta blir allmänt gods. Då kan jag starta ett bolag och debitera 500 kr extra till alla 5 000 kunder en dag . Sen hotar jag dem med Tingsrätt och eftersom de vill vara kvar på arbetsmarkanden så betalar de glatt och även mit inkassoarvode. Jag får då 5 miller och kan sluta jobba. Tror du det funkar så ?! Nej, man ska bråka i domstol och inte gå med på allt. Det är så det går till. 1000-tals ärenden årlige i rättsprocesser är på under 50 kr ! Go figure hur verkligeheten ser ut

Hur ska jag starta verksamhet som anställer samhället bottenskrap? Då måste jag betala ut löner. Tror du att de är billigare än andra? A-kassan är 26000 idag före skatt. De kräver mer än det. Lycka till med att hitta billig arbetskraft och göra affärer. Ingen vettig människa idag söker jobb och tar ett jobb på under 30 lax
Citera
2022-03-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Ska man jobba bland får måste man bete sig som ett oxå. Fåren blir rädd när en apa kommer och skriker. Därför undviker arbetsgivaren apor.
Menar du att man är apa då om man har haft ett antal tvistemål i Tingsrätt senaste 10 år !
Citera
2022-03-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Total bullshit!
Finns säkert undantag såklart, men största anledningen till att personer inte får ett jobb är för att de inte är anställningsbara.
Exempelvis ingen relevant erfarenhet (söker fel jobb), dåligt CV, usel självuppfattning, kan inte sälja sig själva, prestera och ”connecta” under intervjuer, har orimliga krav i relation till tjänsten som erbjuds, och så vidare.
Ja, jag anställer folk hela tiden och någon screening såsom du nämner sker inte - tvärt om får jag be TA-teamet att mer eller mindre trakassera folk på LinkedIn för att hitta tillräckligt med ”sökande”.
Däremot skulle jag i ärlighetens namn tveka runt att låta en anställd ”klara” provanställningen om det är så att de fläker ut ett tveksamt liv på nätet. Rimmar rätt dåligt med kunduppdraget.

Ok så du menar att det finns en grupp högskoleutbilade som efter framgångsrikt yrkesliv i 5-10 plötsligt inte är önskvärda pga att de egentligen alltid haft dålig utbildning & erfarenhet, fult CV, skriver konstigt personligt brev och aldrig får intervjuer pga det? Jaha aldrig hört talas om.
Så dessa utbildar sig och jobbar från vaddå 25-35 och sen inget jobb mellan 35-65 och sen pension?! Är det nån mer som hört talas om detta fenomen ? ingen jag vet i alla fall.

Jag har en bra profil på Linkedin med mycket bra jobb sett till utbildningen som är 4 årig examen och aldrig fått ett jobberbjudande där på 11 år. Inte en käft har hört av sig. Dock var det annorlunda för 15 år sen. Då haglade högavlönade jobberbjudanden och jag kunde säkert valt bland fler om jag sökt fler. Då fanns inte screening för tvistemål och betalningsanmärkning på samma sätt.
Citera
2022-03-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad söker du jobb som då?
jag vill inte ange yrke då jag är rädd att för många kan känna igen vem jag är. Det är 4 årig eftergymnasial examen
Citera
2022-03-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har både prickar hos fogden och domar. Men jag har två jobb. I call bullshit.
som du sökte på jobbsafari? ams.se eller något sådant eller fick genom kontakter ?
Citera
2022-03-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Jag har bytt namn (inte pga nått sånt här) och när man söker på mitt gamla namn kommer det nya upp vice versa. På mrkoll står det "denna person har bytt namn från xxx till xxx år xxx"
exakt. det hjälper ju inte alls
Citera
2022-03-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Same here. Många sidor i belasningsreg men dom gjorde bara koll att jag ej dömts för stöld eller ekonomisk brottslighet. Då var det inga problem.
vad är det för typ av jobb där de gör så ? det kanske jag kan söka då ?
Citera
2022-03-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
För bara ett år sedan var du åtalad för ofredande, det kan inte ha något med saken att göra?
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om men visst har jag varit åtalad men jag har aldrig dömts för något.
Citera
2022-03-23, 00:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
som du sökte på jobbsafari? ams.se eller något sådant eller fick genom kontakter ?
Jag såg faktiskt en annons på Facebook.
Citera
2022-03-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå.
ok hur går det till ?

1) Kontaktar ni polisen och får ut utdrag ur belastningsregistret eller

2) köper ni "ful-tjänst" som har egen databas på detta från domstolar och sådant?

gissar att landstinget använder nr 2. och det är Varbi med koppling till Verifiera/Lexbase. Vet du som ansvarar för detta om att ni även gallrar bort de med friande dom ?
Citera
2022-03-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
jag vill inte ange yrke då jag är rädd att för många kan känna igen vem jag är. Det är 4 årig eftergymnasial examen

Ekonomi, Ingenjör, du är inte ensam om sådan utbildning. Jag misstänker ekonomi.. Hur kan du ha en betalningsanmärkning i 16 år?

Hur många betanmärkningar är det och är skulderna betalda?

Ett problem är att du inte arbetat inom din utbildning på 16 år. När jag varit på intervju har man hittat en jobblucka i min cv på 4 månader de senaste tio tolv åren och det var den man fäste frågorna vid.

Har du då inget vettigt svar på din 16-åriga lucka och börja svamla så målar du in dig i ett hörn.

Jag är ett geni på att få jobb. Du behöver hitta en sådan som jag som går genom ditt CV och ditt personliga brev, samt hålla en intervju med dig så du inte säger fel saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in