2022-03-22, 19:47
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har både prickar hos fogden och domar. Men jag har två jobb. I call bullshit.

Same here. Många sidor i belasningsreg men dom gjorde bara koll att jag ej dömts för stöld eller ekonomisk brottslighet. Då var det inga problem.
Citera
2022-03-22, 19:49
Medlem
För bara ett år sedan var du åtalad för ofredande, det kan inte ha något med saken att göra?
Citera
2022-03-22, 21:13
Medlem
Carnills avatar
Nu beror det väl på inom vilket yrke man söker anställning men jag rekryterar folk inom ett stort landsting och betalningsanmärkningar är inget vi kollar upp eller ens bryr oss om.

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå. Sen kollar vi upp sociala medier etc också.

Får man 200 sökande på ett jobb så måste man ju gallra, så är det bara.
Citera
2022-03-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nu beror det väl på inom vilket yrke man söker anställning men jag rekryterar folk inom ett stort landsting och betalningsanmärkningar är inget vi kollar upp eller ens bryr oss om.

Eftersom det inte är anställningar inom skola och barnomsorg så är det inget måste att kolla upp med belastningsregistret men vi gör det alltid ändå. Sen kollar vi upp sociala medier etc också.

Får man 200 sökande på ett jobb så måste man ju gallra, så är det bara.

Kan du beskriva lite närmare hur ni kollar upp belastningsregistret? Använder ni Lexbase och Mr. Koll? Eller har ni möjlighet att få ut informationen direkt ur belastningsregistret, och i så fall hur?

Jag vet att söker man jobb inom t.ex. försvaret och polisen så kan de ta ut uppgifter direkt ur registren. Men har uppfattningen att det är svårare för andra aktörer. T.ex. begär vissa arbetsgivare att den sökande själv ska inkomma med ett utdrag från belastningsregistret i form av ett oöppnat kuvert.
Citera
2022-03-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Kan du beskriva lite närmare hur ni kollar upp belastningsregistret? Använder ni Lexbase och Mr. Koll? Eller har ni möjlighet att få ut informationen direkt ur belastningsregistret, och i så fall hur?

Jag vet att söker man jobb inom t.ex. försvaret och polisen så kan de ta ut uppgifter direkt ur registren. Men har uppfattningen att det är svårare för andra aktörer. T.ex. begär vissa arbetsgivare att den sökande själv ska inkomma med ett utdrag från belastningsregistret i form av ett oöppnat kuvert.
Jobbar inom vård och min arbetsgivare begärde ut mitt misstanke och belastningsregister direkt från polisen. Blev förvånad att det gick till så…
Citera
2022-03-22, 22:39
Medlem
Elikos avatar
Inom mitt yrke hanterar vi stora värden och därför vill man inte ha någon som har betalningsanmärkningar eller är dömd för "vissa" brott.

Av det faktum som andra skriver finns det andra jobb trots att man är straffad.
Citera
2022-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Intressant historia. Jag tror det finns många som har betalningsanmärkningar som får och har jobb. Samma sak med folk som haft tvistemål i domstolen. Men samtidigt tror jag det finns en liten grupp av som lätt hamnar i diverse tvistemål. De drar in andra, blir själva indragna. Såna vill väldigt få ha att göra med. Företag kommer fortsätta dra öronen åt sig, eftersom du uppenbarligen är känd som ett potentiellt problem.

Kanske du kan byta namn för att komma undan de värsta googlingarna?
Jag hamnar nog lättare i tvistemål är andra eftersom jag inte accepterar lika mkt som andra att folk ska blåsa mig och plocka av mina pengar och det i kombination med att jag ingår typ 5 ggr mer stora köp eller avtal än andra.
Byta namn? hurdå? vad skulle hjälpa med det ?
Citera
2022-03-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvante
Har du inte fått jobb på 16 år beror det självklart på andra saker. Din konspirationteroretiska sida troligtvis. ...
Du har helt klart andra problem.
Vaddå för problem tänker du dig ? Hur ska folk kunna se de problemen utan intervju ? Menar du att de från personligt brev och CV kan utläsa hur problematisk jag är ?
Citera
2022-03-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Aldrig vart ett problem .. Finns dock vissa jobb som kräver prickfri ekonomi som vissa väktarjobb , larmmontör eller där man jobbar med gods av stort värde.Har aldrig under mina 28 år i arbetslivet
fått förfrågningar om slarv med ekonomin och betalningsanmärkningar .
"När Försäkringskassan ska nyanställa kontrollerar man om den sökande har någon betalningsanmärkning. " https://www.publikt.se/nyhet/forsakringskassan-granskar-jobbsokandes-ekonomi-9730
Citera
2022-03-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segment1
Vet folk som fått jobb på bemanningsföretag fast dom haft tvistemål o betalningsanmärkningar. sen ä de ju bara o flytta så finns de jobb om man vill jobba!
Har barn. Kan inte flytta utanför kommunen och helst inte heller längre från skolan de går på än 2 km.
Citera
2022-03-22, 23:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Jag hamnar nog lättare i tvistemål är andra eftersom jag inte accepterar lika mkt som andra att folk ska blåsa mig och plocka av mina pengar och det i kombination med att jag ingår typ 5 ggr mer stora köp eller avtal än andra.
Byta namn? hurdå? vad skulle hjälpa med det ?
Du skrev så här:
"De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt."

Tänkte att de googlade på ditt namn, men det var kanske nåt annat. Jag har ingen lösning på ditt problem.
Citera
2022-03-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Intressant historia. Jag tror det finns många som har betalningsanmärkningar som får och har jobb. Samma sak med folk som haft tvistemål i domstolen. Men samtidigt tror jag det finns en liten grupp av som lätt hamnar i diverse tvistemål. De drar in andra, blir själva indragna. Såna vill väldigt få ha att göra med. Företag kommer fortsätta dra öronen åt sig, eftersom du uppenbarligen är känd som ett potentiellt problem.

Kanske du kan byta namn för att komma undan de värsta googlingarna?
Jag har bytt namn (inte pga nått sånt här) och när man söker på mitt gamla namn kommer det nya upp vice versa. På mrkoll står det "denna person har bytt namn från xxx till xxx år xxx"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in