2007-08-14, 16:43
Medlem
pysokats avatar
Tror du kommer få fler och bättre svar om tråden flyttas till -> Juridik
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=26
Citera
2007-08-14, 20:25
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Min erfarenhet sager att anstallda med anmarkningar generellt sett har fler sjukdagar och ar allmant struligare an de utan. Uppenbarligen overenstammer den med andras.
Citera
2007-08-14, 20:30
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linx
Jag har (hade) fått anställning vid ett företag förra veckan. Var igår på utbildning och kontraktskrivning på företaget. Jag skrev också under ett papper på att dom får ta kreditupplysning på mig + att dom begärde utdrag ifrån polisregistret.

Fick ett samtal efter cirka 2 timmar efter det att jag kom hem därifrån dom sa att jag inte får jobba där pga betalningsanmärkningar.

Har dom rätt att göra så?

Jag har svårt att sen en betalningsanmärkning som grund för att bli nekad anställning, det låter som ett svepskäl, kolla med facket för den bransch det gäller alt. SAC.
Jag skulle tro att arbetsgivaren blir rejält överkörd, det låter för osannolikt att man är så korkad som arbetsgivare.
Citera
2007-08-14, 21:02
Medlem
wildhorsess avatar
Det är tyvärr mycket illa ställt med integriteten på arbetsmarknaden. Inför en anställning kan i realiteten en arbetsgivare ställa krav på i stort sätt vad som helst, så länge han inte bryter mot någon lagstiftning – och med det avses framför allt arbetsmarknadens olika diskrimineringslagar.

Arbetsgivaren kan ställa krav på bl.a. följande:

• Urinprov
• Blodprov
• Tidigare sjukintyg från Försäkringskassan
• Deklarationskopia från skattemyndigheten
• Ev. belastning ur brottsregistret
• Graviditetstest
• Fysiskt intyg med medicinsk förmåga
• Uppgift om betalningsanmärkning
• Psykologisk test
• Sexuell läggning
• Religiös etnicitet
• Konditionstest
• Facklig organisations tillhörighet
m.m.

Det går naturligtvis bra att neka en arbetsgivare uppgifter av ovanstående slag, men huruvida det är ett listigt drag om man ställs inför ett faktum överlåtes till trådens läsare att fundera över.

Efter ett anställningsförfarande, dvs när anställningsavtalet är undertecknat av båda parter gäller lagens regler om saklig grund vid uppsägning. Då kan inte längre en arbetsgivare med stöd av lagen avsluta en anställning pga betalningsanmärkningar. Arbetsgivaren kan inte heller avsluta en provanställning med samma motivering eftersom lagens regler om provanställning (prova lämplighet för arbetet) inte får missbrukas för att kringgå lagens syfte (AD)
Citera
2007-08-14, 21:03
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
/.../ det låter för osannolikt att man är så korkad som arbetsgivare.
Vidhaller att det inte ar sa korkat.

Naturligtvis bor man inte kategoriskt neka nagon med anmarkningar men som jag skrev ovan sa sager det ofta tyvarr en hel del om dig som person.

Om nu OP givit sitt medgivande till en UC skulle han istallet direkt ha "givit sig tillkanna" och tagit en diskussion om vad detta innebar for fortsatt anstallning.
Citera
2007-08-14, 21:35
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackbaby_2
Vidhaller att det inte ar sa korkat.

Naturligtvis bor man inte kategoriskt neka nagon med anmarkningar men som jag skrev ovan sa sager det ofta tyvarr en hel del om dig som person.

Om nu OP givit sitt medgivande till en UC skulle han istallet direkt ha "givit sig tillkanna" och tagit en diskussion om vad detta innebar for fortsatt anstallning.

Företaget, om det inte rör sig om en mycket speciell bransch som militära underrättelsetjänsten, kan säkert komma på vilka halv- heltokiga svepskäl som helst. Frågan är desto intressantare om vilken syssla vederbörande skulle ha haft på företaget, om den kunde tänkas ha något samband i form av risk som gör honom/henne opålitlig, t.e.x. banksektorn?
Med ett vanligt okvalificierat kneg ter det sig annorlunda, här skulle jag definitivt kontakta facket, även om jag inte var medlem för att ge information om svineriet.
Men visst, en smart arbetare sätter sig in i situationen, gör en konsekvensanalys, och handlar därefter.
Fallet ovan är en skräckskön anledning till varför arbetaren gör bäst att organisera sig, helt uppenbarligen behövs juridisk stöd, framför allt på sommaren när kackerlackorna till företag gör sina försök...
Citera
2007-08-14, 21:59
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Citat:
Med ett vanligt okvalificierat kneg ter det sig annorlunda /.../
I vilket avseende da?

Fakta: Om du har betalningsanmarkningar (vilket jag sjalv har f.o) har du vid en tidpunkt eller annan i livet pavisat att du ar opalitlig.

Som jag var inne pa i mitt forsta inlagg gjorde vi for ett par ar sedan en UC pa ett tjugotal anstallda. 5-6 utav hade anmarkningar och dessa var ocksa (utan undantag) de storsta strulputtarna och ocksa de med storst franvaro.

Citat:
/.../ framför allt på sommaren när kackerlackorna till företag gör sina försök...
Hajar inte riktigt vad du menar, du verkar ha lite skev verklighetsuppfattning.

Varfor tror du egentligen att dessa "kackerlackor" lagger pengar pa en upplysning?

edit: Naturligtvis ar ingen opalitlig enbart for att han eller hon har anmarkningar utan de har anmarkningar for att de nagon gang varit opalitliga.
Citera
2010-04-06, 10:38
Bannlyst
Söka jobb med betalningsanmärkning.

Har en polare som det gått lite snett för...

Polaren blev nyligen av med ett välbetalt jobb som halvhög chef när företaget lade ner. Nu går polaren på A-kassa och söker nytt jobb i samma branch. För ca ett år sedan blev min polare indragen i en strid om typ underhåll. Det var en lång tvist som till slut ledde till att min polare var tvungen att betala ca 15.000. Polaren var jävligt sur (ansåg att belopp och en del annat var fel) och dröjde med betalningen så länge det bara gick.

Här sker dock ett misstag! Polaren betalar slantarna via sin nätbank precis så att dessa ska nå mottagaren så nära sista dag som möjligt. Polaren missar dock (Enligt polaren själv) att mata in den sista koden för att godkänna överföringen. Åker på en veckas resa och kommer hem med insikten att det finns för mycket pengar på kontot. Nu för han över pengarna men har redan fått en betalningsanmärkning via Försäkringskassan!

Polaren blev helt knäckt när denne insåg vidden av vad en betalningsanmärkning innebär.

Nu söker i alla fall polaren en massa jobb. Hur ser chanserna ut med en enda anmärkning i bagaget(polaren har varken förr eller senare, haft några ekonomiska problem av den sorten)

Hur hanterar arbetsgivare och rekryteringsföretag betalningsanmärkningar? Ska polaren förklara en sådan sak i sitt CV?

Vi snackade om detta i påsk och jag inser att det här kan vara rätt forum för frågan.
Citera
2010-04-06, 10:41
Medlem
jacobzons avatar
Ska väl inte vara någon fara så länge den inte har gått till kronofogden?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-04-06, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Har en polare som det gått lite snett för...

Polaren blev nyligen av med ett välbetalt jobb som halvhög chef när företaget lade ner. Nu går polaren på A-kassa och söker nytt jobb i samma branch. För ca ett år sedan blev min polare indragen i en strid om typ underhåll. Det var en lång tvist som till slut ledde till att min polare var tvungen att betala ca 15.000. Polaren var jävligt sur (ansåg att belopp och en del annat var fel) och dröjde med betalningen så länge det bara gick.

Här sker dock ett misstag! Polaren betalar slantarna via sin nätbank precis så att dessa ska nå mottagaren så nära sista dag som möjligt. Polaren missar dock (Enligt polaren själv) att mata in den sista koden för att godkänna överföringen. Åker på en veckas resa och kommer hem med insikten att det finns för mycket pengar på kontot. Nu för han över pengarna men har redan fått en betalningsanmärkning via Försäkringskassan!

Polaren blev helt knäckt när denne insåg vidden av vad en betalningsanmärkning innebär.

Nu söker i alla fall polaren en massa jobb. Hur ser chanserna ut med en enda anmärkning i bagaget(polaren har varken förr eller senare, haft några ekonomiska problem av den sorten)

Hur hanterar arbetsgivare och rekryteringsföretag betalningsanmärkningar? Ska polaren förklara en sådan sak i sitt CV?

Vi snackade om detta i påsk och jag inser att det här kan vara rätt forum för frågan.

De kollar generellt inte betalningsanmärkningar.

Sen är jag jäääävligt tveksam till att han faktiskt fått en betalningsanmärkning efter en vecka!! Det går inte till så. Ring UC och kolla..
Citera
2010-04-06, 10:53
Bannlyst
Betalningsanmärkningen har polaren absolut fått. Givetvis tar det längre tid än en vecka. Vad jag fattat var det en tvist som pågick under närmast ett halvår. typ.. Men slutligen blev det ett slut på tvisten. Betala xxx före xxx. Här infann sig tydligen min polares sjuka miss.

Jag har inte 100 koll på alla detaljer...

Det blev i alla fall garanterat en betalningsanmärkning. Även om alla skulder reglerades snabbt... Och varken före eller efter detta ärende har det funnits några sådana här prylar i polarens ekonomi.

Hur hanteras/påverkas en betalningsanmärkning av detta slag i ett jobbsökarläge?

Det är huvudfrågan.
Citera
2010-04-06, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Betalningsanmärkningen har polaren absolut fått. Givetvis tar det längre tid än en vecka. Vad jag fattat var det en tvist som pågick under närmast ett halvår. typ.. Men slutligen blev det ett slut på tvisten. Betala xxx före xxx. Här infann sig tydligen min polares sjuka miss.

Jag har inte 100 koll på alla detaljer...

Det blev i alla fall garanterat en betalningsanmärkning. Även om alla skulder reglerades snabbt... Och varken före eller efter detta ärende har det funnits några sådana här prylar i polarens ekonomi.

Hur hanteras/påverkas en betalningsanmärkning av detta slag i ett jobbsökarläge?
Det är huvudfrågan.

Inte alls!!

Finns dock jobb där de kan kolla, värdetransportör, fångvårdare croupier på svenska spel och sedeltillverkare på crane (fd Tumba bruk) är de jag vet kollar, om du är smart kan du se en röd tråd i det VILKA branscher det gäller.

I övrigt kollas inga betalningsanmärkningar som jag skrev innan..

Sen som du beskriver det så tvivlar jag fortfarande om han fått betalningsanmärkning, det spelar ingen roll hur länge en tvist pågått, han fick ett datum då han skulle betala och han betalade en vecka försent, det är OMÖJLIGT att han fått en betalningsanmärkning för det. Ring UC (upplysningscentralen) alt KFM och verkligen kontrollera detta..
Senast redigerad av jica 2010-04-06 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in