2022-03-24, 02:26
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
ok kan vara värt att testa mer där då.
vad är kv ?
Kriminalvård, säkerhetsklass 1, ringa narkotika flera gånger & misstanke om x brott.

Handlar till 99% vem man är. Till KV var jag riktigt öppen om min person, han köpte allt. Fick vikariat som plit. Slutade lika fort, fel för mig.

Hittar jag ett jobb jag -verkligen- vill ha (inte ett av de tusen jag skickar mitt CV & PB till), så får jag det på något plan. Är en sund inställning för jobbsök. Kan du inte abstrahera allt så ... ja, lycka till.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-03-24 kl. 02:30.
Citera
2022-03-24, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Du har varit delaktig i flera mål i tingsrätten och en gång över en summa mindre än 100kr, är det korrekt uppfattat? Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt och det säger jag som någon som besitter en sällsynt förmåga att gå i polemik; oftast helt i onödan!

Trots din högskoleexamen kan du inte få anställning inom relevant sektor. Kan det vara så att dina kunskaper inte är så efterfrågade? Jag menar, jag vill försörja mig som porrskådis men den bittra sanningen är att jag inte är tillräckligt attraktiv eller har en tillräckligt stor kuk. Ibland får man acceptera situationen bara.

Att vara delaktig i såpass många tvister har enligt dig renderat i att du inte haft ett jobb på femton (!) år och du skriver att missat miljontals kronor i inkomst. Oavsett om du vunnit målen eller ej så kan det knappast vara så att du värderar din tid speciellt högt eftersom det uppenbarligen dedikerats mycket tid till att få rätt.

Nu, jag är med dig om att det är orättvist att bli dömd på förhand för att man har en betalningsanmärkning eller varit delaktig i tvistemål. Jag är också med dig om att man bör få en andra chans, även villkorad sådan, men du verkar obeveklig i din övertygelse om att felet inte ligger hos dig utan hos alla andra. Du har fått svar i den här tråden från chefer, rekryterare, callcenter-anställd och nu från en lagerarbetare men trots det verkar summan av våra samlade svar inte övertyga dig om att du hittat 1000 sätt att inte bli anställd.

PS sluta nämn dina gymnasiebetyg, det är som att skryta om att man fick knulla när man var på en bordell.

Ja jag blev stämd på det 60 kr. Om du kollar så finns det i svensk rättsapparat årligen tusentals rättsprocesser på 0-50 kr. Detta verkar vara en totalt nyhet för dig. Det var det visserligen för mig också för några år sen. Vill du ha hjälp att hitta denna statistik så hojta till!

Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt känner jag faktiskt till. Det är inget de lär ut i skolan dock på samhällskunskapen vilket de borde men så är det !

Mina kunskaper är nog efterfrågade. Det är svårt att se hur det kan vara 200% intresse och intervjuer och jobberbjudanden haglar men när anmärkningarna och div registeruppgifter dyker upp är intresset 0. inga intervjuer sedan 2013 och 1000 sökta jobb. Du famlar nog lite i mörkret här och tror att mina kunskaper bara dalade och nu ska jag vara arbetslös från 35 år - 67 år bara för det. Vem vet? du kanske har rätt? brukar sådant hända folk ? är det inte något de borde berätta om då på utbildningen att ibland inträffar kunskapsförlust så plötsligt får man inget jobb och får går på a-kassa. det är lite upp och ner men låna för all del 500000 kr och plugga i 4 år. det blir säkert toppen ! tror du det brukar gå till så ? business as usual?

Kan det knappast vara så att jag värderar min tid speciellt högt eftersom det uppenbarligen dedikerats mycket tid till att få rätt? Ja högt och högt ?! som jag skrev i inlägget ovan så har man 167 timmar i månaden som man skulle jobbat annars. om man lägger 10% av dem på att tvista och kan inbringa 5000 i månaden skattefritt som inte sänker varken a-kassa bostadsbidrag eller barnbidrag, pengar man haft rätt till men låtit ligga tidigare så ser jag inget fel i det. Tiden är då som långtidsarbetslös värd 299,40 kr/tim. Det tror jag är en sjysst peng för mig och andra långtidsarbetslösa men du får givetvis tycka något helt annat.

sen skriver du att jag verkar obeveklig i min övertygelse om att felet inte ligger hos mig utan hos alla andra att jag fått svar i den här tråden från chefer, rekryterare, callcenter-anställd och lagerarbetare.

Då har du missat poängen . Jag menar att felet inte ligger hos mig, ja! Det beror på att jag aldrig fått veta spelreglerna i förväg. Ingen har berättat att betalningsanmärkning blockar jobb. Ingen har berättat att domstolsärenden (vid fler än 2 st per 10 år ??, kanske 1 per 10 år) blockar jobb. Det är det som är felet. Man kan ha hur knäppa regler som helst men om man berättar dem blir det lika för alla. Nu fick ingen veta om dem och bara några gick i fällan, däribland jag. Så jag tycker inte det är mitt fel och som jag förstår det i tråden tycker inte alla andra det heller. Med andra ord det är fler än jag som anser det fel att man inte kan få jobb med betalningsanmärkning just för att ingen berättar det i förväg. Man får lära sig the bitter way.

Sedan är det konstigt att det är så viktigt för dig att för allt detta som drabbat mig i form av olika dolda register och kollar vid anställning så är det 100% mitt eget fel. Varför det? Kan det inte vara 50/50? Det verkar väldigt viktigt för dig att jag är 100% fel ute och du är 100% rätt. Det är... intressant.

Resultatet blir detsamma oavsett. Jag sitter arbetslös och kammar in a-kassa, bostadsbidrag och barnbidrag på en nivå som överstiger den man jobbar eftersom man slipper lunch och pendling. Jag behöver inte jobba 1 tim per månad utan kan bara sitta på min uteplats och allt eftersom åren går rinner miljon efter miljon in och genom min plånbok utan att jag lyfter ett finger.
Sedan att jag gärna vill jobba inom mitt yrke och kunde börjat imorgon om det var så. Det är väl inte lönt jagnämner för du tror mig inte ändå

Jag märker att det är känsligt för dig att jag tar upp 22,3 som var mitt betygstal från gymnasiet så jag fortsätter berätta om det lite till. Det känns trots allt relevant. Jag försökte sköta mig och göra som alla sa. Det är det jag försöker förklara.
Senast redigerad av elmen87 2022-03-24 kl. 02:50.
Citera
2022-03-24, 02:54
Bannlyst
Citat:
sökte du medansökningsförfarande till kommun och de sorterade ej bort pga betalningsanmärkning? intressant. De flesta sorterar bort. Inte alla

Jag vet inte vad "medansökningsförfarande " är för något men kommunen har aldrig kollat min ekonomi under dom 2 åren som jag sökt och fått diverse timvikariat och även lite längre anställningar. Söker balnd annat ett full tidsjobb som kock som gick ut på annons för några veckor sen.
Citera
2022-03-24, 03:20
Medlem
Citat:
Sverige är nerlusat av allehanda prickar anmärkningar m.m. och sen finns det säpo register , polisregister span register och gudvetallt. Jag är benägen att hålla med. Det säkraste man kan göra om det börjar osa katt och man känner motstånd från register och när man söker jobb m.m. är bara att lägga ner detta projekt. Inse att det inte går att söka . Jobb går enbart då att få andra vägar. Kontakter spontanansökningar och starta eget.
Hade jag vetat detta när jag ännu var "rik" hade jag enkelt kunnat gå vidare i livet. Nu saknades denna info och jag fick bara höra att jag skulle fortsätta söka. Det var väldigt fel. Det förstörde mycket av mitt liv.

Du har fastnat i din tankebubbla. Du kan fortfarande gå vidare i livet det som hindrar dig just nu är bara dina egna tankar. Våga be om hjälp. Om det är läkare för dina konspirationsteorier, tankar så börja där. Omskola dig börja med att kontakta någon handledare. Du måste ju leva på något. Bor du på en mindre ort flytta dit jobben finns. Starta eget inom ditt område och marknadsför dig själv. Vi lever i en tid då vi har en minister som hamnar hos kronofogden titt som tätt polis som ” driver bordell” med sin thai fru/sambo ok han blev frikänd ( bevisen räckte inte till ) som sen fick fortsätta arbeta som polis osv.
Lycka till
Citera
2022-03-24, 07:03
Medlem
Citat:
Nejdå det är många som får felaktiga anmärkningar. Det kan hända flera ggr om. Det har hänt mig flera ggr och det finns ett särskilt rättelse "team" hos Kronofogden som bara jobbar med alla dessa fall. https://kronofogden.se/om-kronofogden/dina-rattigheter-lagar-och-regler/dina-personuppgifter/rattelse-av-uppgifter

Jag är inte alls mest otursförföljd i världen. Jag har levt ett gott liv , är 40+ , det som jag haft problem med är att jag och 10 000-tals andra gallras bort i mångt och mycket felaktigt och hamnar i långtidsarbetslöshet istället.
"Normala människor får inte ens betalningspåminnelser" Aha, hur kan det då finnas en inkasso bransch som är börsnoterad och bara lever på att hantera betalningar och ta ut avgifter när någon missat. Du är lite lost här men ok. du är väl typ 15 bast.

varför är det självklart att arbetsgivare inte väljer mig? pga betalningsanmärkning ? Ja det är inte självklart alls tycker jag men så det fungerar. Jag visste inte det och jag tog inte tag i de felaktiga anmärkningarna utan la istället tid på att skicka jobbansökningar. Om jag först rättat anmärkningen hade jag fått jobb. Nu gjorde jag tvärtom och fick en lucka i CVt.

"Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter"
Detta är intressant som du säger om det ligger något i det. Det betyder ju i så fall att jag har rätt. Om man är i domstol ett antal ggr i olika mål så är det faktiskt så att bolagen gärna rensar bort en för det också om man får tro dig och det är just det jag kommit fram till.
Då hjälper det ju inte mig att mrkoll försvinner. lexbase försvinner. Jag har inga betalningsanmärkningar och ingen skuld. Jag har ände flera tvistemål senaste 10 åren tex hantverkare 8000 kr, vårdnadstvist, fordonsskatt som inte var betald men som var det men det blev ändå ett ärendenr i domstolen m.m.
Jag tror att jag får så många ärenden för att jag gör väldigt mycket och lever mycket på marginalen. Jag gör hela tiden rätt men jag har inga marginaler så om motparten tycker jag snubblat över gränsen och jag inte tycker det så är jag rökt och det blir ett ärende. Jag tror mycket av mina problem kan kopplas till att jag tar reda på EXAKT vad som gäller och följer det så långt det går medan andra inte ens behöver ta reda på vad som gäller. De skaffar sig stora marginaler istället
Som du säger att man försöker vara så långt från en betalningspåminnelse man kan komma och ännu längre från inkasso och ännu längre från kronofogden och ännu längre från tingsrätten. Långt ifrån många steg och stora marginaler om man inte ens är på steg 1.
Jag tänker inte så utan ibland behöver jag avstå från räkningar och posten några veckor och fokusera på annat. Jag drar då på mig betalningspåminnelser och får stå för det men jag har kanske ändå tjänat på det.

sen säger du "Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster"
OK! OK! det är detta jag säger. Företagen vill inte ha dem som har tvistemål. Det är det jag försökt säga från trådsstart. Man får helt enkelt välja. Arbetsmarknaden eller få rätt. Om man lägger sig platt, inte bråkar och aldrig kommer i tingsrätten så riskerar man inte sin plats på arbetsmarknaden.
Om man är som jag, att man fått lära sig att rätt ska vara rätt och om man är säker på att man har rätt och den andra har fel så ska man inte låta sig bli svindlad, bedragen och lurad. Men jag kan se idag att det hade varit lönsamt för mig att lägga mig platt. Alla de ärenden jag haft är totalt ingenting mot 15-20 miljoner i utebliven inkomst nu när jag inte kan få jobb pga flertal tvistemål.

Det är inte alls så att jag verkar tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden. Jag vet som du att det är så och det är inga bekymmer. Problemet är att man berättar inte detta. Om man sagt det till mig på samhällskunskapen i gymnasiet så hade jag kunnat följa reglerna.
Då hade jag hållt mig undan domstolsärenden och jag hade varit mycket mer försiktigt och haft marginaler för betalningsanmärkningar och om jag väl fått någon betalningsanmärkning hade jag prioriterat att få den rättad istället för att prioritera att söka jobb som jag ändå inte kunde få.

Jag har INGET att invända mot hur det går till. Det är att man gallrar bort folk på det här sättet i kombination med att man inte berättar det som jag är starkt kritisk till. Det har i mångt och mycket förstört mitt liv.

Jag förstår att du tycker att människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Fine! men om någon lärt mig rätt från början och sagt hur reglerna är så hade jag inte helelr haft betalningsanmärkningar och framförallt inte domstolsärenden. Jag har sett varje domstolsärende som en kul grej att få ett kvitto på att man hade rätt och gå stärkt ur en process i vetskap att man visst hade rätt hela tiden. Rättspatos kallas det och jag och vissa andra får lära oss att det är det man ska ha och det är så det fungerar. Vi har lärt oss fel och vi är kanske sämre människor då för tillfället tills vi lär oss rätt. I grunden är vi dock inte sämre människor utan bara människor som blivit felinformerade och handlat efter sin bästa förmåga utan några onda avsikter.

Hela detta inlägg förklarar tydligt varför inte just du får jobb. Jisses, skulle aldrig anställa dig.
Citera
2022-03-24, 07:15
Medlem
Citat:
Då har du missat poängen . Jag menar att felet inte ligger hos mig, ja! Det beror på att jag aldrig fått veta spelreglerna i förväg. Ingen har berättat att betalningsanmärkning blockar jobb. Ingen har berättat att domstolsärenden (vid fler än 2 st per 10 år ??, kanske 1 per 10 år) blockar jobb. Det är det som är felet. Man kan ha hur knäppa regler som helst men om man berättar dem blir det lika för alla. Nu fick ingen veta om dem och bara några gick i fällan, däribland jag. Så jag tycker inte det är mitt fel och som jag förstår det i tråden tycker inte alla andra det heller. Med andra ord det är fler än jag som anser det fel att man inte kan få jobb med betalningsanmärkning just för att ingen berättar det i förväg. Man får lära sig the bitter way.

Det är här du gör ett dubbelfel. Ingen har berättat för dig? Nej det är uppenbara självklarheter som du hade förstått om du använde hjärnan i två sekunder, att riskbeteenden kommer påverka dina chanser.

Faktumet att du inte förstår sambandet gör ju också att du sannolikt inte förstår andra samband och det är inte en bra egenskap om man skall få jobb.

Du borde landa i den enklaste förklaringen till varför du efter 15 år inte har jobb - dig själv. Detta då massor av andra människor får jobb varje dag.
Citera
2022-03-24, 07:25
Bannlyst
TS kanske skulle anfalla färre värderkvarnar . Eftersom TS har varit borta ifrån arbetesmarknaden så här länge, bör du får hjälp av AF. Även om du har en aktrativ utbildning, så är det personliga egenskaper ibland lika viktiga.
Citera
2022-03-24, 07:57
Medlem
Citat:
Om staten hade velat hjälpa mig och andra hade man förbjudit användande av "hemliga register" vidd jobb sök eller i alla fall gjort det obligatorisk att man berättar vad man funnit i registrena om en. Nu är man chanslös. Staten vet detta och staten vill gallra och slå ut 10-20% av befolkningen så de kan leva på bidrag och rösta (s).
Plus att de vill minska konkurrensen på arbetsmarknaden så att de och deras nära och kära får större chans att haffa jobben.
Citera
2022-03-24, 08:50
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.

Tjänsteföretagen är Varbi, Teamtailor, recruit.visma.com och en massa andra IT och konsultbolag där det sitter välavlönade ansvariga chefer som styr hanteringen.

Så det som händer i praktiken är att man i de flesta fall någon söker ett jobb på nätet , utom vid små företag, så gallras alla sökande bort som har någon sådan anmärkning.
Har man betalningsanmärkning blir det plötsligt omöjligt att söka jobb, likaså om man är dömd för brott (vad som helst) och det jag misstänker även om man har över 2 st tvistemål senaste 10 år. Det kan också vara vissa som gallrar bort alla med tvistemål men troligen har man en gräns på 2 st / 5 st eller 10 st ?! Ingen vet (mer än de som jobbar på HR avdelningarna och knappt de) och ingen talar om det när man frågar.

De som har mer än 5 st tvistemål tror jag inte göre sig besvär att söka jobb på detta sätt längre via jobbsafari och dyl. Vad de ska göra nu är det ingen som vet. Facket famlar i mörkret och så gör nästan ännu mer f d Datainspektionen. Man lägger 4-5 år av sitt liv på högskolestudier, och även 3-6 år före det om man behöver höga betyg för att komma in sedan är dessa 7-11 år bortkastade och man står där med CSN skuld 500 000 kr och ingen vet nånting om vad som ska hända för dessa personer.

Inkl undertecknad. Jag har 10+ tvistemål då jag tex blivit stämd på mobilräkning 60 kr och ett flertal andra saker och även stämt tillbaka på andra när jag fått reda på att det är så det ska gå till av Tingsrätten. Nu verkar det som om Tingsrätten sagt fel. Det är inte så man ska göra? eller ?

Jag söker allt ! Volt, Uber, Foodora, Systembolaget säljare, Lagerarbetare plocka varor e-handel, kyrkovaktmästare. Sedan söker jag också jobb inom min utbildning. Samma resultat överallt, noll respons. Sist jag var på arbetsintervju var sommaren 2013. Då fick jag 2 intervjuer på ca 100 sökta tjänster det året och det var säkerligen av misstag. Den ena fick jag ringa, Manpower, och påminna och fråga hur det går och då hade de tillsatt tjänsten med annan. Det andra var SJR uthyrning av personal och de var väldigt positiva och verkade säkra på att jag snart skulle få uppdrag där men ingen hörde av sig. Jag ringde och det var helt dött där sedan också.

Nu har t o m "Appar" börjat blocka mig. Så fort det uppstår något problem av något slag vilket det ju gör förr eller senare så googlar de och hittar att jag har varningar på mig. Jag hyrde ett släp för 200 kr att köra saker på ett uppdrag åt en annan kund. Killen som hyrde ut var 18 bast och dövstum och det gick inte att kommunicera på telefon. Han skickade mig hundratals sms om att det blivit en repa i hans nya släp. till slut kontaktade jag Hygglo.se som jag hyrt igenom. De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt.

Det är ditt eget fel? Köp inte saker du inte ha råd med o kolla din post efter räkningar. Problem solved.
Citera
2022-03-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Varför är det viktigt för arbetsgivaren att ens veta det? Belastningsregister kan jag förstå om man skall jobba på en skola
De är inte beredda att ta den extra administrtionen med att sköta löneutmätningar gissar jag och om de har flera hundra sökande till en tjänst är det ett sätt att sålla om kanske 20% av de sökande uppfyller kraven
Citera
2022-03-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ja det stämmer , då är det 7 problem genom åren eftersom "Dags att skola om sig?" tillkommer nu

1a) måste bo inom 2000 m från skolan
1b) betalningsanmärkning
1c) LEXBASE, MRKOLL som frikänd för brott (ser ut som dömd)
1d) Förekomst av domstolsärenden , flertal
2) Lucka i CVt
3) 40+
4) Dags att skola om sig?

Vi är skilda. När jag inte fick jobb så hittade hon en yngre kille och lämnade mig i villan. Hur långt tycker du jag ska bo från barnens skola då? 2000 m är det som alla deras kompisar gör i princip.

För mig är det viss skillnad på en 40+ med 22,3 på gymnasiet än en som kuggat ner betygen till typ underkänt. Stor skillnad på personlighet och attityd till skolarbete och allt annat arbete.

Det låter mest som du har en massa ursäkter kring varför ingenting är din fel och varför du inte kan göra något för att förbättra din situation. Troligen är det den inställningen som gör det svårt för dig att få jobb, inte dina betalningsanmärkningar.

Nej, du behöver inte bo inom 2 km från barnens skola. Sen om du frivilligt väljer det så fine, men du behöver inte. Hur gamla är barnens ens? Börjar de bli tonåringar så är de ju stora nog att kunna ta sig till vänner längre än 2 km bort.

Att du har betalningsanmärkningar och förekommit i ett flertal domstolsärenden är ju ditt fel och omöjligt bara otur. Ett inkassokrav eller ett domstolsärende kan jag köpa som otur, men inte när det är på din nivå.
Så se till att börja betala dina räkningar, låt bli att bryta mot lagen och försök omskola dig till något yrke där det är lätt att få jobb så ska du se att det blir bättre.

Att du fortfarande lyfter fram vad du hade för betyg på gymnasiet tror jag rent ut är till din nackdel, åtminstone i jobbsammanhang. Hade jag varit en arbetsgivare som fått en jobbansökan av någon som är 40+ och tror att hans gymnasiebetyg från -98 är någon typ av merit så hade jag bara tänkt att den snubben inte kan ha gjort något vettigt eller lärt sig något nytt de senaste 25 åren, och en sådan person vill man inte anställa. Lyft fram dina nyare (och mer relevanta) meriter istället.
Citera
2022-03-24, 19:35
Medlem
Citat:
Din analys är inte så bra som du verkar tro.

Jag tror tyvärr min analys är nära sanningen, men jag är inte förvånad att du inte håller med. Du lever i total förnekelse och maler och ältar samma tankar om och om igen.
Men visst, fortsätt fäkta i ditt mörker år efter år... Det är inte ditt fel, det är systemets. Du har rätt, alla andra har fel.
Hur har det gått hittills tycker du?

Jag står fast vid att du behöver psykologisk hjälp för att ta dig ur ditt mentala hål du grävt. Jag säger det inte för att vara elak utan för att alla varningsklockor ringer samtidigt.

Citat:
Hur tolkar du det om någon välutbildad inte får en jobbintervju på 9 år och 1000 ansökningar?

Att den personen är sin egen värsta fiende...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in