Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-30, 23:56
  #1
Medlem
Hej! Tänkte eventuellt ta ett mc-körkort i sommar. Funderade på att spara lite lektionskostnader genom att köpa en ganska gammal MC och övningsköra på. Det jag främst tänkte öva på är krypkörningen, dvs. jag ger mig nog inte ut i någon större trafik. Dock så undrar jag, om jag mot all sannolikhet skulle åka dit på det, vad händer?

Jag har ett B-körkort, kan t.ex. detta bli indraget p.g.a min olovliga övningskörning?
Citera
2007-05-31, 05:29
  #2
Medlem
Håll dig på egen tomt / inhängnat område med tillåtelse, så kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem.
Citera
2007-05-31, 10:33
  #3
Medlem
Har dock ingen tomt, så jag måste hålla mig på allmän väg..
Citera
2007-05-31, 15:20
  #4
Medlem
Finns det inga mindre grusvägar med lite trafik i närheten då? Kan ju fråga ägaren om du får köra lite där så länge du inte sabbar vägen. Annars är det väl bara att hålla dig borta från farbror blå
Citera
2007-05-31, 16:31
  #5
Medlem
jo, det är väl lite det som är tanken, ska väl inte ut i rusningstrafiken direkt.. Men jag skulle fortfarande vilja veta vad jag riskerar genom att köra olovligt, kanske inte är värt det om man riskerar att få B-kortet indraget exempelvis..
Citera
2007-05-31, 16:39
  #6
Medlem
BaronBs avatar
Försök tänka lite med insidan av huvudet!
Om du åker dit kan det få återverkningar på ditt B-kort men framförallt finns det stor chans (ja jag skriver chans och inte risk i detta fall!) att du inte kommer att få MC-kortet.
Jag är visserligen ganska ny på FB, men detta var bland det dummaste jag hört.
Citera
2007-05-31, 17:18
  #7
Medlem
Det är just det jag vill veta, "kan det få åverkningar på ditt B-kort" säger ju inte mig så där väldigt mycket, det kan jag väl lista ut själv, därav frågeställningen "vad kan hända med B-kortet"..

Vad menar du med att det finns stor chans att jag inte får kortet? Att det skulle vara särskilt omoraliskt att öva krypkörning på någon bakgata/väg med extremt lite trafik?

Tycker själv att det är en rätt bra idé om jag tjänar 6000-7000 kronor i lektionskostnader på det.. Läs lite mer noga innan du börjar moralisera..
Citera
2007-05-31, 18:47
  #8
Medlem
BaronBs avatar
Jag moraliserar inte.
Jag konstaterar att om du åker dit för olovlig körning på motorcykel (det är olovlig körning även om du krypkör i en backe) finns det risk för att du blir av med lämpen och inte kommer att få ta MC-kort, vilket innebär att din "besparing" (som knappast kan uppgå till 6 000 - 7 000) bara blir en chimär.
Det jag gav uttryck för är att det förefaller urbota dumt, men inte på något sätt omoraliskt.
Du bör läsa noga själv innan du går i svaromål...

Valda avsnitt ur körkortslagen:

5 kap. Körkortsingripande

1 § Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet
eller genom varning.

2 § Vad som sägs i detta kapitel om körkort gäller också
körkortstillstånd och traktorkort.

3 § Ett körkort skall återkallas
(...)
6. om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har
gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att
respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i
trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden
i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt
fordon
Citera
2007-05-31, 18:54
  #9
Medlem
Kuyichis avatar
Har du B-körkort åker du normalt sett på en varning från länsstyrelsen om du gör dig skyldig till olovlig körning på en motorcykel.
Citera
2007-05-31, 19:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Har du B-körkort åker du normalt sett på en varning från länsstyrelsen om du gör dig skyldig till olovlig körning på en motorcykel.

Tack, precis vad jag ville veta! Vad innebär denna varning i praktiken?

BaonB: Jag antog bara att du moraliserade utifrån din lätt nedlåtande ton i inlägget.. Siffrorna jag nämnde var bara uppskattningar, dock ganska realistiska som jag fått av folk som nyligen tagit MC-kort då krypkörningen är en väldigt stor del..

Ska man utgå ifrån lagtexten så tror jag att 6:e stycket mer berör brott annat än trafikbrott. Men det skulle ju faktiskt kunna vara så att den är tillämpbar på olovlig körning..

Tror dock efter Kuyichis inlägg att det mest troliga skulle vara en varning från länsstyrelsen, indraget tillstånd och böter..
Citera
2007-05-31, 20:15
  #11
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricke
Tack, precis vad jag ville veta! Vad innebär denna varning i praktiken?

BaonB: Jag antog bara att du moraliserade utifrån din lätt nedlåtande ton i inlägget.. Siffrorna jag nämnde var bara uppskattningar, dock ganska realistiska som jag fått av folk som nyligen tagit MC-kort då krypkörningen är en väldigt stor del..

Ska man utgå ifrån lagtexten så tror jag att 6:e stycket mer berör brott annat än trafikbrott. Men det skulle ju faktiskt kunna vara så att den är tillämpbar på olovlig körning..

Tror dock efter Kuyichis inlägg att det mest troliga skulle vara en varning från länsstyrelsen, indraget tillstånd och böter..

Sjätte stycket blir inte aktuellt. Varningen delas ut enligt fjärde.

Varningen innebär i praktiken att du inte kan få en varning till. Det blir återkallelse då istället. Varningar brukar gälla i två år.
Citera
2007-05-31, 23:00
  #12
Medlem
MaZtoRs avatar
köp/hyr ett släp till bilen och kör ut mcn till något industriområde/parkeringsplats och kör på kvällen/natten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback