• 1
  • 2
2007-05-29, 19:33
Medlem
T-bone-s avatar
Vill minnas att jag för ett tag sedan läste (tror kanske det var här tom) att dom funderade på att börja dela ut M90L till värnpliktiga eftersom somrarna har blivit så varma på sista tiden att vanliga M90 blir för varm. Tror det diskuterades efter att en del värnpliktiga hade kollapsat av värmeslag.

Är det här något som jag bara fått för mig eller diskuterades det faktiskt om det här?
Om det nu gjordes det, har något beslut fattats?

Om jag nu inbillade mig detta kan man ju fortfarande diskutera, tycker ni att det skulle vara en bra idé att dela ut M90L till värnpliktiga eller skulle det bara vara onödigt?
Citera
2007-05-29, 19:40
Medlem
Buck_s avatar
Tror inte det kommer hända inom de närmsta åren i alla fall, i och med NBG och allt vad det innebär. De värnpliktiga brukar hamna längst ner i alla prioriteringslistor.

...och så varmt blir det inte i sverige, bara kavla upp ärmarna på vanliga fältjackan om det är fältlystran som gället
Citera
2007-05-29, 19:44
Medlem
Sven Ps avatar
Det är aldrig fel med nya uniformer, men jag tror inte M90L inverkar så mycket på värmen i alla fall. På sommaren är det främst kroppsskyddet som ställer till med problem, då denna väst gör så soldaterna svettas mer och dessutom hindras svettet från att avdunsta.
Citera
2007-05-29, 19:49
Medlem
Blå Rutas avatar
Om man vill få soldaterna att sluta svettas så kanske det är bättre att skära ned på andra saker istället för att byta uniform. Enklast borde ju vara att inte haka på dom stridspackningen... Men då förlorar det kanske lite av sin poäng

Själv fick jag ha sjöstridsbyxorna (fodrade byxor) i mörkblått typ samt ylletröjan i solljuset och i baracker utan ventilation. Här snackar vi producera svett! När folk i flottan drar till löpbanan för att slippa svettas vet man att något är riiiiktigt fel...
Citera
2007-05-30, 13:08
Medlem
T-bone-s avatar
Hur många M90L kan det finnas tro? Det lär väll knappast vara så få att det inte skulle räcka till den tappra lilla skaran värnpliktiga?

För den större delen av utlandsstyrkan har väll bytt till ökenversionen?
Citera
2007-05-30, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Hur många M90L kan det finnas tro? Det lär väll knappast vara så få att det inte skulle räcka till den tappra lilla skaran värnpliktiga?

För den större delen av utlandsstyrkan har väll bytt till ökenversionen?

Det finns tydligen tillräckligt många så att man kan förse Armens musikkår med dem. såg dem i Jönköping förra veckan, trodde inte mina ögon. Man kan tycka att dem kanske behövdes på något regemente dr dem faktiskt behövs och inte hos musikkåren så att dem inte ska svettas när dem blåser trumpet.

/X
Citera
2007-06-06, 15:34
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaroz
Det finns tydligen tillräckligt många så att man kan förse Armens musikkår med dem. såg dem i Jönköping förra veckan, trodde inte mina ögon. Man kan tycka att dem kanske behövdes på något regemente dr dem faktiskt behövs och inte hos musikkåren så att dem inte ska svettas när dem blåser trumpet.

/X

Har inte dom egna flashiga uniformer redan?
Citera
2007-06-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaroz

/X

Fast det är ju av PR-syfte. Försvarsmakten vill visa upp en modern fasad utåt och just en musikkår är något vanliga civilister ser mycket av.
Citera
2007-06-06, 16:31
Medlem
zorro32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Fast det är ju av PR-syfte. Försvarsmakten vill visa upp en modern fasad utåt och just en musikkår är något vanliga civilister ser mycket av.

Sedan vill de kanske inte att trumisen skulle svimma i värmen? För övrigt verka det som att försvaret skulle vara nån skyddadverksta jävla idioti att skicka på dem en ny uniform, nä låt dem börja använda vaddmarsuniformen den "grå fula" vet inte vad den heter.....
Citera
2007-06-06, 16:39
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorro32
För övrigt verka det som att försvaret skulle vara nån skyddadverksta jävla idioti att skicka på dem en ny uniform, nä låt dem börja använda vaddmarsuniformen den "grå fula" vet inte vad den heter.....
Idiotin är det du som står för i den här tråden.

Självklart skall våra soldater förses med ändamålsenlig utrustning, inklusive uniformer. Sedan ska man komma ihåg att sommaruniformer för utlandsstyrkan inte är någonting nytt, dock så är det först nu som de kommit i M90-variant.
Citera
2007-06-06, 18:15
Medlem
503s avatar
Jodå, M90L skall i framtiden finnas för alla värnpliktiga.
Officerarna har redan blivit tilldelade dessa, dock så dröjer det fram till 2009 eller om det tom. var 2011 tills de värnpliktiga kommer ha dessa.

Så tyvär T-bone- - du kommer inte se lika häftig ut som gubbarna i utlandsstyrkan under ditt värnpliktsår.

Fö. anser jag att det är jäkligt vettigt att införa detta.
M90L är ju tunnare vilket innebär att även om man har ärmarna nerkavlade (tex. när man ska kriga) så får du ändå lite mer luft till handlederna.

Men som någon sa tidigare; Kroppsskyddet kommer ändå göra vad det kan för att man ska bli blöt inifrån.

De erfarenheter jag själv har från de senaste övningarna nere i Skåne är att visst, det är jäkligt varmt, men det är då ingenting man dör utav.
Kyla är värre i min mening och ett par bra handskar som är smidiga och varma skulle betytt mer under min värnplikt än en sommaruniform.
Citera
2007-06-06, 18:38
Medlem
T-bone-s avatar
Hehe fan, tror jag begär att få slippa lumpen nu, det viktigaste är ju att man ser cool ut.

Lite konstigt att det skulle ta så lång tid, borde väll finnas massor i förråd som man kan dela ut. Alla behöver kanske inte som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in