Citat:
Ursprungligen postat av Tozaren
Sant kanske men så är snacket på regementet, jag skiter i vilket man klarar sig bra med m90 blir varmt men lite ska man väl lida i lumpen, snart så kommer man väl få mys tofflor också att ha på kvällarna om försvaret fortsätter på detta spåret de kommit in på,
Och det me ak5c så klarar de stackars värnpliktiga sig med de gammla hederliga, själv så blir de C i nbg`et. Men C tror jag det kan vara möjligt att dom hinner få ut till nästa kull rycker in i januari, men den som lever får se.
Jag tycker förstås inte att man kan jämföra beslutet att utrusta de värnpliktiga med en sommaruniform bör jämföras med ett beslut om att dela ut någonting som ett par mystofflor.
En sommaruniform fyller en funktion och är någonting som borde ha funnits för länge sedan. Kollar du på hur det är i andra länder så finner du ganska snart att Sverige ligger ganska långt efter vad det gäller uniformssystem för olika årstider eller klimat - vi har nämligen bara en.
Vidare är en soldat som lider av värmeslag inte heller en särskilt användbar soldat.
Vad är det för konstigt med att de inför lätta uniformer för samtliga ?
Ang. Ak5C så har de knappt börjat levereras ännu fastän de skulle ha gjorts i somras enligt de första uttalanden.
Visst kan man ju alltid hoppas på att de nya vapnen kommer ut på förband till nästa värnpliktskull, men jag tror knappast det.
Enligt det senaste jag hörde så kommer inte NBG få dessa förrän i Januari nästa år och då tvivlar jag på att de värnpliktiga kommer få dessa sammtidigt.
Men som sagt, det lider ingen av.
Den gamla hederliga femman duger fortfarande och Ak5C är ett nästan lika dåligt vapen ur de avseenden som är väsentliga enligt mina synpunkter.
Jag är ganska övertygad om att nästa års värnpliktiga klarar sig lika bra som alla tidigare år då man har haft samma utrustning.