2007-06-06, 19:28
Medlem
det sägs att de värnpliktiga i halmstad iaf ska få m90l och ak5c men det kan jue bara vara en myt
Citera
2007-06-06, 20:10
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Hehe fan, tror jag begär att få slippa lumpen nu, det viktigaste är ju att man ser cool ut.

Lite konstigt att det skulle ta så lång tid, borde väll finnas massor i förråd som man kan dela ut. Alla behöver kanske inte som sagt.

Vänta tills du legat inne ett tag och ser hur mycket pappersarbete som krävs för att få ut minsta lilla knapp i försvaret så kommer du inte vara lika förvånad längre.

Fast i detta fallet tror jag faktiskt inte att där finns tillräckligt många.

Citat:
Ursprungligen postat av Tozaren
det sägs att de värnpliktiga i halmstad iaf ska få m90l och ak5c men det kan jue bara vara en myt

Klart de kommer, precis som alla andra.
Däremot kommer de knappast få det först.
Vad gäller L uniformen så är det sagt att de levereras inte förrän tidigast 2009 (eller om det nu var 2011) och vad gäller Ak5C så lär ju knappast Lv6 vara högst prioriterade för att få dessa först.
Citera
2007-06-06, 23:34
Medlem
Sant kanske men så är snacket på regementet, jag skiter i vilket man klarar sig bra med m90 blir varmt men lite ska man väl lida i lumpen, snart så kommer man väl få mys tofflor också att ha på kvällarna om försvaret fortsätter på detta spåret de kommit in på,

Och det me ak5c så klarar de stackars värnpliktiga sig med de gammla hederliga, själv så blir de C i nbg`et. Men C tror jag det kan vara möjligt att dom hinner få ut till nästa kull rycker in i januari, men den som lever får se.
Citera
2007-06-06, 23:45
Medlem
503s avatar
Citat:
Sant kanske men så är snacket på regementet, jag skiter i vilket man klarar sig bra med m90 blir varmt men lite ska man väl lida i lumpen, snart så kommer man väl få mys tofflor också att ha på kvällarna om försvaret fortsätter på detta spåret de kommit in på,

Och det me ak5c så klarar de stackars värnpliktiga sig med de gammla hederliga, själv så blir de C i nbg`et. Men C tror jag det kan vara möjligt att dom hinner få ut till nästa kull rycker in i januari, men den som lever får se.

Jag tycker förstås inte att man kan jämföra beslutet att utrusta de värnpliktiga med en sommaruniform bör jämföras med ett beslut om att dela ut någonting som ett par mystofflor.

En sommaruniform fyller en funktion och är någonting som borde ha funnits för länge sedan. Kollar du på hur det är i andra länder så finner du ganska snart att Sverige ligger ganska långt efter vad det gäller uniformssystem för olika årstider eller klimat - vi har nämligen bara en.

Vidare är en soldat som lider av värmeslag inte heller en särskilt användbar soldat.
Vad är det för konstigt med att de inför lätta uniformer för samtliga ?

Ang. Ak5C så har de knappt börjat levereras ännu fastän de skulle ha gjorts i somras enligt de första uttalanden.
Visst kan man ju alltid hoppas på att de nya vapnen kommer ut på förband till nästa värnpliktskull, men jag tror knappast det.
Enligt det senaste jag hörde så kommer inte NBG få dessa förrän i Januari nästa år och då tvivlar jag på att de värnpliktiga kommer få dessa sammtidigt.

Men som sagt, det lider ingen av.
Den gamla hederliga femman duger fortfarande och Ak5C är ett nästan lika dåligt vapen ur de avseenden som är väsentliga enligt mina synpunkter.
Jag är ganska övertygad om att nästa års värnpliktiga klarar sig lika bra som alla tidigare år då man har haft samma utrustning.
Citera
2007-06-07, 09:21
Medlem
Buck_s avatar
Hur som helst så hoppas jag innerligt att den kommande värnpliktskullen prioriteras lägre än NBG. Eftersom allt (överraskande nog) är försenat så kan man ju hoppas att alla AK5C kommer till NBG i tid så utbildning hinns med.
Citera
2007-06-07, 10:54
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck_
Hur som helst så hoppas jag innerligt att den kommande värnpliktskullen prioriteras lägre än NBG. Eftersom allt (överraskande nog) är försenat så kan man ju hoppas att alla AK5C kommer till NBG i tid så utbildning hinns med.

Det är nog ganska självklart egentligen, NBG blir ju förhoppningsvis lika högt prioriterade vad det gäller utrustning som utlandsstyrkan.
Citera
2007-06-07, 16:11
Medlem
Mystofflor var kanske att ta i och visst en sommaruniform hade varit väldigt bra på många sätt men det jag menar är att man har klarat sig innan med vanlig m90. Men jag menar att man ska inte göra allt så lätt o enkelt man gör jue lumpen för att det ska vara lite hårt, försvaret vågar inte va hårda längre för alla är rädda för att få en anmälning på sig, vilket kommer framställas i media som något vansinigt. vad jag har hört från mina befäl har försvaret förändrats väldigt mycket de senaste 4 åren, allt ska vara så otroligt säkert så man får knappt göra saker som kan skada någon. Lämnade ämnet lite där.
Citera
2007-06-07, 16:16
Medlem
503s avatar
Citat:
Mystofflor var kanske att ta i och visst en sommaruniform hade varit väldigt bra på många sätt men det jag menar är att man har klarat sig innan med vanlig m90. Men jag menar att man ska inte göra allt så lätt o enkelt man gör jue lumpen för att det ska vara lite hårt, försvaret vågar inte va hårda längre för alla är rädda för att få en anmälning på sig, vilket kommer framställas i media som något vansinigt. vad jag har hört från mina befäl har försvaret förändrats väldigt mycket de senaste 4 åren, allt ska vara så otroligt säkert så man får knappt göra saker som kan skada någon. Lämnade ämnet lite där.

Nja jag kan inte hålla med om resonemanget.
Visst, där har införts en del nya regler osv. som skall göra saker och ting säkrare (dvs. mesigare enligt vissa), men jag tycker inte att sommaruniformen hör dit.

Vidare så har det ju faktiskt visat sig att det befintliga uniformssystemet inte är så himmla bra under den varmare delen utav året.
Beslutet att införa sommaruniformen har ju sin grund i att ett antal soldater blev skickade till sjukhus för ett par år sedan pga. värmeslag.
Citera
2007-06-07, 17:07
Medlem
zorro32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Vidare så har det ju faktiskt visat sig att det befintliga uniformssystemet inte är så himmla bra under den varmare delen utav året.
Beslutet att införa sommaruniformen har ju sin grund i att ett antal soldater blev skickade till sjukhus för ett par år sedan pga. värmeslag.

Det är väl inte uniformens fel att det finns inkompetenta befäl. För det lär ju vara utbildningsledningens fel om nån får värmeslag....
Citera
2007-06-07, 17:15
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorro32
Det är väl inte uniformens fel att det finns inkompetenta befäl. För det lär ju vara utbildningsledningens fel om nån får värmeslag....
Äsch, vilket trams! Det är bara att dricka vatten i mängder
Citera
2007-06-07, 17:19
Medlem
503s avatar
Citat:

Både ja och nej.
På ett sätt kan man tycka att befälen borde ha beordrat lättnader i klädsel (för får man värmeslag, då är det jävlar i det varmt. Jag har varit ute på övning nu den senaste veckan och då var det jäkligt varmt vissa dagar, men det var aldrig några problem att gå i full stridsutrustning. Jobbigt, men inga problem.).

På ett annat sätt så kan man dock säga att de inte gjorde någonting fel och att det snarare är just ett bristande unformssystem som är boven i dramat.
Vapenrocken skall man ha på sig och den agerar som en del av skyddsutrustningen, tex. när du strider och tar dig fram i tät snårskog - vill du inte ha armarna söndertrasade så är det bra om man har jackan på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Äsch, vilket trams! Det är bara att dricka vatten i mängder

Givetvis, men kroppen klarar bara av att ta upp en viss mängd vatten.
Citera
2007-06-07, 17:20
Medlem
_GSus_s avatar
Citat:

Nej, håller inte med alls. Ska du skicka ut soldater i t-shirt och strida?

Självklart har inte värmeslagen orsakats av befäl som plågar sina soldater på kasernern genom att springa runt med mycket kläder, utan i övningar där det krävs viss utrustning. Det går ju inte att komma kutandes i kallingar och t-shirt under sådana övningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in