• 3
  • 4
2007-06-02, 11:13
Bannlyst
UNdvik

Franskt skit i det längsta! Köp dig en Saab med nya 1,9 liters turbodieselmaskinen. Eller en V70 d5 överlägnsa dom franska skräpbilarna! Annars se även på mazda eller toyota.
Citera
2007-06-02, 11:15
Bannlyst
noo

Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
Det var den (ännu) äldre 3.0TiD på 214hk som tillverkades av Izusu, 2.2TiD är Saabs egna konstruktion. De nya 1.9TiD utvecklades i samarbete med Fiat/Alfa Romeo men många av lösningarna är sas Saabtypiska. Det samarbetet avslutades för några år sedan och motorerna tillverkas idag av Saab. (Nästan) Samma motor återfinns i andra märken inom GM, däribland Opel där motorn då heter 1.9CDTI.

Lagom till nästa årsmodell kommer en uppdaterad version av motorn på 180hk men tyvärr, för oss alla, ligger den lite högre upp i prisklass.

Inte heller jag är någon mekaniker men med en pappa som har varit och lite sunt förnuft kommer man långt.

Mvh
Fiat och Gm som tog fram 1,9. Saab har aldrig gjort en egen Diesel inte ens 2,2
Citera
2007-06-02, 11:29
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Franskt skit i det längsta! Köp dig en Saab med nya 1,9 liters turbodieselmaskinen. Eller en V70 d5 överlägnsa dom franska skräpbilarna! Annars se även på mazda eller toyota.

Du har så fel. Volvo och saab är inte alls överlägen mot fransmännen. Jag trodde det också innan vi hadde haft en. Vi köpte en 407 SW ny för 100k billigare än en begagnad S60D5. Och då krånglar volvo ibland lika mycket som en peugeot. Saab vet jag krånglar mycket farsan hadde saab som lisingbil på sitt jobb det var alltid en bil på reperation. Dom gick sönder stup i kvarten. Detta va 900 och 9-3. Så men ska inte lita på att det är skitbra bara för att det är volvo. I andra länder ser man aldrig en volvo eller saab. Var i frankrike för två år sedan såg EN saab i en stad och den var svensk! Det är inprincip bara sverige man kör så extremt mycket volvo. Bara för att alla svenskar tror det är bäst. Men det är itne alltid fallet så!
Citera
2007-06-04, 11:08
Medlem
Richaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
I andra länder ser man aldrig en volvo eller saab. Var i frankrike för två år sedan såg EN saab i en stad och den var svensk! Det är inprincip bara sverige man kör så extremt mycket volvo. Bara för att alla svenskar tror det är bäst. Men det är itne alltid fallet så!
Satan du vilken tankenöt.

Du har rätt i att svenskar favoriserar svenska bilmärken, även om det inte var din ursprungliga intention. Enligt samma devis favoriserar fransmännen franska bilar och tyskarna har som bekant en svaghet för tyska bilar. Att grunden till det här fenomenet skulle ha något med bilarnas duglighet att göra är tokfel. Det handlar snarare om utbud, efterfrågan och tradition samt normer i samhället.

Ta det lugnt du, du behöver inte försvara ert bilval. Det är ingen som dömer er för att ni inte har råd med våra inhemska bilmärken. Eller, nej, förlåt, vi lever ju i Sverige - varenda sate tittar snett på dig och din familj. Hedningar.

Mvh
Citera
2007-06-04, 11:17
Medlem
Richaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Fiat och Gm som tog fram 1,9. Saab har aldrig gjort en egen Diesel inte ens 2,2
Antar att jag som vanligt var lite otydlig. Det var som du säger ett samarbete mellan GM/Fiat som resulterade i den motorn. Däremot har jag starka minnen av att Saab har modifierat den, precis som med alla andra motorer i deras utbud. Det handlar väl om prestige.

Försökte leta reda på information om 2.2TiD men jag hittade inget matnyttigt, däremot är jag tämligen säker på att den faktiskt är utvecklad av Saab i Södertälje.

Mvh
Citera
2007-06-04, 11:41
Bannlyst
hmm

Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
Antar att jag som vanligt var lite otydlig. Det var som du säger ett samarbete mellan GM/Fiat som resulterade i den motorn. Däremot har jag starka minnen av att Saab har modifierat den, precis som med alla andra motorer i deras utbud. Det handlar väl om prestige.

Försökte leta reda på information om 2.2TiD men jag hittade inget matnyttigt, däremot är jag tämligen säker på att den faktiskt är utvecklad av Saab i Södertälje.

Mvh
2,2 är en opelsnurra!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här