Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Nu är det ju inte finlir och effektporr jag är ute efter utan en bra och pålitligt bruksbil.
Så vad du säger är alltså att 2.2:an är tröttare än 1.9:an? Jag är ju en aggressiv förare som accelererar fort upp till min "cruising speed", och då vill man ha en ganska pigg bil i alla fall.
Har också hört att det är -04:an man ska titta på just pga att -03:an var dåligt ihopsatt.
Finns det något speciellt att tänka på när det gäller 9-3:an och hur det är ihopsatt? Är det någon specifik del som är mer utsatt för denna klantighet
2.2TiD är betydligt tråkigare än de nya spisarna och börjar bli lastgammal, en motor jag inte ens skulle snegla efter.
Den roliga och avgörande skillanden mellan 1.9TiD och 1.9TiDS är antalet ventiler - Fler är roligare och i det här fallet 8st vs 16st. Vridmomentet som den TiDS erbjuder är inte heller kattpiss och den rör sig som sagt väldigt fint mellan 50-160km/h. Förutsatt att man håller sig inom vridmomentskurvan. Däremot är den lite lurigt växlad och det är således hopplöst att växla upp från ettan och samtidigt behålla vridet när tvåan åkt i. Från tvåan och uppåt går det däremot som en dans.
Problemen med 9-3ans kvalitét är inte något som blir dyrt utan det handlar mer om köparnas uppgivenhet över knarrande inredning när de pröjsat trehundratusen och förväntar sig kvalitét i samma nivå som tyskbilarna erbjuder. Således bara vanligt gnäll och tjat om att dittan och dattan minsann ska åtgärdas av verkstaden. Det enda problemet som upplevs med nämnda motorer är att virvelspjället sotar igen och hänger upp sig med följden att bilen blir trött -> åtgärdas kostnadsfritt.
Köp en bil med sportchassi, annars blir du förmodligen väldigt besviken över väghållningen. Kritiken den har fått i media för att vara svampig är befogad men det beror på att ingen av bilarna har varit utrustade med sportchassi och det blir sannerligen en helt annan bil med det tillvalet.
Mvh