Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-27, 11:34
  #1
Medlem
Jag håller just nu på att skriva ett arbete om döden, och det enda jag inte kan hitta fakta om är vad som händer mellan dödsogonblicket och begravningen?
Jag vet att man blir "ompysslad" o så, får fina kläder på sig osv.
Men sen då?
Hämtar begravningsentrepenören sen och kör en direkt till kyrkogården där man får vänta på sin begravning?
Hjälp
Citera
2007-05-27, 11:37
  #2
Medlem
Dia Psalmas avatar
Hört talas om bårhus? Där ligger de väl ett tag. Fast jag vetifan...
Citera
2007-05-27, 11:39
  #3
Medlem
hollos avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5rhus
Citera
2007-05-27, 11:40
  #4
Medlem
AlitheSeconds avatar
Obduktion kan förekomma mellan döden och begravningen också.
Citera
2007-05-27, 12:14
  #5
Medlem
Thetawaves avatar
Som jag har förstått det så transporteras alla döda till närmsta bårhus.
Skall en obduktion ske så sker den här, sker den inte så brukar familjen få komma och säga hejdå på bårhuset om de vill. Annars är det behravningsentreprenörerna som använder ett "snyggningsrum" på bårhuset för att klä på och fixa till den döde.

Den döde läggs sen i kistan och körs till begravningen.

Lite förenklat, men typ så funkar det.
Citera
2007-05-27, 12:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Som jag har förstått det så transporteras alla döda till närmsta bårhus.
Skall en obduktion ske så sker den här, sker den inte så brukar familjen få komma och säga hejdå på bårhuset om de vill. Annars är det behravningsentreprenörerna som använder ett "snyggningsrum" på bårhuset för att klä på och fixa till den döde.

Den döde läggs sen i kistan och körs till begravningen.

Lite förenklat, men typ så funkar det.
Ett bårhus är alltså ett kylrum.
Ville bara förtydliga lite. ;o)
Citera
2007-05-27, 13:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yangiana
Jag håller just nu på att skriva ett arbete om döden, och det enda jag inte kan hitta fakta om är vad som händer mellan dödsogonblicket och begravningen?
Jag vet att man blir "ompysslad" o så, får fina kläder på sig osv.
Men sen då?
Hämtar begravningsentrepenören sen och kör en direkt till kyrkogården där man får vänta på sin begravning?
Hjälp

Så här gick det till när min svärfar dog:

Han låg på sjukhus när han dog. Hans två söner valde ut hans egna kläder som personalen klädde honom i. Sedan kördes han till ett kylrum på sjukhuset.

Några dagar efteråt hämtade begravningsentreprenören honom och körde honom till deras kylrum.

Någon, eller några, dagar innan begravningen kördes han till kyrkan och låg i kylrum där tills begravningen skedde.

Antar att det är olika beroende på lediga platser osv på sjukhusen.
Citera
2007-05-27, 13:40
  #8
Medlem
Tenses avatar
Precis som tinson nämner så pysslas den avlinda/e om på sjukhuset.

Man brukar tvätta dem i ansiktet, kamma håret, byta kläder och knäppa händerna osv.
Citera
2007-05-27, 13:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Precis som tinson nämner så pysslas den avlinda/e om på sjukhuset.

Man brukar tvätta dem i ansiktet, kamma håret, byta kläder och knäppa händerna osv.

Eventuellt sno lite organ också antar jag...
Citera
2007-05-27, 14:41
  #10
Medlem
Asystolis avatar
Sjukvårdspersonal sveper alltid den avlidne efter att denne dödsförklarats. Anhöriga kan få delta i svepningen eller svepa den avlidne helt själv om så önskas.

Organen från den avlidne doneras endast om personen har godkänt det när han/hon ännu var vid liv. Finns det ingen handling för vad organen ska ta vägen så ställs frågan till den avlidnes anhöriga som får fatta beslutet.
Därför kan det vara bra att fundera på organfrågan i tid så man skonar sina anhöriga från att fatta ett beslut över dina organ väl på sjukhuset. Det kan ofta vara mycket jobbigt och bli ett litet dilemma. Så det kan vara väldigt bra att ha fattat ett eget beslut i god tid så det slipper bli ett jobbigt beslut för någon annan att fatta.

Alla avlidna obduceras inte, det skulle ta evigheter. Den obduktionsavdelning jag var på tog emot cirka 2000 avlidna per år, och endast 400 av dem obducerades. snabbt räknat ca 20%. Alla som förvaras i kylrummet obduceras alltså inte.

Om det föreligger något brott eller om det finns någon misstanke samt om den avlidne dött av självmord eller någon olycka så transporteras den avlidne till en rättsmedicinsk patologavdelning.
Citera
2007-05-27, 17:42
  #11
Medlem
warlocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Organen från den avlidne doneras endast om personen har godkänt det när han/hon ännu var vid liv. Finns det ingen handling för vad organen ska ta vägen så ställs frågan till den avlidnes anhöriga som får fatta beslutet.


Socialstyrelsen säger detta om donation:
När den avlidnes vilja är okänd utgår Transplantationslagen ifrån att man är positiv till donation. (http://www.livsviktigt.se/templates/...__384.aspx#475)

Du skall altså aktivt ha sagt nej om du vill ha kvar organen.
Citera
2007-05-27, 22:28
  #12
Medlem
Tackar så mycket för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback