gart jag förstog inte att det var så illa
Ok, om det är en lägenhet från 80talet så är det garanterat stela (eller hårda) vp rör som sitter i väggen, de är bra för då är det mycket lättare dra kabeln.
Lustigt för det borde ju vara så att kabeln kommer in, och sedan vidare till nästa uttag där det tar slut. Då borde man ju kunna dra ut mellan kabeln så att säga utan problem. Kan ju vara så att röret är skadat, svårt att säga, då sitter kabeln fast om det är en fet skruv rakt genom röret.
Om man kan köra in t.ex. en elkabel då borde det finnas utrymme för en fiberkamera, då kan man ju ta reda på om det verkligen är så att röret är trasigt. Hur man då fixar det vet jag inte och vart man lånar sådana har jag ingen aning om.
Vet inte om rören och hur det är draget finns med på elritningar över huset och man drar inte TV kabel i samma rör som telekabeln. Jag känner en kompis som gjorde så.
Han hade två uttag i huset, drog ut mellan kabeln och drog tillbaka den med en TP kabel så han slapp ha skiten liggandes genom köket. Om nu röret är nypt då är det frågan om det går att fixa.
Är du säker på det inte finns något annat uttag någon stans eller att kabeln går där du tror den går. Jag antar att du inte har så mycket val dessutom tycker jag inte det är värt försöka dra ut telekablarna om det inte går, ifall röret är nypt och kablarna fortfarande fungerar är det inte bra göra situationen värre.
Alternativt kan du göra en "fuling", du kan dra kabeln där elkablarna ligger i dom VP rören förutsatt det finns plats, tror inte det blir för mycket störningar i kabeln, går det kan man dra en skärmad kabel fast den är stelare och det kan vara svårare. Det kan ju innebära att kabeln kommer ut i propskåpet eller hur man nu gör. Men du kan säkert fixa så du "hänger" med i VP rören den biten du nu behöver sedan får man försöka fixa lite snyggt med "plastlister i taket, på väggarna eller hur det nu ser ut.