• 1
  • 2
2007-05-26, 22:04
Medlem
Jag vill dra en nätverkskabel (TP-kabel) i samma rör som telefonkablarna ligger. Men telefonkabeln sitter som berget och dragfjädern går inte att få igenom. Kan VP-röret ha vikt sig och fått en ogenomtränglig vinkel? Händer sånt?

Någon som har några andra tips när det gäller att få dragfjäder igenom VP-rör?
Citera
2007-05-26, 22:09
Medlem
DennisOlofs avatar
Jepp.

Först och främst är frågan om du har "stela VP rör" och inte dom där fladdriga dåliga varianterna. Får du inte igenom dragfjäder kan man köra med en vanlig el-kabel. Dom är tunnare och brukar gå igenom utan problem.

Sedan kan man tejpa på nätverkskabeln och dra igenom den. Men frågan är varför du inte får igenom dragfjädern. Enklast är nog att dra ut telekablarna, alternativt byta dom (ifall det är dom där fula äldre tjockare varienterna) mot nya runda smala smidigare och högre kvalite.

Då borde du kunna få igenom TP kabeln och telekablarna, allt på samma gång.

Höll på förut och drog igenom el-kablar, var sjukt svårt få igenom 5st elkablar när jag monstera upp en fläkt som skulle sitta i badrummet. Fick dra ut allt och dra igenom igen annars hade jag inte fått igenom det.
Citera
2007-05-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jepp.

Först och främst är frågan om du har "stela VP rör" och inte dom där fladdriga dåliga varianterna. Får du inte igenom dragfjäder kan man köra med en vanlig el-kabel. Dom är tunnare och brukar gå igenom utan problem.

Sedan kan man tejpa på nätverkskabeln och dra igenom den. Men frågan är varför du inte får igenom dragfjädern. Enklast är nog att dra ut telekablarna, alternativt byta dom (ifall det är dom där fula äldre tjockare varienterna) mot nya runda smala smidigare och högre kvalite.

Då borde du kunna få igenom TP kabeln och telekablarna, allt på samma gång.

Höll på förut och drog igenom el-kablar, var sjukt svårt få igenom 5st elkablar när jag monstera upp en fläkt som skulle sitta i badrummet. Fick dra ut allt och dra igenom igen annars hade jag inte fått igenom det.

Jag har ingen aning om vilken typ av rör jag har, det är en lägenhet byggd ca 1980 som jag nyss flyttat in i.

Jag har provat med kabel, men det gick inte. Och det går inte att dra ut telekablarna, det är helt sjukt! Jag hittar bara två telejack, huvudjacket plus ett till. (Det jag vill dra kabel till.) Och däremellan går det telekabel, men det går inte att dra ut dem, de sitter som berget. Dessutom är de rätt små och smidiga, så jag tror inte att jag behöver byta ut dem.

Det är därför jag funderar på om röret "nypt" ngnstans...
Citera
2007-05-26, 23:12
Medlem
Jag måste helt enkelt ha ett jack till någonstans, dåt kablarna går. Jag kan bara för mitt liv inte hitta det. Drar man TV-antennkabel och telefonkabel i samma rör?
Citera
2007-05-26, 23:50
Medlem
DennisOlofs avatar
gart jag förstog inte att det var så illa

Ok, om det är en lägenhet från 80talet så är det garanterat stela (eller hårda) vp rör som sitter i väggen, de är bra för då är det mycket lättare dra kabeln.

Lustigt för det borde ju vara så att kabeln kommer in, och sedan vidare till nästa uttag där det tar slut. Då borde man ju kunna dra ut mellan kabeln så att säga utan problem. Kan ju vara så att röret är skadat, svårt att säga, då sitter kabeln fast om det är en fet skruv rakt genom röret.

Om man kan köra in t.ex. en elkabel då borde det finnas utrymme för en fiberkamera, då kan man ju ta reda på om det verkligen är så att röret är trasigt. Hur man då fixar det vet jag inte och vart man lånar sådana har jag ingen aning om.

Vet inte om rören och hur det är draget finns med på elritningar över huset och man drar inte TV kabel i samma rör som telekabeln. Jag känner en kompis som gjorde så.

Han hade två uttag i huset, drog ut mellan kabeln och drog tillbaka den med en TP kabel så han slapp ha skiten liggandes genom köket. Om nu röret är nypt då är det frågan om det går att fixa.

Är du säker på det inte finns något annat uttag någon stans eller att kabeln går där du tror den går. Jag antar att du inte har så mycket val dessutom tycker jag inte det är värt försöka dra ut telekablarna om det inte går, ifall röret är nypt och kablarna fortfarande fungerar är det inte bra göra situationen värre.

Alternativt kan du göra en "fuling", du kan dra kabeln där elkablarna ligger i dom VP rören förutsatt det finns plats, tror inte det blir för mycket störningar i kabeln, går det kan man dra en skärmad kabel fast den är stelare och det kan vara svårare. Det kan ju innebära att kabeln kommer ut i propskåpet eller hur man nu gör. Men du kan säkert fixa så du "hänger" med i VP rören den biten du nu behöver sedan får man försöka fixa lite snyggt med "plastlister i taket, på väggarna eller hur det nu ser ut.

Citera
2007-05-27, 09:26
Medlem
Jag ska försöka fixa en ritning över rören. En misstanke jag har är att det finns ett telefonuttag under väggkaklet i köket, som jag inte kommer åt om jag inte slår sönder en kakelplatta, vilket jag inte tänker göra...

Om jag lyckas hitta en fiberkabera så kanske jag provar det också. Men det där med att gå in i eluttagen skippar jag, då har jag hellre kabeln liggande externt.

Tack för hjälpen iaf!
Citera
2007-05-27, 09:32
Medlem
TrialByErrors avatar
Du har inte funderat på att köra trådlöst nätverk?
Citera
2007-05-27, 09:51
Medlem
Dammsugare

I bland kan det funka om man tar bommulsgarn eller något liknande och stoppar in i ena änden. I den andra suger man med en dammsugare.
Funkar detta så knyter man fast en tunn elkabel och drar igenom den först för att sedan dra igenom TP-kabeln.
En annan variant kan vara, som någon antydde tidigare, att använda den befintliga telekabeln och dra igenom TP-kabeln plus en ny telekabel.

---/samoht
Citera
2007-05-27, 09:57
Moderator
Tystnads avatar
kan ju vara så att det finns en övertapserad/överbyggd teledosa/jack någonstans.
Har du testat med att dra dragfjädern tills det tar stopp ,och sedan köra den fram och tillbaka en bit ,samtidigt som någon skarpörad polare lyssnar i väggarna vart ljudet hörs ?

Att rör lossnar händer men mera vanligt är att det inträffar spikskador ,dvs någon borrar eller sätter upp plugg och skruv som går rakt igenom röret i väggen ,detta hindrar oftast en dragfjädern att komma förbi.
Citera
2007-05-27, 10:11
Medlem
Prova att kleta in dragfjädern med diskmedel ta massor sen bara att börja jobba fram och tillbaka där det tar stopp....
Citera
2007-05-27, 10:20
Medlem
DennisOlofs avatar
gart aha jag förstår.

Eftersom det är lägenhet då rä det enklare gå till grannen eller personen ovan, dig som har samma layout på lyan.

Kolla där hur det ser ut hos dom, hittar du inte det du behöver veta, gå vidare. Om inte röret är paj måste det finnas något uttag eller linande någon stans hindrar dig från att dra ut kabeln. Även om det finns ett uttag bakom en kakelplatta.

Tycker jag du ska ta bort den eller borra upp ett hål där, fast då kanske man ska ta dit någon som är proffs, för att borra i kakel är ett det går sönder på nolltid och toksvårt fixa snyggt hål.
Citera
2007-05-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Du har inte funderat på att köra trådlöst nätverk?

Om det är något jag hatar så är det trådlösa nätverk. Fy fan vad jag har meckat för att få sådana att funka, och lik förbannat så tappar de kontakten när man minst anar det. Och jag är ingen datornovis.

Nä, rejäla, fasta, CAT5-kablar ska det vara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in