• 1
  • 2
2007-05-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
I bland kan det funka om man tar bommulsgarn eller något liknande och stoppar in i ena änden. I den andra suger man med en dammsugare.
Funkar detta så knyter man fast en tunn elkabel och drar igenom den först för att sedan dra igenom TP-kabeln.
En annan variant kan vara, som någon antydde tidigare, att använda den befintliga telekabeln och dra igenom TP-kabeln plus en ny telekabel.

---/samoht

Jag har provat. Bomullstussen rörde sig inte en millimeter.

EDIT: Som jag sade, det går inte att dra den befintliga telekabeln åt något håll. Den sitter som berget.
Citera
2007-05-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
kan ju vara så att det finns en övertapserad/överbyggd teledosa/jack någonstans.
Har du testat med att dra dragfjädern tills det tar stopp ,och sedan köra den fram och tillbaka en bit ,samtidigt som någon skarpörad polare lyssnar i väggarna vart ljudet hörs ?

Japp, det har vi provat, men tack för tipset ändå. Det gick inte att hitta något.

Men det måste nästan finnas ett övertapetserat uttag någonstans. Jag har letat mig bli utan att hitta det, så jag misstänker att det sitter bakom någon av kakelplattorna (eller heter det klinkers när det sitter på väggen?) på köksväggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Att rör lossnar händer men mera vanligt är att det inträffar spikskador ,dvs någon borrar eller sätter upp plugg och skruv som går rakt igenom röret i väggen ,detta hindrar oftast en dragfjädern att komma förbi.

Inte osannolikt, eftersom lägenheten snart är 30 år gammal, att någon bankat något genom ett rör.
Citera
2007-05-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus_Malmo
Prova att kleta in dragfjädern med diskmedel ta massor sen bara att börja jobba fram och tillbaka där det tar stopp....

Jo, det där med klet var aktuellt ett tag, men nu har jag redan gått vidare och monterat ned lister för att dra kabeln externt.
Citera
2007-05-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
gart aha jag förstår.

Eftersom det är lägenhet då rä det enklare gå till grannen eller personen ovan, dig som har samma layout på lyan.

Kolla där hur det ser ut hos dom, hittar du inte det du behöver veta, gå vidare. Om inte röret är paj måste det finnas något uttag eller linande någon stans hindrar dig från att dra ut kabeln. Även om det finns ett uttag bakom en kakelplatta.

Tycker jag du ska ta bort den eller borra upp ett hål där, fast då kanske man ska ta dit någon som är proffs, för att borra i kakel är ett det går sönder på nolltid och toksvårt fixa snyggt hål.

Jag har varit hos grannen (en 80-årig tant) och hon hade ett telefonuttag där jag har kakel, det är därför jag misstänker att det sitter ett där. Och kaklet ger jag mig inte på, det är det inte värt. Jag drar som sagt kabeln genom dörrfoder (bända bort lister är lätt) istället.
Citera
2007-05-27, 13:28
Medlem
Tack allesammans för alla tips! Tyvärr funkade inget och nu har jag gett upp och drar kabeln på annat sätt.
Citera
2007-05-28, 01:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Tack allesammans för alla tips! Tyvärr funkade inget och nu har jag gett upp och drar kabeln på annat sätt.

Är det vanliga trälister så kan man skaffa en enkel fräs och fräsa spår för kabeln i dem.
Citera
2007-05-28, 08:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Megaforce precis.

Skaffa "platt" Cat5 kabel det finns, då kan du bara fräsa ut spår i listen, du kan säkert få tag på någon fräs eller låna av någon då fixar det sig ändå. Men då var det som vi misstänkte från början.

Att det sitter hattar eller något som hindrar dig att dra ut kabeln och ett idiotiskt telefonuttag bakom kaklet. Lagom skoj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in