2007-05-26, 00:27
Medlem
Som jag har förstått det:

SAS Har gått med på en löneökning om 10,2% över tre år för deras stewards/flygvärdinnor.

HTF Vill ha denna löneökning - men även regleringar vad gäller arbetstider och raster.

SAS går inte med på detta då de anser att det ger en real löneökning om 25,x% över 3 år.

Min egna uppfattning är att - om SAS har rätt i det dom säger är det inte konstigt dom tar strejk-smällen då de SÅKLART inte kan gå med på en ökad lönekostnad på 25% över tre år sett till andra branscher.

Reflektion: SAS har haft dåliga tider - med neddragningar och nu är det endast flygvärdinnor högst upp på lönetrappan kvar, som nu ska kräva ännu mer för att dom efter 20 år i arbetslivet tycker så synd om sig själva, samtidigt som f*cket vill straffa SAS för de återhållsamma löneökningar (till och med minskningar?) som varit föregående förhandlingar?

Jag vill mena att arbetstidsförkortningar, raster, liknande företeelser inte är något annat än en löneökning - detta borde inte vara så vidare svårt för någon att förstå över huvudtaget - men ändå vill HTF ha 25% löneökning? Är inte detta helt sjukt, eller vad är det jag har fått om bakfoten egentligen?

Delge gärna era egna synpunkter, fakta och allra helst lite historik vad gäller dessa organisationer.

edit: mitt 0,4k-onde inlägg var ett trådskapande - stort
Citera
2007-05-26, 00:35
Medlem
Hänvisar mig själv till bättre tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=492112

Hur den nu kunde hamna under politik? Jag menar, fackförbunden är väl inte politiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in