2007-05-25, 07:38
Medlem
softizs avatar
Tycker ni det är rätt av de anställda att gå ut i strejk?
Ja menar, kraven från HTF är "en fråga om raster, lediga helger och andra villkor."
Så.. är inte dessa krav rimliga för att SAS ska acceptera dem? Uppenbarligen inte.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...078114,00.html
Citera
2007-05-25, 09:02
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softiz
Ja menar, kraven från HTF är "en fråga om raster, lediga helger och andra villkor."
Så.. är inte dessa krav rimliga för att SAS ska acceptera dem? Uppenbarligen inte.

Absolut inte. Personalen skall acceptera att jobba utan rast och att de får äta på muggen. Annars är det bara till och dra om det inte passar.
Mot högt blodtryck, magsår och andra stressrelaterade problem finns det piller. Trams!
Citera
2007-05-25, 09:25
Medlem
Citat:
HTF:s representant i SAS styrelse fick tidigare 300.000 extra om året i styrelsearvode. Då kunde man förhandla fram 0-avtal, lönesänkningar och arbetsmiljöförsämringar för personalen och samtidigt höga bonusar till SAS-ledningen. Personalens protester och missnöje nonchalerades.

Har man gemensamt förhandlat bort måltids- och kissepauser, så får man också gemensamt förhandla fram dom. 25%-ig kostnadsökning per år under nästa 3 år är självklart inte rimligt.

HTF smiter från sitt ansvar, från en situation som gamla SAS-ledningens och deras egen girighet har satt dom i.
Citera
2007-05-25, 09:28
Medlem
Citat:

Well, om kraven går igenom får vi hoppas att iaf. 200 av de där strejkarna förlorar jobbet inom en vecka, så att SAS inte börjar gå med förlust. Om man nu ska tro SAS beräkningar på att kraven skulle kosta motsvarande 25% löneökning per år.

Det står ju dessutom inte vad det är för villkor det handlar om. Är det 15 min rast per timme och ledigt samtliga klämdagar?
Citera
2007-05-25, 09:31
Medlem
cocksuckers avatar
De har det redan bättre än sina konkurenter och ändå kräver de "arbetsvillkor" motsvarande 25% löneökning per år (enligt SAS). Resultatet blir bara att för varje strejk sjunker passagerarnas tilltro för SAS, väljer andra bolag och kabinpersonalen får se sig efter nya jobb. Lyckat.
Citera
2007-05-25, 11:19
Medlem
Stålfarfars avatar
I en artikel gnäller en av kabinhäxorna på att de inte hinner äta under rasten eftersom det tar 10 minuter att gå till restaurangen och sedan ytterligare tid att få in maten.

På annat håll tar många med mat till jobbet och äter på plats. Det gör exempelvis personalen på många lågprisbolag, eller så köper de mat ur vagnen ombord. Deras kollegor på lågprisbolagen städar också flygplanen och förbereder för nya passagerare men de hinner ändå få i sig mat under dagen. Men att äta med brickan i knät duger tydligen inte åt dessa fina damer som fortfarande inte förstått att Jan Carlzon slutade för 14 år sedan.

Jag jobbar i samma bransch och har inte ens schemalagd tid för lunch. Jag får äta när produktionen tillåter och vara beredd att springa ifrån om plikten kallar. Det har jag vant mig vid och det har aldrig varit några problem.
Citera
2007-05-25, 11:39
Medlem
Företagarsvinets avatar
Snälla nån.

Är det någon som på allvar tror att kabinpersonalen inte hinner gå på toa? Eller äta? I sånt fall kan ni aldrig ha flugit i hela ert liv. Dom har massor med tid - speciellt på SAS där dom inte serverar nåt nuförtiden heller. Ser alltid kabinpersonalen stå och snacka med varann och dricka kaffe bakom skynkena fram och bak.

Så här enkelt är det: personalen på SAS är äldst i världen. När man jobbat med service en längre tid så börjar man till slut hata sina kunder och sina jobb - det är oundvikligt. När jag jobbade på mack så tog det bara 2 år innan jag var less på dom, och då var jag ändå ung. Därför är alla serviceyrken ett undomens yrke - det är inte meningen att man ska stå i kassan på 7-Eleven tills man blir 65 år gammal.

Lägg ned hela SAS. Det är ett råttbo som det aldrig går att få stil på utan ett enormt stålbad. Allt måste bytas: personal, plan, rutiner, ledning.
Citera
2007-05-25, 13:09
Medlem
bernankes avatar
Lägg ner SAS! Se hur det går när statliga intressen försöker tjäna pengar. Förtroendet för SAS är nu obefintligt.
Citera
2007-05-25, 13:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Lägg ner SAS och tvinga de anställda att betala tillbaka alla pengar de har utpressat svenska skattebetalare på under monopoltiden. Helt otroligt att det här får fortsätta. Skäms, HTF.

Om alla hade haft samma förmåner som SAS-personalen hade en lunch kostat 300 kronor och teveapparater varit en lyxvara. Vilken drömvärld.
Citera
2007-05-25, 13:33
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Enligt Marie Söderqvist så är median-lönen för kabinpersonal 33.000 i månaden och genomsnittsliga arbetstiden är 28 timmar i veckan. Tja, jobbar man 3 dagar i veckan för en bra lön kanske man kan skippa lunchen de tre dagarna.
Citera
2007-05-25, 14:33
Medlem
Är det inte tillåtet för personalen att gå på toa eller äta en bit mat under flygningen?

Givetvis måste man hela tiden stå till förfogande om någonting inträffar, och inte sjutton är det mindre säkert för resenärerna att personalen äter jämfört med när de går runt med en kaffetermos.
Citera
2007-05-25, 17:53
Medlem
zoddris avatar
Man blir ju inte förvånad över att SAS är motsträviga..

http://www.di.se/Nyheter/?page=/Avde...3BHuvudnyheter

HTF:s krav, som de ser ut nu, kan SAS omöjligen gå med på, förklarar Anders Ehrling.

"Deras krav går bland annat ut på att de ska styra verksamheten. Men vilken annan arbetsgivare skulle gå med på att lämna över ansvaret av personalplaneringen, ledarrekryteringen och arbetstidens förläggning?"

(di-citat slut)

Jag kan inte säga mycket annat än: vad tänker facket med egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in