2016-01-17, 19:15
Bannlyst
Danny och Molly med flera har precis klättrat upp för Kilimanjaro till förmån för Barncancerfonden. Dom nådde toppen för 2 dagar sedan!
Citera
2016-01-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Danny och Molly med flera har precis klättrat upp för Kilimanjaro till förmån för Barncancerfonden. Dom nådde toppen för 2 dagar sedan!

Hur gynnar detta Barncancerfonden?
Citera
2016-01-19, 19:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaftesbury

Barncancerfonden kanske sponsrat resan mot att de får använda filmklipp och bilder som reklam vid insamlingar?
Citera
2016-01-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaftesbury

De är en del av TeamAron som ska samla in en miljon kronor till Barncancerfonden och de har redan nått 860.000 kr.
Citera
2016-02-25, 16:45
Medlem
Danny Saucedo (Grzechowski) kallar sin polska far för svartskalle???

http://www.expressen.se/noje/har-ar-...-grammisgalan/

Varför säger Danny Saucedo (egentligen Danny Grzechowski) att han vill tacka sina svartskalleföräldrar?

Han har en polsk far och en boliviansk mamma och det hela kändes som att han bara ville vara med i rätt gäng på Grammisgalan (dvs ej svensk), samma gala som avslutades med att scenen var full av afrikaner och den mörka publiken stod och gjorde svarta panter-tecknet...... Ja detta hände på en svensk musikgala.

I alla fall, har Danny Grzechowski rätt i att säga svartskalleföräldrar? Kan jag som etnisk svensk också kalla mina icke-svarskalle-föräldrar för svartskalleföräldrar också?
Frågan blir väl om bolivianska människor kan kallas svartskalle då hans polska gener inte riktigt berättigar det. Och varför sa han svartskalleföräldrar då hudfärg inte ska spela någon roll då vi alla är lika enligt honom och PK-maffian. Kan man tacka sina vita föräldrar eller är det bara okej om de har en hudton som är mörk?

Edit: Borde han sagt "min svartskallemor" och min pappa istället?
(Detta då svaren i tråden verka tycka att bolivia är svartskalle-land)
Senast redigerad av EtniskSvensk1 2016-02-25 kl. 17:30.
Citera
2016-02-25, 16:51
Medlem
ihelps avatar
Chilenare anses som "svartskallar" så varför inte bolivianer?
Citera
2016-02-25, 16:52
Medlem
PiusXIIIs avatar
Varför skulle du kalla dina föräldrar för svartskalleföräldrar? Jag antar att han skämtade.
Citera
2016-02-25, 17:01
Medlem
Uttrycket svartskalle handlade väl från början mest om det svarta håret, inte hudfärgen. Det var väl när turkar var det största nya gruppen (eller om det var så att alla svartskallar räknades som turkar oavsett var de kom ifrån).

Anyway, anledningen till att jag säger att det snarare har med hårfärg än hudfärg att göra är att man aldrig kallade negrer för svartskallar, de hade ju redan ett väl beskrivande samlingsnamn.

...så ja, bolivianer kan inkluderas.
Citera
2016-02-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Varför skulle du kalla dina föräldrar för svartskalleföräldrar? Jag antar att han skämtade.

Du antar fel...
Citera
2016-02-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Chilenare anses som "svartskallar" så varför inte bolivianer?

Så varför säger han föräldrar som inkluderar hans polska far, är denne också svartskalle enligt dig?
Citera
2016-02-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Uttrycket svartskalle handlade väl från början mest om det svarta håret, inte hudfärgen. Det var väl när turkar var det största nya gruppen (eller om det var så att alla svartskallar räknades som turkar oavsett var de kom ifrån).

Anyway, anledningen till att jag säger att det snarare har med hårfärg än hudfärg att göra är att man aldrig kallade negrer för svartskallar, de hade ju redan ett väl beskrivande samlingsnamn.

...så ja, bolivianer kan inkluderas.

Åter igen, han inkluderar sin polsk far. Bra då vet vi, polacker är svartskallar enligt dig.
Citera
2016-02-25, 17:24
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtniskSvensk1
Så varför säger han föräldrar som inkluderar hans polska far, är denne också svartskalle enligt dig?

Inte fan vet jag vad hans motiv är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in