2007-05-23, 14:54
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Ni verkar verkligen vara goda föräldrar..
Hmm... vad menar du?
Citera
2007-05-23, 15:01
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Hmm... vad menar du?

Han menar säkert att det är bra att ni skolar ungarna i livets väsentligheter i tid, så de inte växer upp och får för sig massa konstigheter!
Citera
2007-05-23, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Hmm... vad menar du?
Det blir svårt att svara på det utan att gå till vad ni anser vara grova personangrepp på er barnuppfostran mm.. men visst, förstår du inte själv så.. Du tycker det är helt ok att alkoholintroducera barn som precis lärt sig prata? Sen att deras första ord endast gäller mat.. hur kommer ni lära dem matvanor? fortsätta vara "förebilder"? en av er är mod så han kommer säkert radera det här rätt fort; jag ser framför mig ett skräckscenario där era barn plötsligt vägrar gå till skolan pga de andra barnen gör sig dryga pga deras kroppshyddor är som finlandsfärjor, ni löser det genom att som ansvarsfulla föräldrar stå inför rektorn gnagandes på en kycklingklubba samtidigt som ni ger skolan skulden.. dohh..

läs igenom era inlägg och tala om vad socialstyrelsen skulle säga om ni skulle beskriva era barns första ord och beteende på det viset..
Citera
2007-05-23, 15:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Han menar säkert att det är bra att ni skolar ungarna i livets väsentligheter i tid, så de inte växer upp och får för sig massa konstigheter!

Ja, jag tror på att man lär barnen att tackla mat och framför allt dryck på ett naturligt sätt. Att man är flexibel i sin matlagning åt barnen och inte låter dem hemfalla enbart åt grillkorv med pommes, pizza och hamburgare.

Lillgrabben vill ofta själv vara med och hjälpa till då jag lagar mat, och han får göra det lilla han kan, röra lite i nån gryta och så.

Vad gäller alkohol får han lukta och få en droppe på tungan ibland. Han tycker glädjande nog inte om det ännu, men man bör inte göra något stort väsen av det där med alkoholen åt ungarna. Jag gick i samma klass som en kille vars föräldrar var frikyrkliga och de förbannade allt vad sprit hette, det hela blev självklart lockande och idag är denne f.d. klasskompis gravt alkoholiserad och förtidspensionär. Säger inte att det enbart berodde på detta faktum, men, men...
Citera
2007-05-23, 15:22
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det blir svårt att svara på det utan att gå till vad ni anser vara grova personangrepp på er barnuppfostran mm.. men visst, förstår du inte själv så.. Du tycker det är helt ok att alkoholintroducera barn som precis lärt sig prata? Sen att deras första ord endast gäller mat.. hur kommer ni lära dem matvanor? fortsätta vara "förebilder"? en av er är mod så han kommer säkert radera det här rätt fort; jag ser framför mig ett skräckscenario där era barn plötsligt vägrar gå till skolan pga de andra barnen gör sig dryga pga deras kroppshyddor är som finlandsfärjor, ni löser det genom att som ansvarsfulla föräldrar stå inför rektorn gnagandes på en kycklingklubba samtidigt som ni ger skolan skulden.. dohh..

läs igenom era inlägg och tala om vad socialstyrelsen skulle säga om ni skulle beskriva era barns första ord och beteende på det viset..

Ingen mer än jag betonar vikten av fysisk aktivitet för ungarna.
En sund kosthållning hjälper dessutom till att förebygga en massa fysiska problem. Min frus brorsbarn är t.ex. fetknoppar som sitter framför datorn hela dagarna och inte lyfter ett finger medan mamma och pappa matar dem med wienerbröd. ett förkastligt sätt att föda upp sina barn på som jag tar fullständigt avstånd från.

Vad gäller förhållandet till alkohol så läs mitt inlägg ovan. Genom att avdramatisera ett sunt förhållande till alkohol kan man förebygga en massa elände. Förbjuden frukt smakar ju bäst heter det...
Citera
2007-05-23, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ingen mer än jag betonar vikten av fysisk aktivitet för ungarna.
En sund kosthållning hjälper dessutom till att förebygga en massa fysiska problem. Min frus brorsbarn är t.ex. fetknoppar som sitter framför datorn hela dagarna och inte lyfter ett finger medan mamma och pappa matar dem med wienerbröd. ett förkastligt sätt att föda upp sina barn på som jag tar fullständigt avstånd från.

Vad gäller förhållandet till alkohol så läs mitt inlägg ovan. Genom att avdramatisera ett sunt förhållande till alkohol kan man förebygga en massa elände. Förbjuden frukt smakar ju bäst heter det...
Bättre svar än vad vågat hoppas på, nu tog du udden av det jag laddat upp med. Bra att du är medveten och har den synen, tyvärr är det inte alla matglada som har en sån inställning.

Jag gick offtopic så det small om det, drar mig undan nu när jag fick sura till lite..
Citera
2007-05-23, 15:28
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Bättre svar än vad vågat hoppas på, nu tog du udden av det jag laddat upp med. Bra att du är medveten och har den synen, tyvärr är det inte alla matglada som har en sån inställning.

Jag gick offtopic så det small om det, drar mig undan nu när jag fick sura till lite..

OK för den här gången, men fr.o.m. nu håller vi oss till ämnet, tack
Citera
2007-05-23, 17:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:

Myson har sagt allt. Inte kommer grabben se ut som en finlandsfärja för att han lär sig laga riktig mat, jag tror inte heller att han kommer att bli alkis för att han lär sig att vin är ett livsmedel bland andra, inget man super sig vackert drängplakat på... Förhoppningsvis kommer han själv att laga riktig mat även när han är ensam... On-topic-räddning!
Citera
2007-05-23, 18:08
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
För mig är nackdelarna:
- Det kostar ungefär lika mycket som att gå ut och äta.
- Det är tråkigt att laga mat.
- Det tar så mycket tid i anspråk.
- Ofta blir det för lite mat och man måste ut och äta ändå eller äta en massa smörgåsar.

Men framförallt smakar det ju så djävla äckligt! Det enda jag lyckas hyffsat med är omelett och makaroner med bacon, allt annat har gått åt helvete.
Jag håller med dig till 100%!
Jag har aldrig fattat folk som påstår att det är så jäkla billigt att laga mat hemma, de gånger jag har försökt mig på något har jag köpt varor för mer än vad det kostar mig att gå ut och äta.
Så kan jag inte laga mat, allt smakar äckel-päckel och det är sååå tråkigt.
Mycket trevligare att istället gå ut och i lugn och ro slå sig ner med en bok eller vän och få det man vill ha, och gott smakar det också!
Citera
2007-05-25, 00:23
Medlem
Borta bra, men hemma bäst

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Jag har aldrig fattat folk som påstår att det är så jäkla billigt att laga mat hemma, de gånger jag har försökt mig på något har jag köpt varor för mer än vad det kostar mig att gå ut och äta.
Så kan jag inte laga mat, allt smakar äckel-päckel och det är sååå tråkigt.
Mycket trevligare att istället gå ut och i lugn och ro slå sig ner med en bok eller vän och få det man vill ha, och gott smakar det också!

Så kanske kocken har petat sig i ögat, naveln, örat, ändan, o. s. v. Och kanske dragit en handtralla på toan och inte tvättat händerna efteråt.
Och nyst i maten, hostat i maten, tappat aska i salladen och tömt blåsan i såsen och tarmen i bruna bönorna. Kliat sig i det mjälliga håret och i det lusiga skrevet och...
Nä, jag äter då hellre hemma, jag
Citera
2007-05-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig

"Hemligheten" är att ha mycket basingredienser hemma i skåpen.
Citera
2007-05-25, 09:18
Medlem
Att laga mat åt sig själv kan vara ganska kul, om man tar en söndag och ställer sig för att laga ett massivt uppbåd, men en sketen knegar tisdag så är det faenimig lika bra att köra mackaroner och korv, även om man kanske kan ta en lite kryddigare en.

Så därför är det per definition tråkigt att laga mat åt sig själv, men det blir roligt om man vet att det kommer smaka gott en vecka framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in